Navigeringsmeny

 

Avaa chat-ikkuna
Liikenne-luvat-opasteet-ingressi_sv

Skyltar och reklam

Informationsmärken och adresskyltar på svart botten

Tillstånd ska ansökas hos NTM-centralen för skyltar i vägområdet. Till serviceanläggningar som betjänar vägtrafikanter, vägvisas med informationsmärken med brun eller blå bottenfärg. Till de viktigaste ämbetsverken och inrättningarna samt industri- och affärsverken i tätorter ges vägvisning med adressvägvisare på svart botten.

 Reklam vid landsvägar

Innan reklam som riktas till landsvägsanvändaren placeras ut ska en anmälan göras till NTM-centralen och ett jakande beslut erhållas ifall reklamen placeras utanför detaljplanerat område. 

Vägledning till evenemang som möten, informationsevenemang, nöjen, bröllop eller dylika icke-kommersiella händelser samt sociala, politiska eller ideella evenemang kan utföras med hjälp av en tillfällig annons, vars utseende och användning bestäms av Traficoms föreskrift om reklam och annonsering invid vägar.

I byggnaden eller i dess närhet kan man utanför detaljplanerat område göra reklam för den verksamhet som utövas på anläggningen genom att följa kapitel 4 i föreskriften given av Transport- och kommunikationsverket.

Utlåtanden om hörande av granne

Om man vill sätta upp en reklam inom ett detaljplaneområde, utanför landvägens trafikområde, bör man begära ett utlåtande från NTM-centralen i Birkaland. NTM-centralen bedömer reklamkonstruktionens placering och reklamens utseende med tanke på trafiksäkerheten och ger i egenskap av granne ett utlåtande om ärendet enligt markanvändnings- och bygglagen.

Skicka begäran om utlåtande till Birkalands NTM-central, PB 297, 33101 Tammerfors eller med e-post: [email protected].

Till begäran om utlåtande ska alltid bifogas

  • ett utdrag ur detaljplanen, planbeteckningar och - bestämmelser
  • en karta, som redogör för den planerade placeringen för reklamen, avståndet mellan reklamskylten och landsvägen samt placeringen och riktningen i förhållande till landsvägen
  • en bild eller beskrivning i ord av reklamens egenskaper (till exempel material, storlek, belysning).

Regional information


Ta kontakt

Trafikens kundservice

  • Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
  • Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
  • Kundservice 0295 020 600 ​​​​mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
  • E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi ​​

Vägtrafikantlinjen 0200 2100

Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)

Uppdaterad: 20.02.2024