Navigeringsmeny

 

Avaa chat-ikkuna
Maantielauttaliikenne - ingressi sv

Landsvägsfärjetrafik

Landsvägsfärjetrafik finns vid 40 färjfästen. Finlands Färjetrafik Ab (Finferries) ansvarar för skötseln av landsvägsfärjetrafiken vid andra färjfästen än Arvinsalmi (Liperi) och Bergö (Malax), där färjetrafiken sköts av Kymen Saaristoliikenne Oy med de färjor som ägs av Trafikledsverket.

 

Landsvägsfärjorna går i regel utan tidtabell. Tidtabellerna finns på serviceproducenternas webbplatser samt per färjeläge i Fintraffics trafiklägestjänst. Även störningar i landsvägfärjetrafiken anmäls i Fintraffics trafiklägestjänst. I tjänsten kan man dessutom granska landsvägsfärjornas trafikering och fartygens position.

Färjetidtabellerna utgör på Skärgårdsvägen en stor helhet, där man tar hänsyn till ett flertal olika synpunkter och fortsatta förbindelser. Utöver den centrala samordningen av färjetidtabellerna tar man i färjornas tidtabeller hänsyn till tidtabellerna inom busstrafiken samt till arbetspendlingens krav. Färjetidtabellerna har utarbetats som så smidiga som möjligt med beaktande av de gällande hastighetsbegränsningarna på Skärgårdsvägen.

När man rör sig i skärgården är det bra att beakta landsvägsfärjornas begränsade kapacitet och rusningstiderna. Under de senaste åren har man dock fått flera nya färjor på de trafikmässigt livligaste färjeavsnitten. De nya färjorna har större kapacitet än tidigare och förbättrar trafikens trafikkapacitet avsevärt. Dessutom möjliggör arrangemangen på de nya färjornas däck och de nya trafikarrangemangen vid färjfästena snabbare avlastning och lastning av fordon, vilket för sin del minskar trafikstockningarna.

Landsvägsfärjorna utgör en del av landsvägsnätet, vilket innebär att de är avgiftsfria för alla. På Skärgårdens Ringväg på Houtskär slutar landsvägen i Mossala och på motsvarande sätt i Dalen på Iniö. Därmed finns det ingen förbindelse med landslandsvägsfärja mellan Houtskär och Iniö, utan den sköts som understödd förbindelsefartygstrafik under sommarsäsongen.

Mot en miljövänlig landsvägsfärjetrafik

Liksom i den övriga landsvägstrafiken torde el- och hybridlösningar bli vanligare även i färjetrafiken i framtiden. Inom färjetrafiken är väghållarens långsiktiga mål att förbättra trafikens energieffektivitet och minska koldioxidutsläppen nationellt med minst 50 procent fram till 2030 från medelnivån 2010–2015.

Målet främjas bland annat med ny teknik och nya energilösningar. Hybridfärjan Elektra har använts sedan 2017 och har visat sig vara ett energieffektivt fartyg. Elektra trafikerar till exempel nästan enbart med elenergi, vilket innebär en betydande besparing i energikostnaderna jämfört med en traditionell dieselfärja. 98 procent av den energi som Elektra förbrukar är grön el med nollutsläpp. Besparingen mätt i koldioxidavtrycket är cirka 80 procent jämfört med användningen av olja som energikälla.

Vid sidan av Elektra har Altera inlett trafikeringen. Även Altera är en hybridfärja i motsvarande storleksklass men som är upp till 30 procent mer energieffektiv än sin föregångare. Dessutom inledde den nya hybridfärjan trafikeringen vid färjeläget Nagu–Korpo i februari 2023. Utsläppsmålen har också beaktats i konkurrensutsättningen av färjetrafiktjänsterna vid de 12 färjfästena i Insjöfinland.

De nya färjorna och färjorna har större kapacitet än tidigare. Detta förbättrar trafikens förmedlingskapacitet avsevärt. Tack vare ändringarna förbättras färjelägets kapacitet och därigenom även miljövänligheten. 


Regional information


Uppdaterad: 13.12.2023