- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Skadeersättningar
NTM-centralerna ansvarar för skötseln av väghållningsuppgifter inom sitt verksamhetsområde. Om en vägtrafikant drabbas av en skada på landsvägen som denne anser orsakats av bristfälligt underhåll av vägen, kan vägtrafikanten söka ersättning för skadorna av NTM-centralen.
- Vad kan jag göra direkt efter att en skada inträffat?
- Kan jag få ersättning?
- Hur ansöker jag om skadestånd?
- Hur lång är behandlingstiden?
- Hur framskrider behandlingen av ansökan?
Vad kan jag göra direkt efter att en skada inträffat?
- skriva upp exakt tidpunkt och plats för skadan samt orsaken till den
- fotografera platsen i mån av möjlighet, orsaken till skadan och de inträffade skadorna
- ringa Vägtrafikantlinjen tfn 0200 2100 (24 h/dygn)
Vägtrafikantlinjen förmedlar information om skadeplatsen till väghållaren och nödvändiga reparations- och varningsåtgärder kan vidtas omedelbart.
Kan jag få ersättning?
Vägtrafikanten kan få skadeersättning endast om vägunderhållet har skötts felaktigt eller vårdslöst eller om vissa uppgifter som tillhör sedvanligt underhåll av vägen har försummats helt eller delvis. Att vägen enbart är i dåligt skick berättigar därmed inte ännu till skadestånd.
Hur ansöker jag om skadestånd?
Skadestånd söks i första hand i E-tjänsten. E-tjänsten kräver identifiering med bankkoder eller ett mobilcertifikat.
För handläggningen av ansökan är det viktigt att du anger tidpunkten och platsen för skadan samt orsaken och den inträffade skadan så noggrant som möjligt. Om ovan nämnda uppgifter saknas, kan den som underhåller vägen inte begäras ett utlåtande om åtgärder som riktats till skadeplatsen och ansökan om ersättning kan inte handläggas.
Om du inte kan söka ersättning i E-tjänsten, kan du skicka en ifylld ansökningsblankett som du skrivit ut samt eventuella bilagor till adressen: NTM-centralen i Lappland, Kirjaamo, PB 8060, 96101 Rovaniemi.
Ytterligare information om ansökan av skadestånd får du från Trafikens kundservice.
Hur lång är behandlingstiden?
Ansökningar om skadestånd behandlas i den ordning de kommit in. Den genomsnittliga behandlingstiden för ansökan är 3-4 månader. I enstaka fall kan behandlingstiden dock variera.
Hur framskrider behandlingen av ansökan?
Ansökan om skadestånd avgörs från fall till fall utifrån uppgifterna i ansökan, utlåtanden från entreprenadens övervakare och entreprenören som ansvarar för skadeplatsens underhåll samt annan redogörelse. Beslut fattas utifrån skriftligt material. Vid beslutsfattande tillämpas bestämmelserna i skadeståndslagen, lagen om trafiksystem och landsvägar samt vägtrafiklagen.
Regional information
Ta kontakt
Trafikens kundservice
- Responskanalen (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Chatservicen är öppen mån-fre kl.9-15
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken (öppen 24 h, lna/mta)
Uppdaterad: 14.08.2024