- Arbete
- Upphandling av arbetskrafts- och företagstjänster
- Arbets- och näringstjänster som upphandlas
- Gemensam anskaffning av utbildning
- Anbudsbegäran
- Fakturering av upphandlingskontrakt
- Lönegaranti
- Villkor för att få lönegaranti
- Tidsfrist för ansökan
- Fordringar som betalas enligt lönegarantin
- Begränsningar i lönegarantin
- Ansökan och dess behandling
- Utbetalning av lönegaranti och arbetsgivarens återbetalningsskyldighet
- Sökande av ändring i lönegarantibeslut
- Påskyndat lönegarantiförfarande vid konkurs
- Vanliga frågor
- Invandring
- Mottagande av flyktingar
- Kommunplatser och anvisande av flyktingar till en kommun
- Mottagande av kvotflyktingar
- Minderåriga som anlänt utan vårdnadshavare
- Ersättningar till kommuner och välfärdsområden
- Främjande av integration
- Integrationsutbildning
- Integration.fi
- Partnerskapsprogrammet för integration
- Stödförintegration.fi
- ETNO – Delegationen för etniska relationer
- Arbets- och utbildningsrelaterad invandring - Talent Boost
- Internationell rekryteringsmodell och tjänster
- Riktlinjen för arbetstillstånd
- Uppehållstillstånd för företagare
- Utveckling av arbetslivet
- Kontinuerligt lärande
Sökande av ändring i lönegarantibeslut
Med beslutet om lönegaranti skickas noggranna anvisningar om hur man söker ändring i beslutet.
Arbetstagarens besvär till ärsnämnden för social trygghet
Arbetstagaren kan söka ändring i ett lönegarantibeslut hos ärsnämnden för social trygghet och vidare i besvärsnämndens beslut hos försäkringsdomstolen bland annat då
- en ansökan har ogillats eftersom den inlämnats för sent
- en ansökan har ogillats eftersom arbetsgivaren inte har kunnat konstateras vara insolvent
- en ansökan har ogillats eftersom fordringarna inte grundar sig på arbetsförhållandet
- en ansökan har ogillats på grund av misstanke om missbruk.
Arbetstagarens talan i underrätten
Om en fordran i fråga om vilken det ansökts om betalning enligt lönegarantin har ogillats på grund av att arbetsgivaren har gjort fordran stridig ska arbetstagaren för att bevara sin rätt till betalning enligt lönegarantin väcka talan mot arbetsgivaren vid tingsrätten.
Om en fordran har ogillats på grund av att lönegarantimyndigheten inte har kunnat utreda dess grund och belopp och arbetsgivaren inte har bestridit fordran, ska arbetstagaren väcka talan mot staten vid tingsrätten.
Om arbetsgivaren är försatt i konkurs kan talan inte väckas, utan arbetstagaren måste bevaka sin fordran i konkursen.
Efter rättegången ska arbetstagaren göra en ny ansökan om lönegaranti inom tre månader efter att domen vunnit laga kraft.
Arbetsgivarens återvinningstalan
En arbetsgivare som enligt lönegarantibeslutet är betalningsskyldig kan besvära sig mot sin betalningsskyldighet genom att väcka återvinningstalan mot staten.
Om arbetsgivaren är försatt i konkurs kan tvister som gäller betalningsskyldigheten avgöras vid konkursförfarandet.
Regional information
Telefonservice
0295 020 020 vardagar kl. 12 - 15
E-post
[email protected]
Säker post (tjänsten kräver registrering)
Postadress
NTM-centralen i Nyland / Lönegaranti
PB 54, 00521 Helsingfors
E-TJÄNST
BLANKETTER ATT SKRIVA UT
- Lönegarantiansökan för arbetstagare
- Lönegarantiansökan för fackförbund
- Bilaga till fackförbundets lönegarantiansökan
- Ansökan om lönegaranti (C), konkursbo
REGISTERBESKRIVNINGAR
- Dataskydd- och registerbeskrivning av PATU-lönegarantisystemet (pdf)
- Dataskydd- och registerbeskrivning av Arkistopatu-lönegarantisystemet (pdf)
- Dataskydd- och registerbeskrivning av Gorilla-indrivningssystemet (pdf)
- Dataskydd- och registerbeskrivning av VHS-tillämpningen (pdf)
- Dataskyddsbeskrivning, Lagrings- och handelsehanteringssystem för telefonkundkontakter för Lönegaranti (pdf)
Uppdaterad: 26.10.2023