Företagarens ekonomihjälp 0295 024 881
- ELY-keskus
- Företagarens ekonomihjälp
- Ofta ställda frågor
Ofta ställda frågor i rådgivningstjänsten Företagarens ekonomihjälp
-
1. Vem kan ringa till Företagarens ekonomihjälp?
Vi erbjuder hjälp och råd för företagare med ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter. Även en närstående eller annan person till företagaren får ringa. Observera dock att vi behöver företagets uppgifter för att kunna hjälpa på bästa sätt.
-
2. Vem svarar när man ringer till Företagarens ekonomihjälp? Kan jag vara säker på att mina uppgifter inte förs vidare?
Företagarna får kontakt med utbildade och erfarna experter som är insatta i frågor om ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter. Samtalen med experterna är definitivt konfidentiella.
-
3. Mina pengar är slut, vad ska jag ta mig till?
Det finns inte ett svar. Kontakta oss på nummer 0295 024 880 (lsa/msa) må–fr 9–15 (på svenska 0295 024 881 to kl 9–15 ), eller lämna en kontaktbegäran så går vi tillsamman igenom din situation, gör en lägeskartläggning och funderar över alternativen. Vi rekommenderar att du ringer så fort som möjligt. Ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter, då om någonsin gäller uttrycket ”tid är pengar”.
-
4. Bör jag förbereda mig på något sätt innan jag ringer?
Vi rekommenderar att du tar fram ekonomiska uppgifter och handlingar som gäller ditt företag såsom till exempel senaste bokslut, senaste kontoutdrag och räkningar. På så sätt kan vi kartlägga situationen och hjälpa dig på bästa sätt. Du kan även förbereda dig genom att skriva upp frågor som du vill ställa experten.
-
5. Är rådgivningen verkligen gratis?
Ja, du betalar endast samtalsavgiften (lsa/msa). Samtalsavgiften bestäms enligt ditt abonnemangsavtal, även för kötiden (mobilsamtalsavgift/ lokalnätsavgift). Om ditt abonnemang har ett samtalspaket lönar det sig för dig att kontrollera med din operatör om nummer som börjar på 0295 ingår i paketet. Telefonoperatörens debitering börjar löpa då linjen öppnas.
-
6. Vad händer under samtalet?
Våra experter ställer dig frågor och utifrån dina svar gör de en bedömning om företagets ekonomiska situation och ger råd vad det lönar sig för dig att göra härnäst. Redan under samtalet får företagaren oftast hjälp, så ring! Vid behov råder experten dig att kontakta den regionala tjänsten.
-
7. Har jag rätt till någon form av ekonomiskt stöd?
Kontakta oss och vi går tillsammans igenom ditt företags situation och reder ut om du har möjlighet att få ekonomiskt stöd.
-
8. Vilka är varningstecknen på att hamna i ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter?
Du löper risk för att hamna i ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter när betalningen av räkningar drar ut på tiden eller räkningarna blir helt obetalda. Sök hjälp i tid och kontakta oss!
-
9. Jag har svårt med ekonomiska frågor, förstår inte termerna eller vet inte vad jag borde göra. Var får jag hjälp?
När du ringer rådgivningstjänsten Företagarens ekonomihjälp talar experterna ett vardagligt språk om vad som gäller och vad du bör göra härnäst. Du behöver inte vara professionell inom ekonomiska frågor. Det är dock viktigt att företagaren förstår sin ekonomi och nyckeltal.
Ytterligare uppgifter:
-
10. Kan jag ringa till Företagarens ekonomihjälp trots att jag inte har obetalda räkningar? Mitt företags framtid oroar mig.
Du kan ringa. Utmärkt att du funderar över framtiden för ditt företag! Ring oss så kartlägger vi ditt läge.
-
11. Jag klarar inte av att betala företagslokalens hyra, vad ska jag göra?
Kontakta oss och vi ger råd och hänvisar vidare. Vi rekommenderar att du även kontaktar hyresvärden och förhandlar om betalningsarrangemang.
-
12. Jag har skatteskulder, vad göra?
Kontakta Företagarens ekonomihjälp så fort som möjligt så ser vi över din situation och kartlägger läget.
-
13. Jag har inte betalat min FöPL-försäkring. Vad ska jag göra?
FöPL-försäkringen är obligatorisk för företagare; en lagstadgad försäkring bland annat i fall av sjukdom, föräldraledighet och pensionering. Kontakta Företagarens ekonomihjälp så ser vi över din situation och olika alternativa lösningar.
-
14. Hur lägger jag ned mitt företag?
Det finns många alternativ beroende på företag och dess situation. Kontakta Företagarens ekonomihjälp så kartlägger vi situationen.
-
15. Hur ansöker jag om skuldsanering?
Rättshjälpsbyråernas ekonomi- och skuldrådgivning svarar för skuldsaneringsarrangemang. Kontakta oss så berättar vi om ditt företag har förutsättningar för skuldsanering, och vi hänvisar dig vidare.
-
16. Min bokföring är i oordning, vad ska jag göra?
Kontakta Företagarens ekonomihjälp så ger vi råd hur du ska fortsätta.
-
17. Svarar ni på frågor även utanför kontorstid?
Vi svarar inte på samtal och övriga kontakter utanför kontorstid (må–fr kl. 9–15). Du kan lämna en kontaktbegäran på vår webbsida när som helst och våra experter tar kontakt med dig.
-
18. Får jag service på andra språk än finska?
Javisst, vi hjälper dig på svenska torsdagar kl. 9–15 0295 024 881 (lna/msa) och på engelska må–fr kl. 9–15 0295 024 880 (lna/msa).

Uppdaterad: 02.01.2025