Miljö
Information om miljöns uppgifter och tjänster
- Handledning av områdesanvändning och byggande
- Understöd för avstående från oljeuppvärmning i bostadsbyggnader
- Understöd för avstående från gasuppvärmning i bostadsbyggnader
- Understöd från programmet Finland i rörelse för restaurering och utveckling av kommunernas närrekreationsområden
- Vård av kulturmiljön
- Naturvård
- Ansökan om understöd för att främja hanteringen av arter som ingår i förteckningen över invasiva främmande arter
- Ersättning för skador och för att förebygga skador orsakade av fridlysta djur
- Kommun- och Organisation-Helmi
- Stöd för iståndsättning och vård av vårdbiotoper enligt naturvårdslagen
- Luonnonsuojelulain tuki puustoisten elinympäristöjen ennallistamiseen, kunnostukseen ja hoitoon
- Utnyttjande och skötsel av vattenresurserna
- Prövningsbaserade statsunderstöd för vattendrags- och fiskerihushållningsprojekt
- Ansökan om understöd för hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket
- Miljövård
- Miljökonsekvensbedömning
- Förorenad mark eller förorenat grundvatten
- Anmälningar enligt miljöskyddslagen
- Anmälan om miljöskada
- Miljösäkerhet inom gruvverksamhet
- Övervakning
- Uppföljning av miljöns tillstånd
- Miljömedvetenhet och miljöfostran
- Finansiering och understöd - Ansvarsområdet för miljö
- Kundservice för miljöfrågor
Sök understöd eller bidrag
- test Ersättning för skador förorsakade av fridlysta arter
- test Understöd för att frångå oljeuppvärmning
- test Understöd för att avstå från naturgasuppvärmning i en bostadsbyggnad
Ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valvontaosa, YLVA
Uutisia -Ympäristö
Asiakkaat antoivat erinomaiset arviot ympäristöasioiden puhelinasiakaspalvelusta
Valtakunnallinen ympäristöasioiden asiakaspalvelu sai erinomaiset asiakasarviot tammi-helmikuussa 2024 puhelinasiakkaille toteutetussa kyselyssä. Asiakaspalvelun onnistumisen keskiarvo oli peräti 9,3 asteikolla 0–10. Arvosanoista kiitettäviä (9 tai 10) oli 89 prosenttia. Asiakkaiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS-luku (net promoter score) oli loistava 84.
Chatin puolella asiakaspalautteen keskiarvo vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla oli myös varsin hyvä 8,6.
Kyselyyn vastasi 455 palveluun soittanutta asiakasta, eli 29 prosenttia kaikista soittajista.
Ympäristöasioiden asiakaspalvelu hoiti viime vuonna 22 000 yhteydenottoa
Vuonna 2023 yhteydenotoista 75 prosenttia tuli puhelimella ja toiseksi suosituin yhteydenottokanava oli sähköposti. Asiakkaista suurin osa on yksityishenkilöitä. Toiseksi suurin asiakasryhmä ovat toiminnanharjoittajat.
Eniten asiakaspalveluun otettiin yhteyttä avustuksiin ja niiden maksatuksiin liittyvissä kysymyksissä. Erityisesti öljylämmityksestä luopuvat kotitaloudet olivat edelleen liikkeellä. Ympäristöaiheista esille nousivat erityisesti rannan ruoppaaminen ja niittäminen, luonnonsuojelu, ympäristö- ja vesilupa-asiat sekä rauhoitetut ja uhanalaiset lajit.
Huhtikuussa chat-palvelu on auki laajennetusti klo 9–15
Ympäristöasioiden asiakaspalvelu kokeilee huhtikuun ajan chatin laajennettua aukioloa. Chat on auki arkisin klo 9–15, kun normaali aukioloaika rajoittuu iltapäiviin. Kokeilun kokemuksia hyödynnetään chat-palvelun kehittämisessä. Chat löytyy verkkosivuilta ely-keskus.fi, ymparisto.fi ja vesi.fi.
Huhtikuun ajan ympäristöasioiden puhelinpalvelu puolestaan on auki tunnin lyhyempään, eli niin ikään klo 9–15.
Ympäristöasioiden asiakaspalvelu pähkinänkuoressa
- Neuvoo ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen asiakkaita ympäristöön liittyvissä tehtävissä ja palveluissa puhelimessa, chatissa, sähköpostilla ja verkkolomakkeilla.
- Opastaa asioiden vireillepanossa sekä verkkopalveluiden ja sähköisen asioinnin käytössä.
- Antaa yleisneuvontaa ympäristöasioissa ja ohjaa asiakkaan oikealle viranomaiselle.
- Kokoonpano: Yhdeksän asiakasneuvojaa.
- Keskitetty valtakunnallisesti Pirkanmaan ELY-keskukseen.
- Publiceringsdatum
- 2024-04-03
Kundservice för miljöfrågor
0295 020 901 mån.–fre.
kl. 9–16 (lna/mta.)
kundservice.miljo(at)ntm-centralen.fi
(Bilagor max. 35 Mt)
Obs. Kundservice är stängd den 8.-9.5.2025.
Läs mer om kundserviceVindkraftsrådgivning
Experthjälp och råd till kommuner, landskapsförbund, NTM-centraler, verksamhetsutövare och medborgare 0295 023 044
Läs mer om rådgivingenTillståndsrådgivning för förnybar energi
Tillståndsrådgivning för de som
planerar produktion av
förnybar energi
0295 020 920
tisdagar och onsdagar
klockan 9.00 - 12.00
Läs mer om rådgivingen