- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Servicenivå
- Upphandling av kollektivtrafik
- Aktuell information om trafiken
- Statsbidrag
- Statistik och rapporter
- Ensamrätt
- Hållplatser
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Trafiksäkerhet
NTM-centralen främjar trafiksäkerheten både genom samarbete och med väghållningsåtgärder
Vi utför förebyggande trafiksäkerhetsarbete genom att samordna markanvändningen och trafiken.
Dessutom strävar vi efter att minska riskerna för trafikolyckor och lindra konsekvenserna genom att förbättra väg- och trafikmiljön, exempelvis genom att bygga mitträcken och älgstängsel och söka lösningar för att stöda den lätta trafikens ställning. Körhastigheterna regleras med hastighetsbegränsningar och den automatiska trafikövervakningen sköts i samarbete med polisen.
Genom vinterunderhåll av vägarna garanterar vi verksamhetsförutsättningar för näringslivet och möjligheter för allmänheten att tryggt färdas på vägarna också under vintern. Vägtrafikanterna tycker att det är viktigt med ett så jämnt och förutsebart väglag som möjligt. Det här är viktigt både för säkerheten och för att transporterna ska löpa säkert och utan störningar.
NTM-centralerna koordinerar och stöder kommunernas trafiksäkerhetsarbete genom att delta i trafiksäkerhetsgrupper, aktivera kommuner att planera trafiksäkerheten och ordna utbildning.
Ökad trafiksäkerhet i väghållningen
Att trygga säkerheten i trafiken är bland de viktigaste målen i vägnätets dagliga underhåll, som största delen av väghållningens finansiering används till. På vintrarna ser man till trafiksäkerheten genom halkbekämpning och annat vinterunderhåll i rätt tid. Genom vägmarkeringar, röjning för att förbättra sikten samt reparationer av beläggningen tryggas trafiken på hela vägnätet.
Trafikmiljöns säkerhetsproblem löses i första hand genom små kostnadseffektiva åtgärder som genomförs inom ramen för den årligen fastställda finansieringen. Genom prioriteringar strävar man efter att hitta och reparera de farligaste och mest verkningsfulla objekten. Inom förbättringsarbetet betonas tätorter och huvudvägar eftersom åtgärder som riktas till dessa har den största inverkan på trafiksäkerheten.
Säkerheten i tätorterna förbättras genom att hejda körhastigheterna och genomföra små åtgärder för att förbättra trafikmiljön. Barns och skolelevers säkerhet i trafiken förbättras genom att utveckla gång- och cykelförbindelserna samt genom att förbättra övergångsställena på skolvägen. Skyddsvägar som behöver förbättras prioriteras, och de mest effektiva åtgärderna genomförs.
På huvudvägarna är de små, kostnadseffektiva åtgärderna som förbättrar trafiksäkerheten bland annat automatisk hastighetsövervakning, tydliga vägmarkeringar, bygg och reparation av räcken, justering av hastighetsbegränsningarna samt effektiv information om störningar. Nya metoder sökes aktivt genom försök och pilotprojekt.
Säkerhetsvisionen eftersträvas genom samarbete
Visionen om säkerhet i vägtrafiken går ut på att ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt i trafiken. En förbättring av trafiksäkerheten hör till NTM-centralernas främsta mål.
I den dagliga trafiken framhävs varje trafikants ansvarsfulla uppförande, till exempel att använda säkerhetsbälte, följa trafikreglerna, ta andra trafikanter i beaktande och välja hållbara färdsätt. Målet med undervisnings- och informationsarbetet är att påverka väganvändarnas trafikbeteende och attityder så att de rör sig på ett hälsosamt, tryggt och ekonomiskt sätt.
Att påverka attityderna är ett pågående arbete, och därför utförs kommunikationen om trafiksäkerheten i samarbete mellan olika aktörer. Målet är att samarbetet för att främja trafiksäkerheten som görs med kommunerna, polisen, Trafikskyddet och näringslivet ska fördjupas ytterligare. Tyngdpunkten är att stöda kommunernas trafiksäkerhetsarbete, i synnerhet den livslånga trafikfostran. De bästa resultaten uppnås genom långsiktig verksamhet för att göra trafiksäkerhetsfrågorna mer synliga och respekterade samt olika åtgärder som förbättrar trafiksäkerheten mer godtagbara.
Resursbristen inom arbetet med trafikfostran lindras genom lämpligt dimensionerat regionalt samarbete med målet att dela goda erfarenheter. Genom kommunernas och NTM-centralernas gemensamma planer för trygg och hållbar trafik samt uppföljningen av dessa programmeras mindre säkerhetsåtgärder för landsvägs- och gatunätet, till exempel förbättrad säkerhet vid övergångsställen och justering av hastighetsbegränsningar, samt koordineras samarbetet. Som stöd för kommunernas trafiksäkerhetsarbete finns på många ställen s.k. trafiksäkerhetskoordinatorer eller -aktörer. De är oftast konsulter, vars kostnader kommunerna och NTM-centralerna ansvarar för tillsammans.
Regional information
Liikenneturvallisuus - Lappi
Tavoitteet 2023
Valtioneuvoston tieliikenteen turvallisuutta koskevan periaatepäätöksen mukaan liikennejärjestelmä tulee suunnitella siten, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tämä liikenneturvallisuustyötä ohjaava visio on ollut toiminnan perustana vuodesta 2001 lähtien.
- vuonna 2023 enintään 4 tieliikennekuolemaa (2,2 kuolemaa/100 000 as.)
- vuonna 2023 enintään 110 loukkaantunutta (60 loukkaantunutta/100 000 as.)
