Laava

Laatua ja vaikuttavuutta työllisyyden hoitoon Keski-Suomessa. Laavan-hankkeen kehittämistyö tehtiin muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa käynnistyivät työllisyyden kuntakokeilut ja valmisteltiin TE-palveluiden siirtymistä kunnille vuonna 2024. Hankkeessa analysoitiin muutosten vaikutuksia ja kehitettiin uusia, yksilöllisempää tukea tarjoavia palveluja. Hanke on päättynyt.

Muutokset toimintaympäristössä

Laavan-hankkeen kehittämistyötä tehdään muuttuvassa toimintaympäristössä. Työllisyyden kuntakokeilut ovat käynnistyneet Keski-Suomessa. TE-palveluiden siirtymisen kokonaan kunnille on kaavailtu toteutuvan vuonna 2024. Ensi vuonna käynnistyy, jonka tavoitteena on lisätä yksilöllistä tukea työnhakijoille. Uusien TE-palveluiden kehittämistyössä analysoidaan muutosten vaikutuksia ja sovitetaan uudet palvelut osaksi muuttuvaa maailmaa.

Pohjoismainen työvoimapalvelumalli (tem.fi)

Työllisyyden kuntakokeilut Keski-Suomessa

Kehittämistyön periaatteet ja eteneminen

Uusien TE-palveluiden kehitystyössä hyödynnetään palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä: asiakaslähtöisyyttä ja yhteiskehittämistä. Hankkeessa kehitetään TE-palveluita nuorille, osatyökykyisille sekä yli 50-vuotiaille.

  • Määrittelyvaihe: mitä ongelmaa kehitettävällä palvelulla ollaan ratkaisemassa ja mitkä ovat kehitettävän palvelun tavoitteet?
  • Ideointi: kehitetään ratkaisuja tunnistettuihin kohderyhmän haasteisiin
  • Pilotointi ja arviointi: palvelun toteutus ja vaikuttavuuden arviointi   

Laadullisten vaikutusten mittaaminen ja mittareiden pilotointi

Laava-hankkeessa kehitetään uusia työllisyyttä edistäviä palveluita hankkeen kohderyhmille. Työllisyyden edistämisen tulee olla vaikuttavaa sekä yhteiskunnallisesti että yksilötasolla. Yksilötasolla tapahtuva seuranta muodostaa perustan vaikutusten mittaamiselle ja vaikuttavuuden arvioinnille työllisyyspalveluissa. TE-palveluissa on ollut kokeiluja liittyen työvoimapalvelujen tulosperusteiseen hankintaan, joissa on kokeiltu pääosin määrällisiä (esim. työllistyminen) ja vain vähän laadullisia (esim. osaamistason nousu) tulostavoitteita.

Vaikutusten mittaamisen keskeisenä haasteena on työllisyyspalveluissa ollut se, että käytössä olevilla mittareilla ja menetelmillä on hankala tunnistaa asiakkaan työllistymisedellytyksissä tapahtuvia muutoksia.

Laava-hankkeen uusissa kehitettävissä palveluissa testataan erityisesti laadullisten vaikutusten mittaamista, asiakasmuutosta ja pilotoidaan teemaan liittyviä mittareita. Laadulliset vaikutukset tarkoittavat esim. asiakkaan osaamisen, hyvinvoinnin tai työmarkkinavalmiuksien vahvistumiseen liittyvää mittaamista. Hankkeessa selvitetään asiakkaan kokemuksen mukaan millaisia vaikutuksia/työllistymisedellytysten kehittymistä palvelu saa aikaan asiakkaan tilanteessa.

Asiakasosallisuus

Laava- hankkeessa tavoitteena on kehittää asiakaslähtöisiä palveluita ja osallistaa asiakkaita palveluiden suunnitteluun, jotta palvelut vastaisivat vielä paremmin kohderyhmän tarpeita ja saataisiin aikaiseksi entistä vaikuttavampia palveluita. Kaikissa hankkeen uusissa kehitettävissä palveluissa osallistetaan asiakkaita koko hankintaprosessin ajan eri tavoin. Esimerkkinä kehittäjäasiakkaiden kautta asiakastarpeiden selvittäminen palveluiden suunnitteluvaiheessa, palvelun toteutusaikana asiakaskokemuksen ja palvelun päättyessä asiakasmuutoksen mittaaminen.

Nuorille kehitettävät TE-palvelut

Koronapandemian myötä nuorten työllisyystilanne heikkeni äkillisesti. Aiempien kokemusten perusteella tiedetään, että suhdannevaihtelut koettelevat erityisesti nuoria ja voivat jättää jälkeensä ikäluokan, jonka tulotaso voi jäädä pysyvästi muita alhaisemmaksi.

