- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Servicenivå
- Upphandling av kollektivtrafik
- Aktuell information om trafiken
- Statsbidrag
- Statistik och rapporter
- Ensamrätt
- Hållplatser
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Grusvägar
Till underhållet av grusvägar hör jämning av vägytan, lappning, påfyllning av grus, dränering av vägen, dammbindning, reparation av tjälskador och förbättring av vägkonstruktioner.
Det finns cirka 27 000 km grusbelagda landsvägar i Finland. Största delen av dem är gamla leder som stegvis förbättrats och deras konstruktionsmässiga skick är en summa av många faktorer. Grusvägarnas bärighet svarar oftast inte mot trafikkraven. Det är vanligt med skador på dessa vägar, särskilt vid rikliga regn och när marken tinar på våren. Då är man tvungen att fastställa viktbegräsningar, genom vilka man säkerställer säkerheten för dem som använder vägen och att vägen hålls i sådant skick att den kan repareras. Även de avsnitt som är i allra sämst skick kan rustas upp, i övrigt håller man genom lättare åtgärder vägarna i ett sådant skick att de kan trafikeras.
Underhållsklasserna styr prioriteringen av åtgärder
Grusvägars skick mäts på basis av faktorer som påverkar bekvämligheten: vägytans jämnhet, täthet och dammighet. För prioriteringen av åtgärder och krav på skötselns nivå har grusvägar delats in i två olika klasser på basis av bl.a. trafikmängden, vägens betydelse och markanvändningen.
Genom att sköta och underhålla grusvägarna strävar man efter att säkerställa att vägarna är farbara så att trafiken inte väsentligt försvåras eller att man är tvungen att ty sig till viktbegränsningar, som försvårar trafiken särskilt inom jord- och skogsbruket.
Underhåll av grusvägar ger inte önskat resultat vid regnväder
Väderförhållandena påverkar tidtabellen för åtgärderna för vägunderhåll. Det lönar sig t.ex. inte att hyvla en våt grusväg eftersom den tunga väghyveln gör vägens yta ännu mjukare och försämrar ytans skick och körbarhet. Under hyvlingen lösgör väghyveln endast det fasta gruset från vägytan, så att det finare stenmaterialet lossar från det grövre. Då binds det för mycket vatten till det fina stenmaterialet, vilket orsakar att vägytan blir gyttjig. Vid regn binds inte det lossnade stenmaterialet på nytt, och därför bildas det lätt gropar i vägen och situationen förvärras ytterligare.
Som första hjälp sprider entreprenörer ut stenkross på de vägavsnitt som är i sämsta skick. Det lönar sig att hyvla våta vägar först när det utlovats en torr period på ca en vecka. Innan hyvlingen behövs det ett par regnfria dagar, och efter hyvlingen måste trafiken hinna göra vägytan tätare under några dagar innan nya regn. Annars var arbetet förgäves och resultatet kan vara sämre än originalet.
NTM-centralernas projektchefs för underhållning av landsvägar och entreprenörerna som ansvarar för vägunderhållet är vanligtvis medvetna om grusvägarnas dåliga skick. Underhållsåtgärder vidtas så fort vädret tillåter.
Tjällossning ett problem på grusvägar
Tjälskador är ett problem på grusvägar på våren och delvis även på hösten. Det kan finnas tjälskador både i vägkroppen och i vägytan. På en del vägar som fått tjälskador måste sättas viktbegränsningar.
Aktuell information om viktbegränsningar finns på Trafikledsverkets webbplats. Länken finns längre ner på sidan.
Regional information
Soratiet - Lappi
Lapin ELY-keskuksen alueella on sorateitä noin 3 000 km, joka on noin kolmannes maantieverkosta. Sorateiden hoito kuuluu hoidon ja ylläpidon alueurakoihin.
Lapin sorateiden hoitoluokat
- Hoitoluokka II: 1764 km
- Hoitoluokka III 1180 km
Laadun seurannan kriteereinä ovat tien tasaisuus, pölyävyys ja kiinteys. Sorateiden pintakunnon laatua parannetaan sorastuksilla. Teiden sorastuskierto on noin 8 vuotta.
Kelirikkokausi
Kevään kelirikkokausi alkaa Lapissa yleensä huhtikuun puolivälistä ja kestää kesäkuun puoliväliin. Teiden alkaessa sulaa yleensä kaikille sorateille laitetaan kelirikosta varoittavat merkit. Painorajoituksia asetetaan vuosittain 0-720 km matkalle sekä päällystetylle että soratieverkolle. Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia. Painorajoitusten määrään vaikuttaa mm. kevään sää. Keväällä 2020 painorajoituksia asetettiin 970 km:n matkalle. Lisäksi viime vuosina Lapissa on alkanut syksyisinkin esiintymään kelirikkoa.
Kelirikon ennustamisessa, seurannassa ja painorajoituksia asetettaessa käytetään apuna Perco-asemilta saatavaa tietoa teiden rakenteessa olevasta lämpötilasta ja kosteudesta. Perco-asemia on 8 kpl eri puolilla Lappia.
Tulevien vuosien kelirikko-ongelmien vähentämiseksi Lapin ELY-keskus käyttää vuosittain noin 100 000 - 200 000 euroa yksittäisten sorateiden kelirikkokohtien korjauksiin.
Kuivatuksen hoito
Sorateiden kuivatus sisältää sivu- ja laskuojien parantamista sekä tierumpujen uusimisia. Liittymärumpujen kunnossapito kuuluu liittymän omistajalle. Kuivatuksen parantaminen tehdään yleensä yhtä aikaa tielle tehtävien sorastusten ja mahdollisten runkokelirikkokorjausten kanssa. Sorateiden ojat perkataan keskimäärin 12 vuoden välein. Kuivatusta parantamalla voidaan myös vähentää kelirikko-ongelmia.
- Senast ändrad
- 2020-10-21
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 08.04.2025