- jalankulkijoille, pyöräilijöille ja mopoilijoille ei tapahdu yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta
- poro-onnettomuudet puolittuvat poronhoitoalueella
- hirvionnettomuuksia tapahtuu enintää 60 onnettomuutta vuodessa
- maastoliikenteessä ei tapahdu yhtään kuolemaan johtavaa onnettomuutta.
Toimijat
Lapin ELY-keskus vastaa maakunnan maanteistä. Väyläviraston kanssa solmitussa tulossopimuksessa sille on annettu liikenneturvallisuustavoite, jonka mukaan ELY-keskus vähentää tienkäyttäjän riskiä joutua vakavaan liikenneonnettomuuteen. Lapin ELY-keskuksessa toimii liikenne ja infrastruktuuri - vastuualueen asiantuntijoista koostuva liikenneturvallisuustiimi, jonka tehtävänä on mm. liikenneturvallisuustavoitteen toteutumisen edistäminen.
Lapin liikenneturvallisuusryhmä ja Lapin liikenneturvallisuusfoorumi
Lapin liikenneturvallisuusryhmän muodostavat Lapin ELY-keskus, Liikenneturva, Lapin poliisilaitos, Lapin pelastuslaitos ja kuntaedustus Rovaniemen kaupungilta.
Liikenneturvallisustyön aluellinen organisaatio
Lapin ELY-keskus järjestää vuosittain liikenneturvallisuusfoorumin ryhmän avustamana. Foorumien osallistujamäärä on vuosittain ollut yli 100 henkilöä.
Liikenneonnettomuuksien Lapin tutkijalautakunta
Laki tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta edellyttää, että kuolemaan johtaneista onnettomuuksista selvitetään niiden kulku, riskitekijät, seuraukset ja olosuhteet onnettomuuksien syiden selvittämiseksi ja niistä johtuvien tekijöiden ehkäisemiseksi vastaisuudessa. Lautakunnassa ovat edustettuina poliisitoimen, lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen tuntemus. Vuonna 2020 tutkijalautakunta käsitteli 22 onnettomuutta, vuonna 2021 17 onnettomuutta, vuonna 2022 13 onnettomuutta ja vuoden 2023 kesäkuun loppuun mennessä 12 onnettomuutta.
Kuntien liikenneturvallisuusryhmät
Kaikissa Lapin kunnissa on toimiva liikenneturvallisuusryhmä ja ne ovat mukana ns. liikenneturvallisuuden toimijamallityössä, jota Lapin ELY–keskus ja kunnat yhdessä rahoittavat. Toimijamallissa kunnat saavat avukseen koordinaattorin, joka tukee ja edistää kunnissa tehtävää liikenneturvallisuustyötä.
Liikenneturvallisuuden parantaminen
Lapissa liikenneturvallisuusteemoja ovat mm. maasto-, matkailu- ja kaivosliikenteen turvallisuus sekä porokolareiden vähentäminen. Liikenneympäristöä parannetaan ja ylläpidetään turvallisuutta edistämällä, mutta myös tienkäyttäjiltä vaaditaan sääntöjen noudattamista, turvalaitteiden käyttöä ja vastuullisuutta liikenteessä. Kuntalaisten liikenneturvallisuusaloitteet käsitellään ensin kunnan liikenneturvallisuusryhmässä, josta aloite etenee tarvittaessa Lapin ELY-keskukseen tai ao. kuntaan.
Onnettomuustietoja
Liikenneturvallisuus on kehittynyt Lapissa kokonaisuudessaan myönteisesti. Lapissa tapahtuu vuosittain kymmenkunta kuolemaan johtanutta onnettomuutta ja noin 150 henkilövahinkoihin johtanutta onnettomuutta kaiken kaikkiaan. Lapin tyypillisin onnettomuustyyppi on yksittäisonnettomuus esim. suistumisonnettomuus.
Porokolareita tapahtuu vuosittain noin 4 000 ja hirvionnettomuuksia noin 90 kappaletta. Porokolareita tapahtui 3 923 kpl vuonna 2022. Seuraa varoporoa.fi:stä reaaliaikasta tilastointia
Itä-Lapin liikenneturvallisuustyö ja tilastot (pdf)
Länsi-Lapin liikenneturvallisuustyö ja tilastot (pdf)
Liikenneturvallisuussuunnitelmat sekä liikenneturvallisuuteen liittyvät julkaisut ja suunnitelmat löytyvät Lapin ELY-keskuksen Liikenneturvallisuussuunnitelmat –sivulta.
Kestävän ja turvallisen liikkumisen työkalupakki Lapin 2.asteen oppilaitoksille
Kestävän ja turvallisen liikkumisen ohjauksen työkalupakki Lapin 2. asteen oppilaitoksille -hanke on valmistunut. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa elinikäistä liikenneturvallisuuden ja fyysiseen liikkumiseen tukevaa oppimispolkua opetus- ja ohjaushenkilöstön käyttöön laadittujen toimintamallikorttien kautta.
Traficomin myöntämän liikkumisen ohjauksen valtionavustuksen hakijana toimi Lapin koulutuskuntayhtymä REDU. Lisäksi hankkeessa oli mukana kaikki Lapin 21 kuntaa, Lapin ELY-keskus, Liikenneturva, Ammattiopisto Lappia, Rovala-Opisto ja Saamelaisalueen koulutuskeskus SAKK. Hankkeen käytännön toteutuksesta vastasivat Ramboll ja Sitowise Oy.
Kestävän ja turvallisen liikkumisen ohjauksen työkalupakki.pdf
- Senast ändrad
- 2025-04-10
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 25.04.2025