Joukkoliikenne ja saaristoliikenne

ELY-keskus järjestää joukkoliikennettä yhdessä kuntien kanssa. Joukkoliikenteen hankinnat sisältävät kaupunki- ja seutuliikennettä sekä peruspalvelut harvaan asutuilla alueilla. Saaristoliikenne koostuu maantielauttaliikenteestä ja yhteysalusliikenteestä sekä niihin liittyvistä laituri- ja lauttarantarakenteista. Lisäksi myönnämme etuajo-oikeuksia tietyille lautoille ja yhteysaluksille.

Saaristoliikenne

Saaristoliikenne koostuu maantielauttaliikenteestä ja yhteysalusliikenteestä sekä niihin liittyvistä laituri- ja lauttarantarakenteista. Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa maantielauttaliikenteen ja yhteysalusliikenteen järjestämisestä sekä laitureiden ja lauttarantarakenteiden kunnossapidosta koko maan osalta. Lisäksi ELY-keskus myöntää tietyille maantielautoille ja yhteysaluksille etuajo-oikeuslupia.

Maantielauttapaikkoja on yhteensä 40. Niistä suurin osa sijaitsee Turun saaristossa ja Itä-Suomen järvialueilla. Yhteysalusliikennettä hoidetaan 10 reitillä Saaristomerellä ja 2 reitillä Suomenlahdella. Lisäksi ELY-keskus tukee kuljetuksia Sipoon, Loviisan, Inkoon ja Raaseporin saaristoissa sekä Saariston Rengasteillä.

Maantielauttojen ja yhteysalusten ero

Maantielautta on osa maantietä. Maantie jatkuu lauttapaikan molemmissa päissä. Maanteiden pääasiallinen tehtävä on kuljettaa tieliikenteen ajoneuvoja. Sen sijaan yhteysalukset kulkevat pääsääntöisesti saariin, joihin ei ole maantietä. Maantie päättyy yhteysaluksen lähtöpaikalle. Osa yhteysaluksista kuljettaa vain jalan matkustavia ja näiden käsimatkatavaroita.

Yhteysalusliikenteen lainsäädäntö pohjautuu lakiin saariston kehityksen edistämisestä, kun taas maantielauttaliikenne pohjautuu maantielakiin (laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä). Maantielauttaliikenteen järjestäminen on lakisääteinen tehtävä, kun taas yhteysalusliikenteen lainsäädäntö ei ole yhtä pakottavaa. Maantielauttapaikkojen perustamisen taustalla on aina tiesuunnitelma ja maantietoimitus. Yhteysalusliikennettä pyritään järjestämään saariston vakituisille asukkaille, mutta valtiolla ei ole ehdotonta velvollisuutta järjestää liikennettä kaikkiin vakituisesti asuttuihin saariin. Edelleenkin on olemassa eri puolilla maata paljon vakituisesti asuttuja saaria, joihin ei kulje yhteysalusta.

Tutustu palveluihin

 

Avaa chat-ikkuna