- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Servicenivå
- Upphandling av kollektivtrafik
- Aktuell information om trafiken
- Statsbidrag
- Statistik och rapporter
- Ensamrätt
- Hållplatser
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Vinterunderhåll
Till vägarnas vinterunderhåll hör bland annat snöplogning, halkbekämpning och utjämning av vägytan.
Vägarna är indelade i underhållsklasser
Vägarna har delats in i vinterunderhållsklasser bland annat enligt trafikmängd och trafikbetydelse. Huvudvägarna hör oftast till den högre underhållsklassen och mindre trafikerade vägar hör nästan alltid till den lägre underhållsklassen. Underhållsklassen definierar i vilket skick vägen ska vara vintertid och hur snabbt underhållsåtgärder ska påbörjas på den. Nivån på vinterunderhåll skiljer sig för vägarna i de olika underhållsklasserna, men vägar i samma underhållsklass åtgärdas likadant i hela landet. Mer information om de olika vinterunderhållsklasserna finns på Trafikledsverkets webbplats.
På huvudvägarna strävar man efter jämna väderförhållanden dygnet runt. Vid snabba väderomslag kan det hända att väderförhållandena är mindre bra även på huvudvägarna. Bilförare bör vara beredda också på dåliga väderförhållanden. Även om underhållsfordonet skulle vara i arbete hela tiden, hinner det vid hård vind och tungt snöfall samlas flera centimeter snö på vägarna under underhållsrundan. Sanden som används vid halkbekämpning kan å sin sida lätt blåsa bort från den isiga vägytan. Dessutom kan det vid halt väglag ta längre tid att köra underhållsrundan och att då och då hämta mer sand försenar rundan ytterligare. Underhållsåtgärderna kräver alltid sin egen tid.
Snöröjning
På huvudlederna påbörjas snöröjningen oftast snabbare och efter mindre snöfall än på andra vägar. Vid avvikande väderförhållanden, såsom vid ihållande och tätt snöfall, kan det hända att kvalitetskraven inte uppfylls. I dessa fall används entreprenörens utrustning och snöröjningen utförs så snabbt som möjligt. Det kan hända att plogbilen måste vänta längre än vanligt.
Enskilda vägförbindelser: I samband med plogning av allmänna vägleder och leder med lättare trafik åligger det vägförbindelseägaren att avlägsna snö som samlas på den enskilda vägförbindelsen.
Brevlådor: Brevlådor får inte utgöra ett hinder för underhåll av landsvägar. Om en brevlåda går sönder i samband med underhållsarbete, ska posten kontaktas i ärendet.
Halkbekämpning
Halkbekämpning utförs vanligtvis genom att salta eller sanda vägarna eller genom att rugga upp snö- och istäcket. På livligt trafikerade vägar utförs halkbekämpning genom att salta vägarna och på andra vägar antingen sandar eller ruggar man upp is- och snötäcket. På övriga vägar saltar man endast i hösthalkan eller vintertid i de värsta problemsituationerna. Åtgärder för halkbekämpning på livligt trafikerade huvudvägar samt på anslutande vägleder för gång- och cykeltrafik måste vanligtvis påbörjas inom ett par timmar. På livligt trafikerade vägar som hör till den lägre underhållsklassen är det motsvarande målet fyra timmar, men på lätt trafikerade vägar kan det hända att man måste vänta längre än så på sandningen.
Varför man saltar
För att säkerställa smidighet och säkerhet i trafiken strävar man efter att åstadkomma bästa möjliga väggrepp på vägytan även vintertid. Nuförtiden förväntas trafiksystemet kunna erbjuda smidiga och säkra trafikeringsmöjligheter också på vintern, särskilt i nätverket av huvudvägar. Vägarna saltas för att vägytan också vintertid ska ha tillräckligt grepp och för att trafiken ska flyta på ett smidigt och säkert sätt. På livligt trafikerade vägar kan även lättare halka leda till allvarliga påföljder.
När saltas vägarna?
De vanligaste saltningssituationerna är de där saltning i förebyggande syfte utförs innan den våta eller fuktiga vägbanan fryser till is samt saltning före snöfall. Med hjälp av detta förhindrar man att snön packas till islager på vägbanan. Man strävar även efter att salta frostiga vägar innan det har bildats så mycket frost att greppet på vägbanan blir alltför dåligt. Saltningen måste utföras senast då vägbanan av en eller annan anledning har blivit för hal. Vid saltning i förebyggande syfte är saltmängden märkbart mindre än då man saltar vägbanor som redan frusit.
Entreprenörerna följer hela tiden väder- och vägförhållanderapporter samt prognoser om förändringar i förhållanden. När vägen saltas i förebyggande syfte har man relativt säker information om hur vädret och vägförhållanden kommer att utvecklas under de närmaste timmarna. Saltning i förebyggande syfte tillämpas särskilt i situationer där halkan som uppstår i annat fall skulle bli ytterst problematisk. Till exempel är så kallad svart is eller framförallt blöt is vid underkylt regn en ren livsfara för dem som rör sig på vägarna. När man agerar efter prognoserna, kan det hända att man fattar felaktiga saltningsbeslut.
