- Tjänster efter målgrupp
- Tjänster efter ämne
- Finansiering, understöd och ersättningar
- Tillstånd, anmälningar och utlåtanden
- Rådgivning och informationsservicen
- Ämnesordssökning av tjänsterna
- Behandlingstider
- Övervakning
- Prislista
Tjänster och kontaktinformation
Uträtta alltid ärenden i första hand via tjänsterna
Till våra tjänster hör bland annat bidrag, stöd, finansiering, tillstånd, utbildningar samt rådgivnings- och informationstjänster. Välj först din målgrupp nedan för att hitta rätt tjänst.
I anslutning till tjänsten hittar du relaterade uppgifter, anvisningar och servicekanaler (kontaktuppgifter och blanketter). När du uträttar ärenden via tjänsterna förkortas handläggningstiden för ditt ärende. Försök alltid att använda den elektroniska servicekanalen.
Kontaktinformation
Var i första hand i kontakt med vår kundservice, då du behöver vägledning eller hjälp av en sakkunnig. Du kan också ta kontakt med den regionala NTM-centralens telefonväxel.
-
Kundservice
Trafikens kundservice
- Responskanalen (palautevayla.fi) (Sök information, ge respons, fråga om råd 24/7)
- Trafikens telefontjänst 0295 020 600 må–fr kl. 9–15 (lna/msa)
- Trafikens Chatservice kundrådgivare på plats må–fre kl. 9–15 (däremellan virtuell rådgivare)
- E-post [email protected]
Vi behandlar kontakter vardagar kl. 8-16. - Vägtrafikantlinjen 0200 2100 Anmälningar om problem som äventyrar trafiken på vägnätet (24 h, lna/msa)
Kundtjänst för miljöfrågor
- Telefontjänst 0295 020 900
- E-post [email protected] eller [email protected]
- Chatservice miljo.fi- och vatten.fi-webbplatser samt NMT-centralens hemsida
- Öppettider: ely-keskus.fi/sv/ymparistoasiakaspalvelu
Vindkraftsrådgivning 0295 023 044
FöretagsFinlands telefontjänst 0295 020 500
Företagarens Ekonomihjälp 0295 024 880
Finansiering av små och medelstora företag 0295 024 800 må-fr kl. 9.00-15.00
Samtalen kostar den normala telefonkostnaden (lna/mta).
-
Kontaktuppgifter för de regionala NTM-centralerna
Du hittar besöksadresserna på de regionala NTM-centralernas sidor. Till de regionala NTM-centralernas sidor kommer du från övre navigeringen till höger.
Du kan kontakta NTM-centralen också per e-post via Turvaviesti- tjänsten.
Södra Österbotten
0295 027 500
PB 156, 60101 Seinäjoki
[email protected]Södra Savolax
0295 024 000
PB 164, 50101 Mikkeli
[email protected]Tavastland
0295 025 000
PB 29, 15141 Lahti
[email protected]Sydöstra Finland
0295 029 000
PB 1041, 45101 Kouvola
registratur.sydö[email protected]Kajanaland
0295 023 500
PB 115, 87101 Kajaani
[email protected]Mellersta Finland
0295 024 500
PB 250, 40101 Jyväskylä
[email protected]Lappland
0295 037 000
PB 8060, 96101 Rovaniemi
[email protected]Birkaland
0295 036 000
PB 297, 33101 Tampere
[email protected]Österbotten
0295 028 500
PB 131, 65101 Vaasa
[email protected]Norra Karelen
0295 026 000
PB 69, 80101 Joensuu
[email protected]Norra Österbotten
0295 038 000
PB 86, 90101 Oulu
[email protected]Norra Savolax
0295 026 500
PB 2000, 70101 Kuopio
[email protected]Satakunta
0295 022 000
PB 266, 28101 Pori
[email protected]Nyland
0295 021 000
PB 36, 00521 Helsinki
[email protected]Egentliga Finland
0295 022 500
PB 236, 20101 Turku
[email protected]NTM-centralernas utvecklings- och förvaltningcenter (UF-centret, på finska)
0295 020 000
-
Sök kontaktuppgifter till experter
Kontakttaganden i de flesta ärenden och tjänster besvaras av kundservicecentralerna; de kan alltid nås under tjänstetid. Du kan också kontakta oss via telefonväxeln. I NTM-centralernas expertsökning kan du söka kontaktuppgifter med ämnesord eller tjänst.
E-postadresser
E-postadresser skrivs: [email protected]
Du kan kontakta NTM-centralen också per e-post via Turvaviesti- tjänsten.
-
Avgiftsbelagda prestationer och faktureringsuppgifter
Avgiftsbelagda prestationer
Som bilaga till förordningen om avgifter finns en tabell med avgifter för offentligrättsliga myndighetsprestationer.
