- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Trafikledning
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Förbindelsefartygstrafik
- Landsvägsfärjetrafik
- Förkörsrätten i skärgården
- Konkurrensutsättning
- Författningar och bestämmelser
- Statistik
- Understödd trafik
- Forskning och utveckling
- Understöd för privata isvägar
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
- Statsbidrag för förbättring av enskilda vägar
- Anvisningar för bidragsansökan
- Statsbidrag för specialobjekt
- Bidragsbeslut per NTM-central
- Kontaktuppgifter
- Vanliga frågor
Trafiksäkerhetsplaner
Trafiksäkerhetsplanerna drar upp riktlinjer för trafiksäkerhetsarbetet i landskapen.
Uppgiften att leda det regionala trafiksäkerhetsarbetet och att sprida riktlinjer från riksnivå till regional nivå har tilldelats närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna). De regionala trafiksäkerhetsplanerna preciserar och konkretiserar de riksomfattande åtgärderna och beaktar den nationella verksamhetsmiljön, de aktuella problemen och regionspecifika prioriterade områden.
Kommunspecifika planer för trygg och hållbar trafik utarbetas i samarbete med kommunernas olika förvaltningsområden. För att planera ska förverkligas förutsätts ett gott samarbete mellan olika aktörer, nya verksamhetssätt och tillräckliga resurser. Målet med planerna för trygg och hållbar trafik är att förbättra trafiksäkerheten genom att uppmärksamma alla trafikantgrupper samt öka antalet människor som promenerar, cyklar och använder kollektivtrafik.
Landskapsvisa trafiksäkerhetsplaner på finska:
Birkaland
Egentliga Finland och Satakunta
Lappland
Norra Österbotten och Kajanaland
Nyland, Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland
Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten
Östra Finland
Regional information
Trafiksäkerhetsplaner – Nyland och Tavastland
Nylands NTM-central ansvarar för trafikfrågor även i Tavastland.
Trafiksäkerhetsmål
Finlands trafiksäkerhetsarbete följer den vision som tillämpats sedan år 2001 om att trafiksystemet ska planeras så att ingen behöver dö eller skadas allvarligt. Den senaste säkerhetsplanen för vägtrafiken från 2012 sträcker sig fram till 2014 och ställer upp mål för att minska antalet olyckor fram till 2020. Enligt planen har antalet dödsfall i trafiken år 2020 halverats och antalet skadade i trafiken minskat med en fjärdedel jämfört med nivån år 2010. Tyvärr kommer detta mål för antalet dödsfall i trafiken inte att uppnås. Enligt preliminära uppgifter dog 211 personer i vägtrafiken 2019, medan antalet dödsfall i trafiken skulle vara högst 136 enligt målet för 2020.
Antalet skadade verkar däremot ha minskat i enlighet med målet med över en fjärdedel jämfört med nivån 2010. Enligt preliminära uppgifter skadades 4 994 personer i vägtrafiken 2019, medan antalet skadade enligt målet för 2020 skulle vara högst 5 750.
Följande mål är att minska antalet dödsfall och allvarliga skador i trafiken med 50 procent fram till år 2030 jämfört med nivån år 2020.
EU:s långsiktiga mål är nollscenariot Vision Zero där ingen längre dör eller skadas allvarligt i trafiken år 2050.
Målen för trafiksäkerheten vid Nylands NTM-central grundar sig på de riksomfattande målen och visionen. Även inom NTM-centralen i Nylands område har antalet skadade minskat över målnivån. Inom NTM-centralen i Nylands område år 2019 omkom sammanlagt 55 personer i trafikolyckor, medan målet för år 2020 var högst 25 personer, och 1 645 personer skadades, medan målet för år 2020 var högst 1 820 personer.
NTM-centralen i Nylands trafiksäkerhetsplan
Trafiksäkerhetsplanen för Nylands NTM-central har uppdaterats 2018. Planen preciserar och konkretiserar de riksomfattande åtgärderna med beaktande av verksamhetsmiljön, problemen i nuläget och de områdesspecifika insatsområdena i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. I trafiksäkerhetsplanen ingår de viktigaste åtgärderna för trafiksäkerhetsarbetet under de kommande åren.
Kommunernas planer för trygg och hållbar trafik
Kommunspecifika planer för trygg och hållbar trafik utarbetas i samarbete med kommunernas olika förvaltningsområden. För att planera ska förverkligas förutsätts ett gott samarbete mellan olika aktörer, nya verksamhetssätt och tillräckliga resurser. Målet med planerna för trygg och hållbar trafik är att förbättra trafiksäkerheten genom att uppmärksamma alla trafikantgrupper samt öka antalet människor som promenerar, cyklar och använder kollektivtrafik.
År 2016 har Kommunförbundets webbpublikation Handbok för kommunernas trafiksäkerhetsarbete färdigställts. Handbokens innehåll har också sammanfattats på Trafikskyddets webbplats för att vara till hjälp för dem som arbetar med trafiksäkerhet i kommunerna.
- Handbok för kommunernas trafiksäkerhetsarbete (kuntaliitto.fi, på finska)
- Liikenneturvan internet-sivuille (liikenneturva.fi)
2017
- Trafiksäkerhetsplanen för Lojo (Lohja.fi)
- Trafiksäkerhetsplanen för Askola (www.askola.fi, pdf, på finska)
- Trafiksäkerhetsplanen för Borgå www.porvoo.fi (pdf, på finska)
- Trafiksäkerhetsarbetet i Kyrkslätt (www.kyrkslätt.fi)
2016
- Ingås plan för vis och trygg färdsel 2016 (inga.fi)
- Norra Päijänne-Tavastlands trafiksäkerhetsprogram 2016
Rapporterat som broschyrer per kommun på finska: Asikkala (pdf), Hartola (pdf), Heinola (pdf), Padasjoki (pdf) ja Sysmä (pdf)
2015
2014
- Plan för trygg och hållbart resande i Hausjärvi, Hyvinge, Loppis och Riihimäki (doria.fi, på finska))
- Trafiksäkerhetsplanen för Mäntsälä 2014 (doria.fi, på finska)
- Trafiksäkerhetsplanen för Pukkila 2014 (doria.fi, på finska)
2013
- Trafiksäkerhetsplanen för Träskända 2013 – Kloka val för motion! (doria.fi, på finska)
- Trafiksäkerhetsplanen för Kervo 2013 – Kloka val för motion! (doria.fi, på finska)
- Trafiksäkerhetsplanen för Tusby 2013 – Kloka val för motion! (doria.fi, på finska)
- Plan för trygg och förnuftig trafik i Forssaregionen (doria.fi, på finska)
Bilagor
- Handlingsplaner för arbetet inom trafikfostran, upplysning och informering (pdf, på finska))
- Plan för mobilitetsstyrning (pdf, på finska)
2012
- Trafiksäkerhetsplanen för Högfors (doria.fi, på finska)
- Trafiksäkerhetsplanen för Nummi-Pusula (doria.fi, på finska)
- Trafiksäkerhetsplanen för Borgnäs (doria.fi, på finska)
- Sipoon liikenneturvallisuussuunnitelma (doria.fi, på finska)
- Trafiksäkerhetsplanen för Vichtis (doria.fi, på finska)
2011
- Senast ändrad
- 2022-06-28