Korona mullisti maailman ja osattomaksi tästä ei ole jäänyt lappilainen yrityskenttä. Uudet toimintamallit (etätyö, digitaaliset välineet ja ohjelmat), toimintaohjeet, viranomaismääräykset sekä liiketoimintaan liittyvät rajoittamistoimenpiteet että rajaliikenteiden sulkemiset ovat luoneet täysin ennakoimattoman toimintaympäristön monille aloille ja yrityksille. Usealla yrityksellä on selviytymisvaihe meneillään.
Tästä huolimatta on katsottava eteenpäin ja rajoitusten purkamisen yhteydessä katsottava avautuvaa maailmaa ja toimintaympäristöä. Uuteen normaaliin siirtyminen on vaatinut ja vaatii yrityksiltä uudenlaista osaamista, ajattelua ja toimintatapoja.
Tietoa hankkeesta
Lapin ELY-keskus on osaltaan auttamassa yrityksiä ja seudullisia yrityspalvelutoimijoita.
Hankkeen toimenpiteet jakaantuvat kahteen laajaan toiminnalliseen kokonaisuuteen:
Yrityksille suunnattujen muutostilanteeseen sopivien palvelujen kehittäminen etenkin koronatilanteesta kärsiville yrityksille. Näitä yrityksiä on etenkin matkailu- ja matkailuun sidonnaiset yritykset, palveluala sekä 1-3 vuotta toiminnassa olleet yritykset, sekä
Lappilaisen yrityspalveluverkoston kehittäminen vastaamaan koronamuutostilanteen tuomiin haasteisiin
Lisätietoja
Verkostosta elinvoimaa yrityksille - SYP 2.0 -hankkeen projektipäällikkö Olli Lehtoniemi, Työllisyys-, yrittäjyys-, osaaminen- ja maahanmuuttoyksikkö
Hankkeen aikana järjestettiin seuraavia koulutuksia:
Koulutukset ovat päättyneet.
Kiertotalous - klinikka lappilaisille yrityksille
Lappilaisille mikro- ja pk-yrityksille on tarjolla maksuton palvelu kiertotalouden osaamisen edistämiseksi. Pilotissa keskitytään antamaan konkreettisia työkaluja ja neuvoja, jotta voit hyödyntää kiertotalouden mahdollisuuksia omassa toiminnassasi entistä tehokkaammin.
Kiertotalous-klinikka pitää sisällään 2-3 tunnin yhteisen Teams-tilaisuuden sekä yhteensä kahdeksan tuntia (8h) henkilökohtaista valmennusta.
Mitä mahdollisuuksia kiertotalous avaa yrityksille?
Vihreä siirtymä ja kiertotalous siihen liittyen tarjoaa monia mahdollisuuksia pk-yrityksille. Kiertotalouden periaatteiden omaksuminen ja soveltaminen yrityksen toiminnassa voi auttaa vähentämään kustannuksia, lisäämään tehokkuutta ja parantamaan kilpailukykyä samalla kun vähennetään ympäristövaikutuksia.
tuotteiden ja palveluiden suunnittelu uudelleenkäyttö ja kierrätys huomioiden
yhteistyö muiden yritysten ja yhteisöjen kanssa kiertotalouden edistämiseksi
Kiertotalouden periaatteiden omaksuminen voi myös avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja asiakassegmenttejä, jotka ovat kiinnostuneita ympäristöystävällisistä tuotteista ja palveluista.
Klinikan sisältö tiivistetysti
Mitä: Kiertotalous - klinikka. Kouluttajana REDU Edu Oy / Teemu Saralampi
Milloin: Teams- yhteydellä järjestettävä tilaisuus elokuussa ilmoittautuneiden yritysten aikataulujen mukaan, yrityskohtaiset kaksi kertaa neljän tunnin (=8 h) valmennusajat sovitaan kouluttajan kanssa.
Kustannus: Palvelu on maksuton yrityksille ja se lasketaan De minimis - tueksi.
Kenelle: Lappilaisille mikro- ja pk-yrityksille.
Palvelu on osa Lapin ELY-keskuksen Verkostosta elinvoimaa yrityksille - SYP 2.0 - ESR-hanketta.
Mikäli sinulla herää mitään kysyttävää, voit olla yhteydessä joko Olli Lehtoniemeen tai Marjaana Hämäläiseen, [email protected]. Lisätietoja kouluttajasta: https://www.redu.fi/fi
Digital marketing for entrepreneurs in Lapland
Small enterprises in Lapland can join a free training on how to improve their social media marketing and sales. Service is provided in English.
