Navigeringsmeny

 

Avaa chat-ikkuna
Joukkoliikenteen hankinnat-ingressi_sv

Upphandling av kollektivtrafik

ELY-centralerna upphandlar trafik i samarbete med kommunerna inom sitt verksamhetsområde. Upphandlingarna styrs av tjänsteavtalsförordningen. Förordningen tillämpas vid upphandling av trafiktjänster när man vill säkerställa bättre kollektivtrafiktjänster än de marknadsbaserade. Förbättringen av tjänsterna kan avse tjänsteutbud, kvalitet, tillförlitlighet eller biljettpriser.

Trafikupphandlingar görs per rutt eller område och deras antal varierar årligen. NTM-centralerna meddelar om sina upphandlingar i Cloudia Anbudstjänst och i den offentliga upphandlingskanalen Hilma.

Med den trafikoperatör som vinner anbudstävlingen ingås ett trafikavtal där man bland annat kommer överens om rutter, tidtabeller och biljettpriser. Förutom NTM-centralerna kan även de kommuner som ligger längs respektive förbindelse finansiera upphandlingarna, om de har intresse av att erbjuda sina invånare arbets-, studie- och ärendeförbindelser.


Regional information


Ta kontakt

Trafikens kundservice

  • Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
  • Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
  • Kundservice 0295 020 600 ​​​​mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
  • E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi ​​

Vägtrafikantlinjen 0200 2100

Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)

Uppdaterad: 08.04.2025