Trafik

Information om trafikens uppgifter och tjänster

 

Avaa chat-ikkuna

Nyheter

null Yksityistieasioissa on monta toimijaa – yksityistieapuri auttaa eteenpäin (Pirkanmaa)

Yksityistieasioissa on monta toimijaa – yksityistieapuri auttaa eteenpäin (Pirkanmaa)

ELY-keskukset myöntävät harkinnanvaraista avustusta yksityisteiden perusparantamishankkeisiin sekä antavat tarvittaessa valtuutuksen kutsua tiekunnan kokous koolle. Myös jotkut liikennemerkkiasiat, esimerkiksi väistämisvelvollisuutta osoittava merkki yksityisen tien ja valtion tien risteyksessä, kuuluvat ELY-keskuksille.

Väylävirasto ylläpitää Digiroad-tietojärjestelmää sekä antaa ohjeita siltojen suunnitteluun ja rakentamiseen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vastuulla on kehittää ja edistää yksityistieasioiden hoitamista valtakunnallisesti. Traficom myös myöntää valtionavustusta tiekuntien neuvontaan ja opastukseen ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamiseen sekä yksityisteitä koskevaan kehittämis-, suunnittelu- ja tutkimustyöhön.

Maanmittauslaitos taas ylläpitää yksityistierekisteriä ja tekee tietoimituksia.

Suomen Tieyhdistykseltä, tieisännöitsijöiltä tai kunnasta saa apua moneen tieasiaan.

Tienkäyttäjän on monesti vaikea hahmottaa, mihin hänen kuuluisi ottaa yhteyttä yksityisteihin liittyvissä asioissa. Liikenteen asiakaspalvelu on koonnut yksityisteihin liittyvistä usein kysytyistä kysymyksistä ratkaisuapurin. Apurin avulla voi tarkistaa, mihin tulee ottaa yhteyttä tai miten tulee toimia asian hoitamiseksi.

Apuri löytyy ELY-keskuksen verkkosivuilta: https://www.ely-keskus.fi/web/ely/yksityistieapuri

Palautetta ja kehitysehdotuksia apuriin liittyen voi antaa Liikenteen asiakaspalveluun: liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi tai https://palautevayla.fi/aspa

Trafikens respons

Ge respons, ställa frågor, ge förbättringsförslag och anmäla

Responskanalen

Vägtrafikantlinjen

0200 2100
​​​​​​​Meddelanden om vägnätets skick
​​​​​​​och problem i trafiken
​​​​​​​(öppen 24 h, lna/mta)

Vägtrafikantlinjen

Trafikens kundservice

Responskanalen
0295 020 600
mån-fre kl. 9-15 (lna/mta)

Chat-tjänst
med kundbetjänaren mån-fre kl. 9-15.

 

Läs mera om kundservice