Miljö
Information om miljöns uppgifter och tjänster
- Handledning av områdesanvändning och byggande
- Understöd för avstående från oljeuppvärmning i bostadsbyggnader
- Understöd för avstående från gasuppvärmning i bostadsbyggnader
- Understöd från programmet Finland i rörelse för restaurering och utveckling av kommunernas närrekreationsområden
- Vård av kulturmiljön
- Naturvård
- Ansökan om understöd för att främja hanteringen av arter som ingår i förteckningen över invasiva främmande arter
- Ersättning för skador och för att förebygga skador orsakade av fridlysta djur
- Kommun- och Organisation-Helmi
- Stöd för iståndsättning och vård av vårdbiotoper enligt naturvårdslagen
- Luonnonsuojelulain tuki puustoisten elinympäristöjen ennallistamiseen, kunnostukseen ja hoitoon
- Utnyttjande och skötsel av vattenresurserna
- Prövningsbaserade statsunderstöd för vattendrags- och fiskerihushållningsprojekt
- Ansökan om understöd för hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket
- Miljövård
- Miljökonsekvensbedömning
- Förorenad mark eller förorenat grundvatten
- Anmälningar enligt miljöskyddslagen
- Anmälan om miljöskada
- Miljösäkerhet inom gruvverksamhet
- Övervakning
- Uppföljning av miljöns tillstånd
- Miljömedvetenhet och miljöfostran
- Finansiering och understöd - Ansvarsområdet för miljö
- Kundservice för miljöfrågor
Sök understöd eller bidrag
- test Ersättning för skador förorsakade av fridlysta arter
- test Understöd för att frångå oljeuppvärmning
- test Understöd för att avstå från naturgasuppvärmning i en bostadsbyggnad
Ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valvontaosa, YLVA
Uutisia -Ympäristö
Teollisen kokoluokan aurinkovoimapuistot rantautuvat Pirkanmaalle
Pirkanmaalle suunnitellaan jo useita yli 100 hehtaarin teollisen kokoluokan aurinkovoimapuistoja, joka vastaa noin 140 jalkapallokentän kokoista aluetta. Yksi määritelmä teollisen kokoluokan voimalalle on se, että voimala tuottaa energiaa yli 1 megawatin ja sen pääasiallinen tuotanto ei tule omaan käyttöön. Toisena määritelmänä on pidetty niiden vaatimaa laajaa maa-alaa eli hehtaareja. Teolliselle aurinkovoimalalle ei kuitenkaan ole laissa asetettu pinta-alaa tai määritelmää.
Kuva Pixabay
Pirkanmaalle suunnitellaan jo useita yli 100 hehtaarin teollisen kokoluokan aurinkovoimapuistoja, joka vastaa noin 140 jalkapallokentän kokoista aluetta.
Tällä hetkellä aurinkovoimaloiden rakentamisesta päätetään tapauskohtaisesti kunnissa
Nopean kehityksen taustalla on suuri kysyntä fossiilittomaan energiantuotannon kasvattamiseen sekä kevyt lupamenettely. Aurinkovoimaloiden lupamenettely voi joissain tapauksissa olla huomattavasti esimerkiksi tuulivoimahankkeita nopeampaa, sillä teollisen kokoluokan aurinkovoimalan voi hankkeesta riippuen rakentaa haja-asutusalueelle pelkällä kunnan rakennusluvalla ja suunnittelutarveratkaisulla. Laki ei lähtökohtaisesti tällöin edellytä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA). Yhtenäisen sääntelyn puute voi kuitenkin aiheuttaa erilaisten tulkintojen syntymisen.
Tilanteen selkeyttämiseksi ympäristöministeriö on koonnut vuoden ajaksi ohjausryhmän, jonka johdolla valmistellaan opasta suurten aurinkovoimaloiden kaavoitukseen ja lupamenettelyyn. Oppaan arvioidaan valmistuvan vuonna 2024.
Teollisten aurinkovoimahankkeiden ympäristövaikutukset
Teollisen mittakaavan aurinkovoimalat automaattisesti edellytä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely). YVA-menettelyä tulee kuitenkin soveltaa, mikäli yli 200 hehtaarin laajuisen, yhtenäiseksi katsottavan alueen metsä-, suo- tai kosteikkoluonto pysyväisluonteisesti muutetaan toteuttamalla
- uudisojituksia tai kuivattamalla ojittamattomia suo- ja kosteikkoalueita
- poistamalla puusto pysyvästi tai
- uudistamalla alue Suomen luontaiseen lajistoon kuulumattomilla puulajeilla.
