Trafik
Information om trafikens uppgifter och tjänster
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Servicenivå
- Upphandling av kollektivtrafik
- Aktuell information om trafiken
- Statsbidrag
- Statistik och rapporter
- Ensamrätt
- Hållplatser
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Sök understöd eller ersättning
- test Bidrag för förbättring av enskild väg
- test Bidrag för specialobjekt vid enskild väg
- test Statsunderstöd för den offentliga persontrafiken på kommunerna
- test Ersättning av skador vid väghållning
Nyheter
Yksityistieasioissa on monta toimijaa – yksityistieapuri auttaa eteenpäin (Pirkanmaa)
ELY-keskukset myöntävät harkinnanvaraista avustusta yksityisteiden perusparantamishankkeisiin sekä antavat tarvittaessa valtuutuksen kutsua tiekunnan kokous koolle. Myös jotkut liikennemerkkiasiat, esimerkiksi väistämisvelvollisuutta osoittava merkki yksityisen tien ja valtion tien risteyksessä, kuuluvat ELY-keskuksille.
Väylävirasto ylläpitää Digiroad-tietojärjestelmää sekä antaa ohjeita siltojen suunnitteluun ja rakentamiseen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vastuulla on kehittää ja edistää yksityistieasioiden hoitamista valtakunnallisesti. Traficom myös myöntää valtionavustusta tiekuntien neuvontaan ja opastukseen ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamiseen sekä yksityisteitä koskevaan kehittämis-, suunnittelu- ja tutkimustyöhön.
Maanmittauslaitos taas ylläpitää yksityistierekisteriä ja tekee tietoimituksia.
Suomen Tieyhdistykseltä, tieisännöitsijöiltä tai kunnasta saa apua moneen tieasiaan.
Tienkäyttäjän on monesti vaikea hahmottaa, mihin hänen kuuluisi ottaa yhteyttä yksityisteihin liittyvissä asioissa. Liikenteen asiakaspalvelu on koonnut yksityisteihin liittyvistä usein kysytyistä kysymyksistä ratkaisuapurin. Apurin avulla voi tarkistaa, mihin tulee ottaa yhteyttä tai miten tulee toimia asian hoitamiseksi.
Apuri löytyy ELY-keskuksen verkkosivuilta: https://www.ely-keskus.fi/web/ely/yksityistieapuri
Palautetta ja kehitysehdotuksia apuriin liittyen voi antaa Liikenteen asiakaspalveluun: liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi tai https://palautevayla.fi/aspa
- Publiceringsdatum
- 2020-06-17
Vägtrafikantlinjen
0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick
och problem i trafiken
(öppen 24 h, lna/mta)
Trafikens kundservice
Responskanalen
0295 020 600
mån-fre kl. 9-15 (lna/mta)
Chat-tjänst
med kundbetjänaren mån-fre kl. 9-15.
Läs mera om kundservice