- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Waltti
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Trafikledning
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Förbindelsefartygstrafik
- Landsvägsfärjetrafik
- Förkörsrätten i skärgården
- Konkurrensutsättning
- Författningar och bestämmelser
- Statistik
- Understödd trafik
- Forskning och utveckling
- Understöd för privata isvägar
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
- Statsbidrag för förbättring av enskilda vägar
- Anvisningar för bidragsansökan
- Statsbidrag för specialobjekt
- Bidragsbeslut per NTM-central
- Kontaktuppgifter
- Vanliga frågor
Informationsmärken
Tillstånd ska ansökas hos NTM-centralen för skyltar i vägområdet. Handläggningen av ansökningarna tar vanligen 4–6 veckor. Under rusningstiden på våren och sommaren bör du vara beredd på en längre handläggningstid.
I samband med ett jakande tillståndsbeslut skickas skyltarnas dimensionsritningar, en karta över var de placeras samt anvisningar för hur de ska resas upp. Informationsmärkena får inte skaffas innan tillståndsbeslutet har kommit.
Behandlingsavgifter
- Ett positivt beslut om informationsskylt för serviceinrättning 350 €.
- Positivt beslut om adressvägvisare till serviceinrättning samt förhandsmärke 180 €.
- Positivt beslut om adressvägvisare samt förhandsmärke 180 €.
- Förnyande av giltigt tillstånd utan ändringar 100 €
- Handläggningsavgiften för ett nekande beslut är 50 €.
Ansök enklast med den elektroniska blanketten.
Elektroniska blanketter
- Ansökan om informationsmärke (anon.ahtp.fi, på finska)
- Ansökan om adressvägvisare (anon.ahtp.fi, på finska)
Du kan också ladda ner en blankett på svenska:
- Ansökan om tillstånd för signal till serviceanläggnin(suomi.filomakkeet, doc)
- Ansökan om tillstånd för signal till serviceanläggning (suomi.filomakkeet, pdf)
Blanketten ska skickas som bilaga med e-post till e registratur.birkaland(a)ntm-centralen.fi. Vid behov kan du skriva ut pappersblanketterna och skicka in dem per post till NTM-centralen i Birkaland, Registraturen, PB 297, 33101 Tammerfors.
Till ansökningsblanketten ska alltid bifogas:
- en karta där objektets placering framgår samt eventuella önskemål om placeringen av skyltarna
- Information om tjänsterna som erbjuds på objektet, antalet kundplatser, öppettider osv.
Beviljandet av tillstånd för ett informationsmärke påverkas bl.a. av de tjänster som erbjuds på inrättningen, tjänsternas nivå och inrättningens läge samt övriga tjänster i närområdet. En förutsättning för anordnandet av skyltningen är att de tjänster som påvisas med skylten finns tillgängliga på servicestället under typiska och regelbundna tider och att objektet uppfyller förutsättningarna för beviljandet av märket.
Om den inrättning för vilken vägvisning ansöks erbjuder flera olika tjänster, vars beteckningar (högst tre) man vill ha med i informationsmärket så ska den sökande prioritera tjänsterna i ansökan.
Ytterligare information fås från Trafikens kundservice, tel 0295 020 600 (vardagar kl 9-16)
Kaffande, montering och underhåll av skyltar
Tillståndstagaren ansvarar på egen kostnad för att skaffa, montera och underhålla skyltarna. Tillståndstagaren skaffar skylten av en tillverkare vars produkter är CE-märkta (SFS-EN 12899 och SFS-EN 1090).
Informationstavlor för serviceinrättningar
Informationsmärkena för serviceanläggningar är avsedda för alla vägtrafikanter och används för skyltning av serviceföretag och -funktioner samt platser med ett stort besökarantal. På en informationstavla kan det finnas 1–3 kännetecken som uppfyller kriterierna. Den främsta utgångspunkten för vägvisningslösningarna är de trafikmässiga behoven för vägtrafikanten och vägvisningen.
Adressvägvisare till serviceanläggning och förhandsmärken
Adressvägvisare till serviceinrättning används för att informera om mindre serviceinrättningar. På tavlan kan det bara finnas ett kännetecken på brun botten.
Adressvägvisare på svart bottenfärg och förhandsmärken
Till de viktigaste ämbetsverken och inrättningarna samt industri- och affärsverken i tätorter ges vägvisning med adressvägvisare på svart botten. Utanför tätorten kan man efter prövning (bl.a. trafikmässiga orsaker) använda adressvägvisare också för att informera om andra företag.
Adressvägvisare med brun eller svart bottenfärg används enbart för lokalvägvisning, alltså för vägvisning från den närmaste landsvägen. Den kan inte användas för vägvisning till ett mål från en landsväg i riktning mot en annan landsväg.
Förhandsmärke för adressvägvisare
Adressvägvisare används på landsvägar om vägens hastighetsbegränsning är 80 km/h eller högre eller om anslutningen till ett objekt är belägen på en farlig plats med tanke på sikten.
