Företagarens ekonomihjälp 0295 024 881
- Framsida
Företagare, bli inte ensam med dina ekonomiska bekymmer!
Hos oss får du hjälp, stöd och råd konfidentiellt, opartiskt, avgiftsfritt och sakkunnigt. Rådgivarna på Företagarens ekonomihjälp är experter på företagsekonomi och på att förbättra företagens lönsamhet. Tveka inte att ta kontakt så söker vi tillsammans ett sätt att nå bästa slutresultat. Du kommer igång genom att ringa eller lämna en kontaktbegäran via vår blankett. Kom ihåg att ingen tid är fel att ta kontakt!
Telefontjänsten är öppen
- på finska må–fr kl. 9–15 på nummer 0295 024 880 (lna/msa)
- på svenska to kl. 9–15 0295 024 881 (lna/msa)
- In English Mon.–Fri. 9–15 0295 024 880 (lna/msa)
- kontaktbegäran på blankett (webropol.com)
- avvikande öppettider (suomi.fi)
- ofta ställda frågor
Ekonomiska svårigheter i företag och förebyggande av dem
Vet du hur du ska bli på det klara med företagets ekonomiska situation och välja den bästa lösningen? Läs handledningen:

Aktuellt
- Tjänsten Företagarens ekonomihjälp har ett rekordlivligt år bakom sig (sttinfo.fi)
- En ensamföretagare behöver inte vara ensam (sttinfo.fi)
- Många konkurser skulle kunna förhindras genom tidig intervention (sttinfo.fi)
- Suomi.fi:s nya guide är ett informationspaket om ekonomi för företagare (suomi.fi)
- Mer aktuellt
Rådgivningstjänsten Företagarens ekonomihjälp
-
Vad är Företagarens ekonomihjälp?
Tjänsten Företagarens ekonomihjälp är en nationell tjänstehelhet som erbjuder hjälp och råd för små och medelstora företagare och företag med ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter. Tjänsten består av en nationell telefon- och nätverkstjänst och av dessa stödjande regionala tjänster. Företagarna får kontakt med utbildade och erfarna experter och samtalen med dem är definitivt konfidentiella.
Företagarens ekonomihjälp samordnas av UF-centret. Tjänsten utvecklas som en del av handlingsmodellen i projektet Early Warning Europe som omfattar EU.
-
Målen för Företagarens ekonomihjälp är följande:
- hjälpa företagaren att identifiera ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter
- vägleda företagaren att söka hjälp i tid och på så sätt undvika onödiga konkurser och förlorade arbetsplatser
- ge råd till företag som råkat i tillfälliga ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter att på nytt komma in på en tillväxtbana
- ge råd att snabbt och med minsta möjliga extra kostnader lägga ned en företagsverksamhet som visat sig vara olönsam
- påverkar det allmänna attitydklimatet med hänsyn till konkurser och misslyckanden
- eftersträva att få igång en nya företagsverksamhet.
-
Early Warning
Euroopan laajuinen Early Warning -toimintamalli rohkaisee yrittäjiä hakemaan apua ajoissa.
Toimintamalli on lähtöisin Tanskasta, jossa se on ollut käytössä vuodesta 2007. Palvelun keskeisenä tavoitteena on rohkaista yrittäjiä hakemaan apua ajoissa, parantaa yrittäjien jaksamista ja uuden alun mahdollisuuksia sekä vaikuttaa yleiseen asenneilmapiiriin epäonnistumisia koskien. Tarkoituksena on varmistaa, että talous- ja maksuvaikeuksiin joutuneille yrittäjille olisi tarjolla riippumatonta, luottamuksellista ja maksutonta apua ja tukea.Toimintamallin käyttöönottoa EU:n jäsenmaissa tukee Early Warning Europe Network -yhteistyöverkosto, jonka toimintaan Suomi liittyi vuonna 2019. Yrittäjän talousavun puhelinpalvelu on toiminut jo vuodesta 2009, ja Early Warning -toiminnan avulla palvelua on saatu kehitettyä ja laajennettua verkkoon ja alueellisiin palveluihin.
Taustalla on EU:ssa hyväksytty uudistettu maksukyvyttömyysdirektiivi ja direktiivi ennaltaehkäisevistä uudelleenjärjestelyistä ja veloista. Jälkimmäinen velvoittaa jäsenmaita ottamaan käyttöön yrittäjien maksukyvyttömyyttä ennaltaehkäiseviä toimia.

