- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Waltti
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Trafikledning
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Förbindelsefartygstrafik
- Landsvägsfärjetrafik
- Förkörsrätten i skärgården
- Konkurrensutsättning
- Författningar och bestämmelser
- Statistik
- Understödd trafik
- Forskning och utveckling
- Understöd för privata isvägar
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
- Statsbidrag för förbättring av enskilda vägar
- Anvisningar för bidragsansökan
- Statsbidrag för specialobjekt
- Bidragsbeslut per NTM-central
- Kontaktuppgifter
- Vanliga frågor
Tillstånd för linjebaserad trafik
Beviljandet av tillstånd för linjebaserad trafik upphörde vid NTM-centralerna den 1 juli 2018
Trafikservicelagen innehåller inga bestämmelser om tillstånd för linjebaserad trafik eller tillstånd för anropsbaserad trafik och i praktiken utgår dessa i och med trafikservicelagen. Tillstånden för linjebaserad trafik förblir i kraft enligt övergångsbestämmelsen för trafikservicelagen (VIII delen, 1 kapitlet, 271 §), men i praktiken har dessa ingen juridisk betydelse längre. De kollektivtrafiktillstånd som förutsätts för tillstånden för linjebaserad trafik ses från den 1 juli 2018 som tillstånd för persontrafik i enlighet med trafikservicelagen och på dem tillämpas bestämmelser i enlighet med trafikservicelagen.
Ny marknadsbaserad trafik kan inledas i enlighet med trafikservicelagen från den 1 juli 2018 på alla rutter som inte har bekräftad ensamrätt i enlighet med tjänsteavtalsförordningen.
Enligt trafikservicelagen ska de som tillhandahåller transportservice för persontrafik regelbundet meddela om inledande och upphörande av tjänster samt väsentliga ändringar (t.ex. hållplatser för rutter, tidtabell för turer och kördagbok) till Transport- och kommunikationsverket Traficom senast 60 dagar innan ändringen börjar gälla. Lagen som gäller anmälningsplikt trädde i kraft den 1 juli 2018.
Trafikidkare ombes att meddela ändringsuppgifter på en elektronisk blankett i NAP tjänsten:
- NAP-tjänsten
Från och med 1 juli 2018 ombeds kunderna att kontrollera ombudet av turer i busstrafik på marknadsvillkor direkt via trafikidkaren eller någon annan reseplanerartjänst, eftersom dessa uppgifter inte längre fås via tjänsten Matka.fi.
Regional information
Trafik på marknadsvillkor - Nyland och Tavastland
Nylands NTM-central ansvarar för trafikfrågor i landskapen Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland.
Påstigningsersättningar i trafik på marknadsvillkor
Inom Nylands närings-, trafik- och miljöcentrals behörighetsområde används region-, arbetsrese- och stadsbiljetter som subventioneras av kommunerna. Busstrafiken på marknadsvillkor kan godkänna dessa biljetter i sina turer, men enligt trafikavtalsförordningen får subventionerna inte styras till trafikidkaren när det är fråga om trafik på marknadsvillkor.
Trafikidkaren får ersättning för varje passagerare som stiger på. Påstigningsersättningen betalas enligt den genomsnittliga försäljningsintäkten för resor med subventionerade region-, stads- och arbetsresebiljetter.
I tabellen nedan finns uppgifter om påstigningsersättningar som betalas för biljetter från och med 1.3.2019. Uppgifterna i tabellerna innehåller moms.
- Påstigningsersättningar för subventionerade biljetter i trafiken på marknadsvillkor (pdf, på finska)
Om ni är en ny trafikidkare och vill godkänna de subventionerade biljettprodukterna för första gången i er trafik på marknadsvillkor, kontakta Tarja Virolainen vid Oy Matkahuolto Ab.
Om ni kommer att göra ändringar beträffande de subventionerade biljetternas gångbarhet i er trafik på marknadsvillkor, kontakta också i detta fall Oy Matkahuolto Ab.
- Senast ändrad
- 2020-10-20