Regional information
Informationsmärken
Tillstånd ska ansökas hos NTM-centralen för skyltar i vägområdet. Handläggningen av ansökningarna tar vanligen 4–6 veckor. Under rusningstiden på våren och sommaren bör du vara beredd på en längre handläggningstid.
I samband med ett jakande tillståndsbeslut skickas skyltarnas dimensionsritningar, en karta över var de placeras samt anvisningar för hur de ska resas upp. Informationsmärkena får inte skaffas innan tillståndsbeslutet har kommit.
Behandlingsavgifter
- Ett positivt beslut om informationsskylt för serviceinrättning 350 €.
- Positivt beslut om adressvägvisare till serviceinrättning samt förhandsmärke 180 €.
- Positivt beslut om adressvägvisare samt förhandsmärke 180 €.
- Förnyande av giltigt tillstånd utan ändringar 100 €
- Handläggningsavgiften för ett nekande beslut är 50 €.
Ansök enklast med den elektroniska blanketten.
Elektroniska blanketter
- Ansökan om informationsmärke (anon.ahtp.fi, på finska)
- Ansökan om adressvägvisare (anon.ahtp.fi, på finska)
Du kan också ladda ner en blankett på svenska:
- Ansökan om tillstånd för signal till serviceanläggnin(suomi.filomakkeet, doc)
- Ansökan om tillstånd för signal till serviceanläggning (suomi.filomakkeet, pdf)
Blanketten ska skickas som bilaga med e-post till e registratur.birkaland(a)ntm-centralen.fi. Vid behov kan du skriva ut pappersblanketterna och skicka in dem per post till NTM-centralen i Birkaland, Registraturen, PB 297, 33101 Tammerfors.
Till ansökningsblanketten ska alltid bifogas:
- en karta där objektets placering framgår samt eventuella önskemål om placeringen av skyltarna
- Information om tjänsterna som erbjuds på objektet, antalet kundplatser, öppettider osv.
Beviljandet av tillstånd för ett informationsmärke påverkas bl.a. av de tjänster som erbjuds på inrättningen, tjänsternas nivå och inrättningens läge samt övriga tjänster i närområdet. En förutsättning för anordnandet av skyltningen är att de tjänster som påvisas med skylten finns tillgängliga på servicestället under typiska och regelbundna tider och att objektet uppfyller förutsättningarna för beviljandet av märket.
Om den inrättning för vilken vägvisning ansöks erbjuder flera olika tjänster, vars beteckningar (högst tre) man vill ha med i informationsmärket så ska den sökande prioritera tjänsterna i ansökan.
Ytterligare information fås från Trafikens kundservice, tel 0295 020 600 (vardagar kl 9-16)
Kaffande, montering och underhåll av skyltar
Tillståndstagaren ansvarar på egen kostnad för att skaffa, montera och underhålla skyltarna. Tillståndstagaren skaffar skylten av en tillverkare vars produkter är CE-märkta (SFS-EN 12899 och SFS-EN 1090).
Informationstavlor för serviceinrättningar
Informationsmärkena för serviceanläggningar är avsedda för alla vägtrafikanter och används för skyltning av serviceföretag och -funktioner samt platser med ett stort besökarantal. På en informationstavla kan det finnas 1–3 kännetecken som uppfyller kriterierna. Den främsta utgångspunkten för vägvisningslösningarna är de trafikmässiga behoven för vägtrafikanten och vägvisningen.
Adressvägvisare till serviceanläggning och förhandsmärken
Adressvägvisare till serviceinrättning används för att informera om mindre serviceinrättningar. På tavlan kan det bara finnas ett kännetecken på brun botten.
Adressvägvisare på svart bottenfärg och förhandsmärken
Till de viktigaste ämbetsverken och inrättningarna samt industri- och affärsverken i tätorter ges vägvisning med adressvägvisare på svart botten. Utanför tätorten kan man efter prövning (bl.a. trafikmässiga orsaker) använda adressvägvisare också för att informera om andra företag.
Adressvägvisare med brun eller svart bottenfärg används enbart för lokalvägvisning, alltså för vägvisning från den närmaste landsvägen. Den kan inte användas för vägvisning till ett mål från en landsväg i riktning mot en annan landsväg.
Förhandsmärke för adressvägvisare
Adressvägvisare används på landsvägar om vägens hastighetsbegränsning är 80 km/h eller högre eller om anslutningen till ett objekt är belägen på en farlig plats med tanke på sikten.
- Senast ändrad
- 2021-03-18
Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
Chatservicen är öppen mån-fre kl.12-16.
0295 020 600 kundservice mån-fre, kl. 9 - 16, rådgivning och respons (lna/mta)
E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Om du ringer från fast telefon betalar du lokalnätsavgift (lna) och från mobil mobiltelefonavgift (mta).