- Statsrådets förordning om närings-, trafik- och miljöcentralernas, arbets- och näringsbyråernas samt utvecklings- och förvaltningscentrets avgiftsbelagda prestationer 2024 (finlex.fi)
- Prislista
Faktureringsuppgifter (på finska)
ELY-keskusten verkkolaskuosoitteet (på finska, pdf)
Tjänster
Är du personkund, företagare eller myndighet?
Du hittar tjänster som du är berättigad till genom att trycka på knapparna nedan. När du valt en tjänst som passar dig från listan, når du beskrivningen av tjänsten och i samband med den hittar du anvisningar om tjänsten, blanketter och kontaktuppgifter samt kan logga in för elektronisk ärendehantering.
Andra ärenden
Information bland annat om de allmänna ärendeblanketterna samt anvisningar för ansökan om utbetalning och rapport om oegentligheter.
Andra tjänster
-
Allmänna ärendeblanketter
Använd den allmänna ärendeblanketten i officiella ärenden endast om du inte hittar en lämplig blankett i tjänsterna.
Vi rekommenderar att du använder den elektroniska blanketten i stället för e-post och pappersförsändelser. E-tjänsten förkortar handläggningstiden för ditt ärende. Du får en kvittering på att försändelsen lyckats till den e-postadress du angett.
Tillsammans med blanketten kan du skicka elektroniska dokument som bifogade filer (max 50 Mt). Om du har många bilagor kan du skicka dem i flera omgångar. Vi rekommenderar att bilagorna skickas i PDF-format.
Endast ett ärende per blankett.
Allmän ärendeblankett för kommun (asiointipalvelu.ahtp.fi)
Allmän ärendeblankett för privatpersoner (asiointipalvelu.ahtp.fi)
-
Begäran om information
Skicka begäran om information med den elektroniska blanketten för begäran om information.
Med den elektroniska blanketten kan du göra en begäran om information i enlighet med offentlighetslagen och begära den information och/eller handling du önskar ta del av.
Blankett för begäran om information (asiointipalvelu.ahtp.fi)
Ifall tjänsten för begäran om information är avgiftsbelagd, kontaktar vi dig innan informationen levereras och räkningen skickas.
-
Ansökan om forskningstillstånd
Forskare och forskningsinstitut kan ansöka om tillstånd för att använda sekretessbelagda personregisteruppgifter om arbetskrafts- och företagstjänster till statistikföring, vetenskaplig forskning eller myndigheternas planeringsarbete.
I ansökan ska utöver specificeringen av det begärda materialet framgå undersökningens/statistikens/utredningsuppgiftens namn samt den ansvariga instansen och dess kontaktuppgifter. Även uppgifter om hanteringen och förstöringen av materialet ska beskrivas.
-
Betalning av beviljade understöd, ersättningar och förmåner
UF-centret sköter betalningsuppgifter åt NTM-centralerna i hela landet, med undantag för landsbygdsstödförvaltningens utbetalningar, utbetalningar av strukturfondernas stöd och understöd för utvecklande av företag samt transportstöd.
- Ansökningsanvisningar och blanketter för utbetalningar som sköts av UF-centret (keha-keskus.fi, på finska)
- Betalningsområdena ger råd i frågor som gäller utbetalningar: Betalningsområdenas kontaktuppgifter (keha-keskus.fi, på finska)
- Landsbygdsstödförvaltningens utbetalningar (ruokavirasto.fi)
- Utbetalningar av strukturfondernas stöd och företagsstöd (rakennerahastot.fi)
- Understöd för utvecklande av företag
- Transportstöd
-
Rapport om oegentligheter
Via rapporteringskanalen kan anställda, intressentgrupper och samarbetspartner vid NTM-centralerna tryggt rapportera oegentligheter. Den rapporterande får skydd enligt lagen om skydd för rapporterande personer när oegentligheter har upptäckts i samband med arbetet och rapporten gäller till exempel offentliga upphandlingar, dataskydd eller beviljande av statsunderstöd.
Lag om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av EU-rätten och den nationella lagstiftningen (1171/2022, finlex.fi)Du kan göra en elektronisk rapport om oegentligheter i anslutning till NTM-centralernas verksamhet via Justitiekanslersämbetets centraliserade externa rapporteringskanal. Närmare anvisningar och kontaktuppgifter samt mer information om rapportering finns på Justitiekanslersämbetets webbplats.
NTM-centralernas nuvarande anställda har tillgång till en egen intern rapporteringskanal som finns på intranätet.
Kunderna kan ge respons om oegentligheter via Justitiekanslersämbetets centraliserade externa rapporteringskanal. Annan respons ges via responsblanketten på ely-keskus.fi.
På andra webbplatser
Uppdaterad: 13.01.2025