The clinic will include a 3-hour joint Teams event on 22.8.23 followed by 4 hours of company-specific training time with the service provider, marketing office Seven-1.
In the clinic, you will receive a comprehensive information package on digital marketing and how to reach potential customers more effective. After the clinic, you will have a clearer vision of how to use your own digital marketing channels.
Joint Teams event on 22.8.23
Covered topics
Defining the target group and identifying your own customer segments: going through definition of the target group, identifying their needs, preferences, and behavior in the digital environment.
Objectives: how to define the company's objectives
Metrics to monitor progress towards the objectives.
Budget: how to define a budget that is realistic for your objectives. How do you set a budget to achieve your goals, taking into account the costs of the different digital marketing channels?
Content: how to create attractive, high-quality content that will engage your target audience. How to create content that appeals to the target audience and helps achieve the chosen objectives.
Channels: how to choose the right marketing channels to reach the right target audience. How to choose the right channels to reach the target audience effectively.
Potential campaigns: how to design a campaign that is in line with the company's brand how to measure the effectiveness of the campaign and when to make a campaign that is consistent with the brand's brand. How to determine the campaign's impact and when to make changes.
Tools: language translation tools, artificial intelligence
Marketing management, process and responsibilities
The need for continuous evolution of the brand's digital presence.
Company-specific training time
Four hours of personal training time
The aim of the company-specific clinic coaching is to create an efficient and holistic presence that attracts customers and helps the business grow.
The company-specific sessions will focus on the company's digital presence. In practice this means the company's visibility and activity on different digital platforms and channels, such as websites, social media, search engines and email marketing. Digital presence enables you to reach your business through a wider audience, communicate with customers and offer a product or service to them.
As a result of the company-specific clinic coaching, participating companies will have an understanding of of their own customer segments and their ability to reach these target groups.
Further information and registration
Content in a nutshell
What: "Digital marketing for entrepreneurs in Lapland" - clinic. Instructor marketing office Seven-1.
When: Event with Teams connection on 22.8.2023 at 9.00-12.00, company-specific coaching times of two times two hour (=4 h) will be agreed with the trainer after the Teams event.
Cost: The service is free of charge for companies and counts as "de minimis" aid.
For whom: Micro and small and medium-sized enterprises in Lapland. Maximum of 10-15 participants.
The service is part of the "Verkostosta elinvoimaa yrityksille - SYP 2.0" - ESF project of the ELY Centre of Lapland.
Registration by 10.8.2023
Contact us for further information
If you have any questions, you can contact either Olli Lehtoniemi or Marjaana Hämäläinen, [email protected]
Small enterprises in Lapland can join a free training on how to improve their social media marketing and sales. Service is provided in English.
The clinic will include a 3-hour joint Teams event on 22.8.23 followed by 4 hours of company-specific training time with the service provider, marketing office Seven-1.
In the clinic, you will receive a comprehensive information package on digital marketing and how to reach potential customers more effective. After the clinic, you will have a clearer vision of how to use your own digital marketing channels.
Joint Teams event on 22.8.23
Covered topics
Defining the target group and identifying your own customer segments: going through definition of the target group, identifying their needs, preferences, and behavior in the digital environment.
Objectives: how to define the company's objectives
Metrics to monitor progress towards the objectives.
Budget: how to define a budget that is realistic for your objectives. How do you set a budget to achieve your goals, taking into account the costs of the different digital marketing channels?
Content: how to create attractive, high-quality content that will engage your target audience. How to create content that appeals to the target audience and helps achieve the chosen objectives.
Channels: how to choose the right marketing channels to reach the right target audience. How to choose the right channels to reach the target audience effectively.
Potential campaigns: how to design a campaign that is in line with the company's brand how to measure the effectiveness of the campaign and when to make a campaign that is consistent with the brand's brand. How to determine the campaign's impact and when to make changes.
Tools: language translation tools, artificial intelligence
Marketing management, process and responsibilities
The need for continuous evolution of the brand's digital presence.
Four hours of personal training time
The aim of the company-specific clinic coaching is to create an efficient and holistic presence that attracts customers and helps the business grow.
