Arbete
Information om uppgifter och tjänster inom arbetslivet, lönegarantin och integration
- Upphandling av arbetskrafts- och företagstjänster
- Arbets- och näringstjänster som upphandlas
- Gemensam anskaffning av utbildning
- Anbudsbegäran
- Fakturering av upphandlingskontrakt
- Lönegaranti
- Villkor för att få lönegaranti
- Tidsfrist för ansökan
- Fordringar som betalas enligt lönegarantin
- Begränsningar i lönegarantin
- Ansökan och dess behandling
- Utbetalning av lönegaranti och arbetsgivarens återbetalningsskyldighet
- Sökande av ändring i lönegarantibeslut
- Påskyndat lönegarantiförfarande vid konkurs
- Vanliga frågor
- Invandring
- Mottagande av flyktingar
- Kommunplatser och anvisande av flyktingar till en kommun
- Mottagande av kvotflyktingar
- Minderåriga som anlänt utan vårdnadshavare
- Ersättningar till kommuner och välfärdsområden
- Främjande av integration
- Integrationsutbildning
- Integration.fi
- Partnerskapsprogrammet för integration
- Stödförintegration.fi
- ETNO – Delegationen för etniska relationer
- Arbets- och utbildningsrelaterad invandring - Talent Boost
- Internationell rekryteringsmodell och tjänster
- Riktlinjen för arbetstillstånd
- Uppehållstillstånd för företagare
- Utveckling av arbetslivet
- Kontinuerligt lärande
Sök tjänster
- test PrecisionsUtbildning
- test RekryteringsUtbildning
- test OmställningsUtbildning
- Finansiering och ersättningar
Uutisia -Työ
Hämeen yrityksillä tarve osaajille ja rekrytointiprosessien muotoilulle
MORE – Monimuotoisen rekrytointiosaamisen kehittäminen (ESR+) -hankkeessa toteutettiin maalis-huhtikuun aikana kysely, joka oli suunnattu Hämeen mikro- ja pk-yritysten rekrytoinnista vastaaville henkilöille. Kyselyssä selvitettiin yritysten rekrytointihaasteita. Kyselyyn saatiin 28 vastausta, jotka vahvistivat kuvaa alueen yritysten rekrytointiosaamisen tilasta ja tarpeista.
Haasteita osaajien löytämisessä
Uusien työntekijöiden löytäminen koettiin haastavaksi. Vastaajista 78,5 prosenttia koki uuden työntekijän löytämisen olevan haasteellista tai jossain määrin haasteellista.
– Hakemuksia tulee avoimiin työtehtäviin, mutta hakijat eivät täytä vaadittuja asioita, kyselyyn vastaaja avaa.
Toinen vastaaja kertoo, että uutta työntekijää rekrytoidessa ei ole välttämättä ole selvää, mitä kautta osaajaa lähtisi etsimään. Ei-julkinen työntekijähaku eli hiljainen haku vastaa tarpeeseen, jolloin syystä tai toisesta ei haluta tiedottaa julkisesti työmahdollisuudesta. Hiljaista rekrytointia suositaan, ja jopa 75 prosenttia vastaajista hyödyntää tätä rekrytoinnin muotoa.
Yritysten taloudelliset tuet tunnetaan heikosti
Rekrytoinnin taloudellisista yritystuista tunnetaan parhaiten palkkatuki (64,2 prosenttia vastaajista). Muut julkiset tuet ja tukimuodot koettiin tuntemattomammiksi. Näistä tuntemattomampia olivat työolosuhteiden järjestelytuki (85,7, prosenttia ei tiennyt), kunnan työllistämisen tuet (75 prosenttia ei tiennyt) ja työhönvalmentajan palvelut (82,1 prosenttia ei tiennyt).
Rekrytointiprosessit vievät resursseja, ja turhauttavaksi koetaan, ettei työpaikkailmoitukseen perehdytä riittävästi, jolloin hakija ei lähtökohtaisesti välttämättä täytä tehtävän vaatimuksia. Haastavaksi koettiin myös tunnistaa oikea hetki palkata työntekijä.
90 prosenttia vastaajista on kuitenkin onnistunut rekrytoimaan viimeisen kahden vuoden aikana, ja tulevaisuudessa uusille työntekijöille tarvetta koki 60,7 prosenttia. Yritykset kokevat työnhakuvelvoitteen rasittavan rekrytointiprosessia välillä liikaa, koska aiheettomia työhakemuksia saapuu suhteellisen paljon.
Kunnan maine vaikuttaa yritysten työvoiman saatavuuteen
Asiantuntijaosaaminen valuu pienistä kunnista ja kaupungeista suuriin kasvukeskuksiin ja yliopistokaupunkeihin, etenkin jos kaupungin tai kunnan maineeseen ei kiinnitetä aktiivisesti huomiota.
- Jos kunta ei ole houkutteleva asuin- tai työympäristö, ja jos lisäksi julkiset liikenneyhteydet takkuavat, ei osaajia saada ainakaan pitkäksi aikaa, vastaaja muotoilee.
Rekrytointihaasteiden ratkaiseminen Hämeessä
Olemme yhteydessä yrityksiin, jotka jättivät yhteystietonsa ja toivoivat lisätietoa tai sparrausta rekrytointiin liittyvissä asioissa. Sovimme yhteisen tapaamisen, jossa kuulemme yrityksen tilanteesta ja tarpeista. Tämän jälkeen rekrytointivalmentaja tarjoaa palvelumahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen, työnmuotoiluun ja työyhteisön valmiuksien edistämiseen. Palvelu on yritykselle maksuton.
Lisätietoja:
Kirsi Hyväri, projektipäällikkö, Hämeen ELY-keskus
puh. 0295 025 054, [email protected]
MORE – Monimuotoisen rekrytointiosaamisen kehittäminen (ESR+) -hanke.
Hanke on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama (ESR+), uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelma.
- Publiceringsdatum
- 2024-05-03
Telefonservice för lönegarantin
mån-fre 12.00 - 15.00
0295 020 020 (lna/msa)
Telefonservice för uppehållstillstånd för företagare
tis - tors 10.00 - 11.00
0295 020 980 (lna/msa)
Landsomfattande rådgivningstjänster
mån - fre 9.00 - 16.15
Personkund
0295 025 500 (lna/msa)
Arbetsgivare och företagare
0295 020 500 (lna/msa)