Kundservice

Vi rekommenderar elektronisk ärendehantering. Behandlingen av ditt ärende sker snabbast när du använder våra elektroniska servicekanaler. De elektroniska servicekanalerna hittar du i samband med serviceuppgifterna. Våra kundtjänster hjälper dig om du inte hittar rätt ärendeblankett eller behöver hjälp med att fylla i den.

Trafikens kundservice

Trafikens kundservice är Trafikledsverkets, NTM-centralernas och Fintraffic Ab:s gemensamma rikstäckande rådservice gällande ärenden om landsvägar, järnvägar och vattenfarleder. Man kan ge respons, ställa frågor och ge förslag samt göra anmälan gällande trafikleder.

Trafikens kundservice

0295 020 600 ​​​​​​Kundservice mån-fre kl. 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)

​​E-post: [email protected]

Vi behandlar meddelandena vardagar kl. 8-16

Chat-kanalen är öppen på vardagar kl 9-15 (virtuell assistent under annan tid)

Trafikens kundservice

Sköt ärenden via Responskanalen!

Via Responskanalen kan du dygnet runt lämna frågor, respons och anmälningar om vägets skick. Vi svarar på meddelandena vardagar 8-16. 

Responskanalen (palautevayla.fi)

Rapportera vägens skick

Du kan anmäla landsvägens skick i tjänsten Responskanalen direkt riktad till kartan dygnet runt. På kartan kan du även följa andras anmälningar och hur de behandlas. 

Anmäl ett trafikfarligt problem direkt till Vägtrafikcentralernas Vägtrafikantlinje genom att ringa numret 0200 2100 (24/7). Anmälningar som hör till vägtrafikantlinjen är t.ex. vatten på vägen, träd som fallit på vägen eller andra hinder som hindrar normal väganvändning.

Anmälarna ombeds uppge exakt var problemet finns samt kontaktuppgifter. Vägtrafikcentralens trafikoperatör förmedlar anmälningarna till områdesentreprenören.

Förslagsassistenten

Funderar du på att lägga fram ett utvecklingsförslag? I förslagsassistenten har vi samlat möjligheterna att genomföra olika åtgärder.

Kundservice för miljöfrågor

I Miljöns kundtjänst ger vi kunderna råd i miljörelaterade uppgifter och tjänster vid NTM-centralerna samt i miljö- och vattentillståndsärenden vid regionförvaltningsverken. Dessutom ger vi allmän rådgivning i miljöfrågor och handleder i anhängiggörandet av ärenden samt i användningen av webbtjänster och e-tjänster.

Vindkraftsrådgivning

Vindkraftsrådgivningen erbjuder experthjälp i frågor om förfaranden och metoder när det gäller planering och byggande av vindkraftverk. Den nationella tjänsten riktar sig till exempel till kommuner, landskapsförbund, närings-, trafik- och miljöcentraler (NMT-centraler), verksamhetsutövare och enskilda medborgare.

Du hittar rådgivningen på sidan Vindkraftsrådgivningen (ymparisto.fi)

Tillståndsrådgivning för förnybar energi

Den nationella kontaktpunktsmyndigheten erbjuder tillståndsrådgivning för dem som planerar att producera förnybar energi samt övervakar att tillståndsansökningarna behandlas inom utsatt tid.

Rådgivning rörande tillståndsförfaranden: 0295 020 920 tisdagar och onsdagar klockan 9.00 - 12.00

Mer information: Tillståndsrådgivning för förnybar energi

FöretagsFinland rådgivningstjänst

FöretagsFinland- rådgivningstjänsten ger råd till nya och etablerade företag i olika situationer

Telefontjänsten är öppen måndag till fredag klockan 9–15. Priset för samtalet är enligt ditt eget abonnemangsavtal (mobilsamtalsavgift eller lokalnätsavgift). Även kötiden är avgiftsbelagd.

tel. 0295 020 500

Mer information: FöretagsFinland rådgivningstjänst (tyomarkkinatori.fi)
 

 

Företagarens ekonomihjälp-telefontjänst

Konfidentiellt, kostnadsfritt och sakkunnigt stöd och rådgivning. Rådgivarna är experter på företagets ekonomi och dess hälsofrämjande.

Finansieringsrådgivning för små och medelstora företag

Sakkunniga på den riksomfattande finansieringsrådgivningstjänsten för små och medelstora företag ger råd till små och medelstora företag och samarbetspartner till företagstjänster i NTM-centralernas tjänster och bidrag

Finansieringsrådgivning för små och medelstora företag - ring och fråga en sakkunnig om råd: 0295 024 800 

Behöver du hjälp med internationalisering, finansiering eller kompetensutveckling?  
Fyll i en kontaktbegäran – vi kontaktar dig inom två arbetsdagar. 

NTM-centralens experter för fiskeritjänster

Experterna för fiskeritjänster hjälper till med frågor som gäller fiskerihushållning

Experter på landsbygdsutveckling

Experterna ger råd i frågor som rör projekt för landsbygdsutveckling.

Sök kontaktuppgifter till experter

NTM-centralernas expertsökning kan du söka kontaktuppgifter med ämnesord eller tjänst. Det är inte möjligt att söka kontaktuppgifter med personnamn.

Kontakttaganden i de flesta ärenden och tjänster besvaras av kundservicecentralerna; de kan alltid nås under tjänstetid. Du kan också kontakta oss via telefonväxeln.