Salt används framförallt då ytan på vägbanan har temperaturen – 4 (-6) °C eller varmare. På extremt livligt trafikerade vägar kan man använda salt även vid kallare temperaturer än så. Vid hård kyla rekommenderas dock inte saltning, utan då används sand till halkbekämpningen.
Saltets sammansättning
Det vanligaste halkbekämpningssaltet är natriumklorid (NaCl). Kalciumklorid (CaCl) används också i viss utsträckning. Arbetsmetoderna för halkbekämpning har utvecklats under flera års tid i syfte att minska mängden salt. Också lämpligheten med alternativa ämnen har utretts. Man har redan börjat använda kaliumformiat på vägavsnitt som är problematiska med tanke på inträngning av saltvatten i grundvattnen.
Vägsaltets påverkan på grundvattnet har undersökts och områden som definierats som riskbenägna följs upp regelbundet.
Regional information
Talvihoito - Kaakkois-Suomi
Kaakkois-Suomen ELY-keskus vastaa teiden talvihoidosta Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus noudattaa teiden talvihoidossa valtakunnallisia toimintalinjoja ottaen huomioon kuitenkin paikalliset olosuhteet. Tavoitteena on mahdollisimman yhdenmukainen laatutaso koko tieverkolla. Pääpaino on pääteiden talvikunnossapidossa, missä noudatetaan uudistuneita talvihoidon vaatimuksia koko maassa. Muulla tieverkolla uudistuneet talvihoidon vaatimukset tulevat voimaan kunkin alueurakan kilpailutuksen yhteydessä.
Tiet on jaettu viiteen eri hoitoluokkaan, jotka määrittelevät tavoiteltavan laatutason ja sen, kuinka nopeasti tiellä on tehtävä tarvittavat toimenpiteet.
Suolaa käytetään liukkauden torjuntaan Kaakkois-Suomessa vuosittain yhteensä noin 11 900 tonnia. Talven sääolosuhteet huomioon ottaen suolan kulutus voi olla vuosittain alle tai vähän yli 11 900 t. Tärkeillä pohjavesialueilla suolan käyttöä on vähennetty. Ympäristölle vähemmän haitallista kaliumformiaattia käytetään liukkauden torjuntaan noin 100 tonnin määrällä pohjavesialueella.
ELY-keskus määrittelee teiden talvihoitoluokat valtakunnallisten ohjeiden ja linjausten mukaisesti. Talvihoitoalueiden rajoilla varmistetaan hoitoluokkien yhteneväisyys.
Liikenteelle tarjottava palvelutaso suunnitellaan tien liikennemäärän, tieluokan ja liikenteen luonteen perusteella. Keskeiset asiakastarpeet otetaan suunnittelussa huomioon.
Ruuhkaisten teiden liukkaudentorjunnalle on määritelty tarkat laatuvaatimukset
Valtakunnalliset tiestön talvihoidon toimintalinjat on tarkennettu hoidon urakoissa erillisiksi, yksityiskohtaisiksi laatuvaatimuksiksi, jotka määrittelevät tavoiteltavan tason muun muassa lumen auraukselle ja liukkauden torjunnalle. Hoitotoimenpiteiden aloittamiselle on myös säädetty aikarajat.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on määritellyt valtakunnallisia linjauksia tarkemmin vaatimukset esimerkiksi ruuhkaisten teiden liukkaudentorjunnalle sekä koulukuljetusten käyttämien teiden liukkaudentorjunnalle ongelmakeleillä. Asiakkaiden erityistarpeiden vuoksi tienkohdan hoitotapaa ja laatua on muutettu ilman, että hoitoluokkaa on muutettu. Erityiskohteiden tarve tarkistetaan urakoiden uudelleenkilpailutuksen yhteydessä, ja erityistapauksissa se on mahdollista muulloinkin.
Tienkäyttäjät ovat keskimäärin tyytyväisiä pääteiden talvihoitoon
Talvihoidon vaikutus ihmisten liikkumiseen on kokonaisuudessaan suuri. Talvisin tehtyjen tutkimusten perusteella tienkäyttäjät ovat olleet keskimäärin tyytyväisiä talvihoidon laatuun pääteillä, vaikka vaihtelua eri vuosien välillä onkin ilmennyt.
Muilla teillä tyytyväisyys on keskinkertaisella tasolla. Raskaan liikenteen kuljettajat ovat ilmaisseet enemmän tyytymättömyyttä kuin muut tienkäyttäjät.
Vuonna 2024 Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueella käytetään talvihoitoon noin 6.6 miljoonaa euroa.
Hoitourakoitsijoiden somekanavia
Imatra
Urakoitsija: Destia
Liity urakan Whatsapp-ryhmään sivulla Destian Hankkeet-sivulla
Lappeenranta
Urakoitsija: YIT
Kotka
Urakoitsija: YIT
Kouvola
Urakoitsija: YIT
- Senast ändrad
- 2024-12-03
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 08.04.2025