The company-specific sessions will focus on the company's digital presence. In practice this means the company's visibility and activity on different digital platforms and channels, such as websites, social media, search engines and email marketing. Digital presence enables you to reach your business through a wider audience, communicate with customers and offer a product or service to them.
As a result of the company-specific clinic coaching, participating companies will have an understanding of of their own customer segments and their ability to reach these target groups.
Further information and registration
Content in a nutshell
What: "Digital marketing for entrepreneurs in Lapland" - clinic. Instructor marketing office Seven-1.
When: Event with Teams connection on 22.8.2023 at 9.00-12.00, company-specific coaching times of two times two hour (=4 h) will be agreed with the trainer after the Teams event.
Cost: The service is free of charge for companies and counts as "de minimis" aid.
For whom: Micro and small and medium-sized enterprises in Lapland. Maximum of 10-15 participants.
The service is part of the "Verkostosta elinvoimaa yrityksille - SYP 2.0" - ESF project of the ELY Centre of Lapland.
Registration by 10.8.2023
Contact us for further information
If you have any questions, you can contact either Olli Lehtoniemi or Marjaana Hämäläinen, [email protected]
Company-specific training time
Four hours of personal training time
The aim of the company-specific clinic coaching is to create an efficient and holistic presence that attracts customers and helps the business grow.
The company-specific sessions will focus on the company's digital presence. In practice this means the company's visibility and activity on different digital platforms and channels, such as websites, social media, search engines and email marketing. Digital presence enables you to reach your business through a wider audience, communicate with customers and offer a product or service to them.
As a result of the company-specific clinic coaching, participating companies will have an understanding of of their own customer segments and their ability to reach these target groups.
Further information and registration
Content in a nutshell
What: "Digital marketing for entrepreneurs in Lapland" - clinic. Instructor marketing office Seven-1.
When: Event with Teams connection on 22.8.2023 at 9.00-12.00, company-specific coaching times of two times two hour (=4 h) will be agreed with the trainer after the Teams event.
Cost: The service is free of charge for companies and counts as "de minimis" aid.
For whom: Micro and small and medium-sized enterprises in Lapland. Maximum of 10-15 participants.
The service is part of the "Verkostosta elinvoimaa yrityksille - SYP 2.0" - ESF project of the ELY Centre of Lapland.
Registration by 10.8.2023
Contact us for further information
If you have any questions, you can contact either Olli Lehtoniemi or Marjaana Hämäläinen, [email protected]
Venyykö työaikasi monesti yli 40 tuntiin viikossa? Tuntuuko, että käsissäsi on usein liiankin monta erilaista palloa pyöriteltävänä? Tuleeko eteesi jatkuvasti kiireellisiä työtehtäviä? Onko työn ja vapaa-aikasi raja hämärtynyt?
Lapin ELY-keskus järjestää maksuttoman etävalmennuksen Lapin alueen yrittäjille ja heidän työntekijöilleen 28.9.22 klo 9.00-12.00, jossa tarjotaan välineitä ja tukea oman työn johtamisen taitoihin sekä töiden tehokkaaseen organisointiin.
Valmennuksen avulla sinun on helpompi priorisoida erilaiset työtehtävät ja aikaa jää enemmän vapaa-aikaan sekä työstä palautumiseen. Autamme sinua myös kirkastamaan tavoitteitasi ja pääsemään lähemmäksi niitä.
Yhteisen tilaisuuden jälkeen sinulla on mahdollisuus varata tunnin mittainen henkilökohtainen keskusteluaika, jossa keskitytään sinulle ajankohtaisimpaan aiheeseen.
Kuvassa valmentajat Merja Takamäki ja Virpi Ilmakangas.
Mitä: Itsensä johtaminen - klinikka. Kouluttajina Virpi Ilmakangas ja Merja Takamäki, Valmennustrio Oy.
Milloin: Teams- yhteydellä järjestettävä tilaisuus 28.9.2022 klo 9.00-12.00, yrityskohtaiset yhden tunnin (1 h) valmennusajat sovitaan kouluttajan kanssa yhteisen tilaisuuden jälkeen.
Kustannus: Palvelu on maksuton yrityksille ja se lasketaan De minimis - tueksi.
Kenelle: Lappilaisille mikro- ja pk-yrityksille.
Palvelu on osa Lapin ELY-keskuksen Verkostosta elinvoimaa yrityksille - SYP 2.0 - ESR-hanketta.