Vaikka aurinkovoimala ei ylittäisi 200 hehtaarin rajaa, voi hanke olla YVA-velvollinen yksittäistapauspäätöksen perusteella, mikäli sen katsotaan todennäköisesti aiheuttavan laadultaan ja laajuudeltaan merkittäviä ympäristövaikutuksia. Siksi myös pienempää aurinkovoimahanketta suunnittelevan tulisi hyvissä ajoin selvittää hankkeen ympäristövaikutukset ja olla yhteydessä ELY-keskukseen.
Alueen ELY-keskus tekee päätöksen YVA-menettelyn soveltamistarpeesta yksittäistapauksessa. Asian voi saattaa vireille hankkeesta vastaava, alueellinen ELY-keskus, yksityishenkilö, kansalaisjärjestö tai muu viranomainen.
Aurinkopuistojen ympäristövaikutukset kohdistuvat mm. luontoarvoihin ja alueen käyttötarkoituksen muutokseen
Pelkkä aurinkopuiston koko ei kerro millaisia haittavaikutuksia hanke mahdollisesti aiheuttaa. Pienempikin aurinkovoimapuisto voi heikentää herkkien lajien elinympäristöä ja ilman riittäviä selvityksiä suunnitteluvaiheessa voi käydä niin, että vaikutukset havaitaan myöhemmin mahdollisesti herkkien lajien kannalta ikävin seurauksin.
Merkittävimmät aurinkoenergian tuotantoalueeseen liittyvät negatiiviset ympäristövaikutukset liittyvät suuren pinta-alatarpeeseen, jossa maisema muuttuu yli 30 vuodeksi teollisuusalueeksi, metsä- ja pelto-pinta-alaa menetetään ja alueen virkistyskäyttömahdollisuudet heikkenevät. Eikä pidä unohtaa vaikutuksia, jotka mahdollisesti rakennettavat suurjännitejohdot aurinkosähkön yhteydessä ja lämmönsiirtoputkisto aurinkolämmön yhteydessä aiheuttavat.
Negatiivisia ympäristövaikutuksia voidaan ehkäistä tai lieventää
Negatiivisia ympäristövaikutuksia voidaan ehkäistä sijoittamalla laajoja aurinkovoimapuistoja alueille, joissa ympäristö- ja luontovaikutukset jäävät pieniksi. Näitä alueita ovat käytöstä poistetut turvesuot ja pellot sekä joutomaat. Kunnilla onkin rooli selvittää missä sijaitsevat potentiaaliset aurinkopuistolle soveltuvat alueet, jotta haittavaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi.
Miten hanketoimijat ovat sitten vähentäneet aurinkovoimapuistojen luontovaikutuksia? Vastuullisemmat toimijat ovat ehdottaneet, että paneelialueen maapohjaa ei täytettäisi sepelillä, jolloin kasvien ja hyönteisten elinympäristö säilyisi. Lisäksi aurinkovoimalan maapohjan kasvillisuutta voidaan ajan kuluessa niittää, mikä voi edistäisi niityn kaltaisen elinympäristön muodostumista. Vaihtoehtona on myös jättää paneelirivien väliin tilaa, joissa pensaiden ja muun kasvillisuuden annetaan kasvaa. Laajojen paneelialueiden aitaamisen haittoja on myös pyritty ehkäisemään jättämällä aitoihin aukkoja, joista pienet eläimet pääsevät kulkemaan.
Lisätietoa aurinkoenergiasta:
Uusiutuvan energian lupaneuvonta neuvoo lupamenettelyitä koskevissa asioissa: 0295 020 920 tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9.00–12.00
Teollisen aurinkovoiman YVA-menettelystä lisätietoa:
Pirkanmaan ELY-keskus
Ylitarkastaja Marcus Nykopp
marcus.nykopp(at)ely-keskus.fi
puh. 0295 036 252
- Publiceringsdatum
- 2023-11-23
Kundservice för miljöfrågor
0295 020 901 mån.–fre.
kl. 9–16 (lna/mta.)
kundservice.miljo(at)ntm-centralen.fi
(Bilagor max. 35 Mt)
Obs. Kundservice är stängd den 8.-9.5.2025.
Läs mer om kundserviceVindkraftsrådgivning
Experthjälp och råd till kommuner, landskapsförbund, NTM-centraler, verksamhetsutövare och medborgare 0295 023 044
Läs mer om rådgivingenTillståndsrådgivning för förnybar energi
Tillståndsrådgivning för de som
planerar produktion av
förnybar energi
0295 020 920
tisdagar och onsdagar
klockan 9.00 - 12.00
Läs mer om rådgivingen