- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Trafikledning
Med trafikledning strävar man efter att förbättra trafiksäkerheten och trafikens smidighet, minska utsläppen samt utnyttja trafikledernas kapacitet mer effektivt. Med trafikledning dämpar man trafikefterfrågan och påverkar valet av färdsätt, rutt eller rese- och transporttidpunkt.
Trafikledningen består av följande delområden: trafikantinformation, trafikstyrning, störningskontroll, kontroll av efterfrågan, chaufförsstöd och -övervakning samt kontroll av fordonsparken och transporter. Trafikledningen kräver en tillförlitlig aktuell situationsbild över trafiksystemet och den får man fram med data- och kommunikationsteknik, dvs. trafiktelematik.
Trafikantinformationen erbjuder trafikanterna aktuell information både före resan och under resan om bl.a. väder, väglag och trafikstörningar. Trafiken styrs med fasta trafikmärken eller med växlande trafikstyrning med hjälp av trafikmärken, informationsmärken och trafikljus. Störningskontroll innebär att upptäcka, ta hand om och undanröja olika typer av störningssituationer i trafiken, t.ex. olyckor, i samarbete med olika myndigheter. Med kontroll av efterfrågan vill man påverka beslut om resmål, tidpunkt, färdsätt eller rutt för resan eller transporterna. I Finland ansvarar polisen för trafikövervakningen. Övervakningssystemen består av bl.a. automatisk hastighets- och korsningsövervakning, övervakning av transporter av farliga ämnen och automatisk övervakning av körfältsanvändningen.
Intelligent trafik innebär att man utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i trafiksystemet och inom alla trafikformer, både person- och godstrafiken. Den intelligenta trafiken hjälper, visar hur man kan välja och optimera trafiken på det överlag fördelaktigaste sättet och gör därmed trafiksystemet produktivare, säkrare, smidigare, effektivare och miljövänligare. Intelligent trafik utgör en central del av trafikpolitiken och informationssamhället. Där strävar man, på lång sikt efter en förändring, genom vilken trafiken ändras till en övergripande service (Mobility as a Service, MaaS). Som mål har man att alla trafikanter har lätt tillgång till de trafik- och transporttjänster som motsvarar deras behov.
Regional information
Liikenteen hallinta - Pohjois-Pohjanmaa
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus vastaa liikenteenhallinta-asioista myös Kainuun alueella.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus vastaa alueellaan tieliikenteen hallinnasta ja sen infrastruktuurista sovittujen toimintalinjojen ja tavoitteiden mukaisesti. ELY-keskus vastaa liikenteen hallinnan suunnittelusta osana liikennejärjestelmäsuunnittelua ja hankesuunnittelua sekä vastuullaan olevien liikenteen hallinnan, järjestelmien ja palveluiden hankinnasta, käytöstä ja ylläpidosta. Toteutuksen ja ylläpidon ELY-keskus hankkii ostopalveluina.
ELY-keskus osallistuu alueellisen liikenteen hallinnan ja älyliikenteen kehittämiseen yhdessä muiden toimijoiden kanssa. ELY-keskuksella on koordinoiva rooli tieliikenteen häiriöiden hallinnan suunnittelun ja viranomaisyhteistyön kehittämisessä sekä vetovastuu Oulun seudun liikenteen hallinnan johtoryhmätyössä.
ELY-keskus vastaa yhdessä kaupunkien kanssa alueen maantieverkon liikennevalo-ohjauksesta ja sen kehittämisestä ja osallistuu poliisin kanssa yhteistyössä automaattisen nopeus- ja liikennevalovalvonnan kehittämiseen ja laajentamiseen.
ELY-keskus vastaa maantieverkon viitoituksen ja muun kiinteän liikenteen ohjauksen suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta.
Oulun seudun ajantasaiset, kaikkia kulkumuotoja koskevat liikennetiedot on on koottu kaikille avoimeen oulunliikenne.fi -portaaliin.
- Senast ändrad
- 2023-03-20
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 08.01.2025