Mikäli sinulla herää mitään kysyttävää, voit olla yhteydessä joko Olli Lehtoniemeen tai Marjaana Hämäläiseen, [email protected]
Tutustu kouluttajiin alla
Merja Takamäki
Työyhteisövalmentaja, ratkaisukeskeinen työnohjaaja
Työyhteisöjen valmentaminen ja kehittäminen ovat Merjan intohimoa. Merja on loistava johtamisen ja kehittämisen innovaattori, ja ratkaisukeskeisellä otteellaan saan asiakkaiden haasteita ratkaistua yhteistyössä heidän kanssaan.
Ennen valmentajan uraa hän teki viidentoista vuoden ajan Business Controllerin töitä isojen yritysten näköalapaikoilla toimien johdon ja avainhenkilöiden sparraajana. Hänellä on vahva tiedolla johtamisen kokemus.
Virpi Ilmakangas
Työyhteisövalmentaja, työnohjaaja
Virpillä on pitkä kokemus työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisesta ja työhyvinvoinnin kehittämishankkeista. Hän valmentaa säännöllisesti yritysten johtajia, esihenkilöitä ja työntekijöitä. Virpi toimii myös itsekin yrittäjänä, joten aiheet ovat hyvin tuttuja hänelle.
Virpi osaa puhua käytännönläheisesti ja antaa yrittäjille konkreettisia vinkkejä parempaan jaksamiseen. Hän on innostava ja kokenut valmentaja, jonka ydinosaamista on oman hyvinvoinnin kehittäminen.
Lappilaisille mikro- ja pk-yrityksille on tarjolla maksuton täsmäisku somemarkkinoinnin sekä myynnin tehostamiseksi. Klinikassa yritys saa kattavan tietopaketin sosiaalisen median sisällöntuotannosta sekä konkreettisen sisältösuunnitelman omalle yritykselleen. Klinikan jälkeen yrittäjällä on selkeämpi näkemys omien somekanavien hyödyntämisestä ja somesisältöjen tuottamisesta.
Somesisällöt kuntoon-klinikka pitää sisällään 3 tunnin yhteisen Teams-tilaisuuden 16.3.23, jossa käydään läpi seuraavat aiheet:
Sosiaalisen median markkinoinnin perusteet ja käsitteet (orgaaninen/maksettu mainonta, someprofiili, postaus, tarina, kela, hästägit, tagit).
Kohderyhmämäärittelyn tärkeys ja parhaat sosiaalisen median kanavat eri kohderyhmille.
Somemarkkinoinnin tavoitteen asetanta.
Sosiaalisen median strategia ja sisältösuunnitelman rakentaminen (minkälaista sisältöä julkaistaan ja mistä löytää aiheet someen).
Vinkit ja neuvot helpompaan somen käyttöön (esim. postauksien ajastaminen Meta Business Managerissa).
Yhteistyöt somessa ja vaikuttajamarkkinoinnnin hyödyntäminen.
Maksettu markkinointi myynnin edistäjänä
Lisäksi osallistujien yrityskohtaiset klinikkatapaamiset (2 x 1h / yritys), jossa voidaan esimerkiksi laatia osallistujalle:
Markkinoinnin vuosikellon runko, jossa käydään yrittäjän kanssa läpi markkinointiin vaikuttavat isot linjaukset, kuten kuukausiteemat, keskeiset juhlapäivät, keskeiset ja hyvin myyvät tuotteet/palvelut, uudet lanseeraukset yms.
3 kk:n sisältösuunnitelmarunko, jossa suunnitellaan yrittäjän kanssa tarkemmin somesisältöä ja mietitään mm. julkaisujen määrä/vko, miten rytmitellä/vaihdella sisällön muotoa ja minkälaisia kuvia, tekstejä ja hastageja yrittäjän kannattaa käyttää somekanavissa.
Milloin: Teams- yhteydellä järjestettävä tilaisuus 16.3.2023 klo 9.00-12.00, yrityskohtaiset kaksi kertaa yhden tunnin (=2 h) valmennusajat sovitaan kouluttajan kanssa yhteisen tilaisuuden jälkeen.
Kustannus: Palvelu on maksuton yrityksille ja se lasketaan De minimis - tueksi.
Kenelle: Lappilaisille mikro- ja pk-yrityksille.
Palvelu on osa Lapin ELY-keskuksen Verkostosta elinvoimaa yrityksille - SYP 2.0 - ESR-hanketta.