Keskusteluissa eri toimijoiden kanssa ja käytännön työssä on havaittu, että koulutuksen suorittamisen ja työllistymisen esteet liittyvät usein myös terveyteen tai elämäntilanteeseen sekä työnantajan halukkuuteen palkata nuoria. Palveluja tulisikin kehittää enemmän jalkautuvaksi, yksilöllisemmäksi ja saattelevammaksi.

Iso osa työttömistä nuorista on vailla ammatillista tutkintoa ja monelta puuttuu ensimmäinen työkokemus. Muita nuorten työllisyyteen liittyviä haasteita ovat koulutusten keskeytyminen sekä tietynlainen juurettomuus tilanteiden muuttuessa nopeasti, jolloin pidempikestoisiin palveluihin ei välttämättä sitouduta. Hanke mahdollistaa erilaiset palvelukokeilut.

Ehdotuksia nuorille kehittävien TE-palvelujen sisällöksi:

  • työelämälähtöisyyden painotus muiden sisältöjen rinnalla; työssäoppimispaikkoja, opinnollistamista ja työhönvalmennuksen kohdistamista välityömarkkinoilta palaaville
  • ohjauksellisten elementtien vahvistaminen sekä perustaitojen ja työelämäkäytäntöjen osaamisen vahvistaminen
  • tulevaisuuden työelämätaidot, ns. inhimilliset taidot: luovuus, empatia, ongelmanratkaisu- ja viestintätaidot
  • urasuunnittelutaidot
  • nuorten yrittäjyyttä tukevat palvelut

Osatyökykyisille kehitettävät TE-palvelut

Työ- ja elinkeinoministeriö on selvittänyt, että ainakin 40 000 osatyökykyistä haluaisi antaa panoksensa työmarkkinoille, jos se olisi mahdollista. Laava-hanke hyödyntää osatyökykyisille kehitettävän TE-palvelun suunnittelutyössä työ- ja elinkeinoministeriön laatimaa osatyökykyisten työllistymisen mallinnusta.

Mallinnus auttaa palvelujen suunnittelussa entistä osuvammiksi osatyökykyisille (tem.fi)

Uutta palvelua suunnitellaan yhdessä kuntakokeilujen ja TE-palvelujen asiantuntijoiden sekä palvelun tulevien käyttäjien kanssa. Suunnittelutyö käynnistyy syksyllä 2021.

Alla olevassa kuvassa on tuotu esiin mallinnuksen elementtejä ja myös sitä, miksi mallinnuksen hyödyntäminen on tärkeää.


 

+ 50-vuotiaille kehitettävät TE-palvelut

Kuntakokeilujen käynnistymisen myötä yli 50-vuotiaat ovat TE-toimiston suurin asiakasryhmä. Heitä on noin neljännes kaikista Keski-Suomen työttömistä työnhakijoista. Tällä asiakasryhmällä on potentiaalia ja osaamista annettavana työmarkkinoille, vaikka usein työllistyminen edellyttää opiskelua uudelle alalle. Yli 50-vuotiaiden työttömien joukko on heterogeeninen, osalta saattaa puuttua ammattitutkinto, osa taas on korkeasti koulutettuja. Hankkeen tavoitteena on kehittää uudenlaisia, tämän kohderyhmän erilaiset tarpeet huomioivia palveluita.

Muutoskoutsi-työhönvalmennus

Muutoskoutsi tarjoaa monipuolista tukea työllistymiseen yli 50-vuotiaille työnhakijoille.  Työhönvalmentajan tuella kartoitetaan osaamista, kykyjä ja vahvuuksia. Valmentaja auttaa näkemään asiakkaan mahdollisuudet työnhaussa sekä kannustaa ja motivoi työllistymiseen liittyvissä asioissa. Valmennus tähtää työllistymiseen. Osallistujalle laaditaan henkilökohtainen suunnitelma, joka vie kohti tavoitteita.  Palvelussa mukana valmentajan lisäksi rekrytointiasiantuntija ja psykologi. Sekä tarjolla on myös työkaluja työhön liittyvään hyvinvointiin. Valmennus alkaa henkilökohtaisella tapaamisella, jonka jälkeen palvelu jatkuu asiakkaan toiveen mukaan joko kasvokkain tai verkkoalustaa hyödyntäen.

Palvelua kehitetään koko sen toiminta-ajan asiakaskokemuksen mittaamisella ja palautetta pääsee antamaan jokaisen tapaamisen jälkeen.