- Arbete
- Upphandling av arbetskrafts- och företagstjänster
- Arbets- och näringstjänster som upphandlas
- Gemensam anskaffning av utbildning
- Anbudsbegäran
- Fakturering av upphandlingskontrakt
- Lönegaranti
- Villkor för att få lönegaranti
- Tidsfrist för ansökan
- Fordringar som betalas enligt lönegarantin
- Begränsningar i lönegarantin
- Ansökan och dess behandling
- Utbetalning av lönegaranti och arbetsgivarens återbetalningsskyldighet
- Sökande av ändring i lönegarantibeslut
- Påskyndat lönegarantiförfarande vid konkurs
- Vanliga frågor
- Invandring
- Mottagande av flyktingar
- Kommunplatser och anvisande av flyktingar till en kommun
- Mottagande av kvotflyktingar
- Minderåriga som anlänt utan vårdnadshavare
- Ersättningar till kommuner och välfärdsområden
- Främjande av integration
- Integrationsutbildning
- Integration.fi
- Partnerskapsprogrammet för integration
- Stödförintegration.fi
- ETNO – Delegationen för etniska relationer
- Arbets- och utbildningsrelaterad invandring - Talent Boost
- Internationell rekryteringsmodell och tjänster
- Riktlinjen för arbetstillstånd
- Uppehållstillstånd för företagare
- Utveckling av arbetslivet
- Kontinuerligt lärande
Ansökan och dess behandling
Lönegarantin kan sökas av
- arbetstagaren
- en arbetstagarorganisation på vilken arbetstagaren har överfört sin fordran för indrivning
- konkursboet, om arbetsgivaren har försatts i konkurs.
Du kan ansöka om lönegaranti elektroniskt i regionförvaltningens e-tjänst. Tjänsten är avsedd för privatpersoner och fackföreningar. Tjänsten kräver en stark autentisering vid inloggningen (såsom bankkoder och mobilcertifikat). Vi rekommenderar att ansöka om lönegaranti elektroniskt.
Lönegaranti kan ansöks också med en blankett som fås från den här sidan, webbtjänsten suomi.fi eller arbets- och näringsbyrån. För att reda ut fordringarna är det bra att till ansökan om lönegaranti bifoga kopior av eventuella skriftliga arbetsavtal, arbetsintyg och lönekvitton.
NTM-centralen i Nyland behandlar och fattar beslut om lönegarantiansökan. Behandlingstiden för ansökan varierar från fall till fall. Behandlingstiden påverkas av bland annat tiden för delgivningsförfarandet.
Behandlingen av lönegarantiärendet fortskrider snabbast när du
- fyller ansökan omsorgsfullt och besvarar alla frågor i ansökningsblanketten och kommer ihåg att underteckna den
- bifogar alla dokument som krävs: arbetsavtal, lönespecifikation, arbetsskiften, meddelande om upphörande av anställningsförhållande, kontoutdrag
- svarar på eventuella begäran om tilläggsutredningar noggrant och snabbt
- ser till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och meddelar om förändringar genast till NTM-centralen. Meddela också om din arbetsgivare betalar fordringar efter att du har lämnat in din lönegarantiansökan till NTM-centralen.
NTM-centralen sänder lönegarantiansökan för kännedom till arbetsgivaren och ber denne om ett utlåtande om ansökan. Samtidigt utreds också arbetsgivarens insolvens med hjälp av Asiakastieto Oy:s kreditdatabas, utsökningsmyndigheten och skattemyndigheten.
Ärendehanteringen i lönegarantiärendet
Vi rekommenderar att ansöka on lönegaranti elektroniskt.
Lönegarantiansökan och andra dokument som gäller lönegarantin kan sändas till NTM-centralen i Nyland per post eller skickas per tjänsten för säker post genom att välja som mottagare NTM-centralen i Nyland / lönegaranti (tjänsten kräver registrering).
Postadress
Uudenmaan ELY-keskus / Palkkaturva
PL 54, 00521 Helsi
Lönegarantiansökan kan också lämnas in till vilken NTM-central som helst eller arbets- och näringsbyrån, som sänder den vidare till NTM-centralen i Nyland.
En lönegarantiansökan som gäller arbete utomlands kan utomlands också inlämnas till en finsk beskickning.
Lönegarantins kundtjänst ger allmänna råd om ansökan av lönegaranti och behandlingen av lönegarantiärendena. Lönegarantins kundtjänst svarar också på myndigheters och andra samarbetspartners förfrågningar och kontakter.
Kontaktuppgifter till kundservicen
Telefonservice
0295 020 020 vardagar kl. 12 - 15
(lna/msa)
E-post
[email protected]
Säker post (tjänsten kräver registrering)
Regional information
Telefonservice
0295 020 020 vardagar kl. 12 - 15
E-post
[email protected]
Säker post (tjänsten kräver registrering)
Postadress
NTM-centralen i Nyland / Lönegaranti
PB 54, 00521 Helsingfors
E-TJÄNST
BLANKETTER ATT SKRIVA UT
- Lönegarantiansökan för arbetstagare
- Lönegarantiansökan för fackförbund
- Bilaga till fackförbundets lönegarantiansökan
- Ansökan om lönegaranti (C), konkursbo
REGISTERBESKRIVNINGAR
- Dataskydd- och registerbeskrivning av PATU-lönegarantisystemet (pdf)
- Dataskydd- och registerbeskrivning av Arkistopatu-lönegarantisystemet (pdf)
- Dataskydd- och registerbeskrivning av Gorilla-indrivningssystemet (pdf)
- Dataskydd- och registerbeskrivning av VHS-tillämpningen (pdf)
- Dataskyddsbeskrivning, Lagrings- och handelsehanteringssystem för telefonkundkontakter för Lönegaranti (pdf)
Uppdaterad: 26.10.2023