- Miljö
- Handledning av områdesanvändning och byggande
- Understöd för avstående från oljeuppvärmning i bostadsbyggnader
- Understöd för avstående från gasuppvärmning i bostadsbyggnader
- Understöd från programmet Finland i rörelse för restaurering och utveckling av kommunernas närrekreationsområden
- Vård av kulturmiljön
- Naturvård
- Ansökan om understöd för att främja hanteringen av arter som ingår i förteckningen över invasiva främmande arter
- Ersättning för skador och för att förebygga skador orsakade av fridlysta djur
- Kommun- och Organisation-Helmi
- Stöd för iståndsättning och vård av vårdbiotoper enligt naturvårdslagen
- Luonnonsuojelulain tuki puustoisten elinympäristöjen ennallistamiseen, kunnostukseen ja hoitoon
- Utnyttjande och skötsel av vattenresurserna
- Prövningsbaserade statsunderstöd för vattendrags- och fiskerihushållningsprojekt
- Ansökan om understöd för hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket
- Miljövård
- Miljökonsekvensbedömning
- Förorenad mark eller förorenat grundvatten
- Anmälningar enligt miljöskyddslagen
- Anmälan om miljöskada
- Miljösäkerhet inom gruvverksamhet
- Övervakning
- Uppföljning av miljöns tillstånd
- Miljömedvetenhet och miljöfostran
- Finansiering och understöd - Ansvarsområdet för miljö
- Kundservice för miljöfrågor
Miljökonsekvensbedömning
Människans verksamhet påverkar alltid på något sätt befolkningen, naturen och dess mångfald, den byggda miljön, landskapet eller naturresurserna. Syftet med miljökonsekvensbedömning är att säkerställa att miljökonsekvenser för verksamhets som planeras utreds med tillräcklig noggrannhet när projektet medför betydande skadliga miljökonsekvenser.
Miljökonsekvenserna kan bedömas i ett förfarande för miljökonsekvensbedömning av projekt (MKB-förfarande) samt i ett förfarande för bedömning av myndigheternas egna planer och program (SMB-förfarande).
Syftet är också att öka tillgången till information och möjligheterna att delta. Alla som kan påverkas av projektet får delta i MKB-förfarandet (t.ex. områdets invånare, organisationer och myndigheter).
MKB-förfarandet tillämpas på projekt och ändringar i dem som sannolikt har betydande miljökonsekvenser. I MKB-lagen och -förordningen definieras de projekt på vilka MKB-förfarandet alltid ska tillämpas. Projekten kan till exempel vara motorvägar, gruvor, avfallshanteringsanläggningar eller vindkraftverk. Initiativet till att inleda förfarandet för miljökonsekvensbedömning tas av den projektansvarige.
Förfarandet kan också tillämpas på andra projekt än sådana som definieras i lag eller förordning, om de anses medföra betydande skadliga miljökonsekvenser. Initiativet till bedömning av behovet av MKB-förfarande kan komma från vem som helst, såsom medborgare, medborgarorganisationer, projektansvariga eller andra myndigheter. Initiativet måste göras i skriftlig form.
Vi på NTM-centralen fungerar som kontaktmyndighet som styr och övervakar förfarandet. Vi ger också utlåtanden om miljöbedömningen av planer och program (SMB).
Ärenden i MKB-förfarandet:
- Förfarandet vid miljökonsekvensbedömning
- Beslut om tillämpning av förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB) i enskilda fall
Information om SMB-förfarandet:
Mer information:
Regional information
Miljökonsekvensbedömning MKB och SMB - Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten
(NTM-centralen i Södra Österbotten ansvarar för miljöfrågorna i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten)
MKB-projekt på svenska som är aktuella hos NTM-centralen i Södra Österbotten finns i webbtjänsten miljo.fi (välj Södra Österbottens NTM-central som utgivare och kryssa i Anhängiga):
Avslutade MKB-projekt på svenska hos NTM-centralen i Södra Österbottenfinns i webbtjänsten miljo.fi (välj Södra Österbottens NTM-central som utgivare och kryssa i Avslutade):
MKB-beslut som NTM-centralen i Södra Österbotten har fattat finns i webbtjänsten miljo.fi:
- Senast ändrad
- 2024-10-28
Ta kontakt
- telefon: 0295 020 901 (mån.–fre. kl. 9–16 lna/mta)
- e-post: kundservice.miljo(at)ntm-centralen.fi
Uppdaterad: 07.01.2025