Trafiktillstånd och tjänster

Vi beviljar väghållningstillstånd, ger utlåtanden och behandlar skadeersättningsansökningar. Vi delar också ut bidrag för förbättring av enskilda vägar samt för specialobjekt. Vi tar även hand om fordon som lämnats på landsvägar. På trafikens kundservice ger vi råd om tillstånd och trafikens tjänster.

Trafikens kundservice

Trafikens kundservice är Trafikledsverkets, NTM-centralernas och Fintraffic Ab:s gemensamma rikstäckande rådservice gällande ärenden om landsvägar, järnvägar och vattenfarleder.

Man kan ge respons, ställa frågor och ge förslag samt göra anmälan gällande trafikleder.

Sköt ärenden med Trafikens kundtjänst via Responskanalen!

Via Trafikens kundservices Responskanal kan du lämna frågor, respons och anmälningar om vägförhållanden dygnet runt. Vi svarar på meddelanden på vardagar kl. 8–16.

Vår telefontjänst betjänar alla vardagar kl. 9–15 på numret 0295 020 600.

Chattens virtuella rådgivare betjänar kunder dygnet runt. Den virtuella rådgivaren hjälper dig att komma igång med de vanligaste ärendena och vägleder dig till rätt information. Vid behov kan samtalet under betjäningstiden (kl. 9–15) överföras till en kundrådgivare. Chattjänsten finns i avsnitten "Responskanalen" och "Fråga om råd" på palautevayla.fi samt på NTM-centralens trafiksidor.

Kundtjänsten behandlar skriftliga kontakter på vardagar mellan kl. 8–16.

Somekanaler

Du hittar Trafikens kundtjänst också på sociala medier! Välkommen att följa oss!

Sök information

På nätsidorna hittar man information om t ex. vägars och järnvägars underhåll, trafiksäkerhet, trafikledsprojekt och instruktioner hur man ansöker om trafiktillstånd. Vi har samlat ihop på vår tjänst svar på frågor som oftast ställs.

Ta kontakt

Om du inte hittar det du söker på nätsidorna eller i ofta ställda frågor-tjänsten, ta kontakt. Du kan lämna meddelande via Responskanalen dygnet runt. Vi behandlar kontakter på vardagar kl. 8-16

Chat-kanalen är öppen på vardagar kl 9-15 på NTM-centralens nätsidor och på Responskanalens –sida.

Telefonlinjerna är öppna vardagar kl 9-15. Vi spelar in samtalen för att förbättra kundtjänstens kvalité. Samtalen kostar den normala telefonkostnaden (lna/mta).

Genom att ta kontakt får du ditt ärende genast under behandling. Eventuellt styr vi dig till rätt tjänst.

Ge respons

Respons kan ges på Responskanalen-tjänsten med markering på kartan. På kartan kan du även följa publicerade responsers behandling.

Vi behandlar kontakterna och vidarebefordrar responserna till ärendets experter. Responser utnyttjas i utvecklingen av vår verksamhet.

Anmäl om vägens skick

Du kan anmäla om vägens skick i Responskanalens-tjänst markerat på kartan dygnet runt. På kartan kan du följa även andras anmälningar och deras behandling.

Anmäl problem som kan äventyra trafik direkt till Vägtrafikantcentralens Vägtrafikantlinje genom att ringa 0200 2100 (24/7). Anmälningar som hör till Vägtrafikantlinjen är t ex. vatten på vägen, träd eller annat som fallit på vägen, sånt som hindrar att vägen används normalt.

Anmälaren bes om den exakta platsen där problemet finns och kontaktuppgifter. Vägtrafikcentralens trafikoperatör vidarebefordrar anmälan till områdets entreprenör.

Förslagsguiden (på finska)

Funderar du på att lämna ett utvecklingsförslag? Vi har samlat olika genomförandemöjligheter i Förslagsguiden.

I guiden kan du kontrollera om det är värt att föreslå åtgärden. Alla förslag kan inte genomföras eftersom finansieringen för väghållning är begränsad eller den föreslagna åtgärden inte passar in i trafikmiljön.

Ta kontakt - Trafikens kundservice

Vägtrafikantlinjen 0200 2100

    Meddelanden om brådskande problem på landsvägarna som äventyrar trafiken (24/7).

 

Avaa chat-ikkuna