- Liikenne
- ELY-keskusten liikenteen tehtävät
- Julkinen henkilöliikenne
- Joukkoliikenteen hankinnat
- Markkinaehtoinen liikenne
- Palvelutaso
- Pysäkkiasiat
- Tiedotteet
- Tilastot ja raportit
- Valtionavustukset
- Yksinoikeudet
- Kunnossapito
- Kävely ja pyöräily
- Jalankulku- ja pyöräilyväylien kunnossapito
- Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen
- Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen arjessa ja matkailussa
- Liikennejärjestelmätyö
- Liikenneturvallisuus
- Liikenteen asiakaspalvelu
- Luvat ja lausunnot
- Erikoiskuljetukset
- Ajankohtaista
- Erikoiskuljetusapuri
- Erikoiskuljetusluvan tarve
- Hakemusten käsittely
- Kuormaus ja merkintä
- Liikenteenohjaus
- Lupamaksut ja lupien voimassaoloajat
- Tilastot, julkaisut ja linkkejä
- Etuajo-oikeudet lautoille
- Kaapelit, johdot ja putket tiealueella
- Sijoituslupa, sähkö, tele, kaukolämpö ja maakaasu
- Ilmoitusmenettely, sähkö ja tele
- Suunnittelijan työkalupakki
- Lupa-apuri
- Kelirikkoajan poikkeuslupa maanteille
- Lausunto naapurin kuulemisesta
- Liikenteenohjaussuunnitelmat
- Liittymät
- Luvan hakeminen talvirallikilpailun yhteydessä talvirallirenkailla ajettaville siirtymäosuuksille
- Maantien suoja-alueelle rakentaminen
- Myyntitoiminta maantien varrella
- Opasteet ja mainokset
- Palvelukohdeopasteet ja mustapohjainen osoiteviitta
- Mainonta ja ilmoittelu maantien varrella
- Tilaisuuksien tilapäiset ilmoitukset maantien varrella
- Vaalimainonta maantien varrella
- Muita opastusmerkkejä
- Opasteapuri
- Tapahtuman liikennejärjestelyt
- Tien tilapäinen sulkeminen
- Työlupa tiealueella työskentelyyn
- Vesihuoltojohdot
- Maantielle jätetyn ajoneuvon siirtäminen
- Saaristoliikenne
- Teiden suunnittelu ja rakentaminen
- Tieperinnetoiminta
- Museotiet
- Fagervikintie
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tuusulanjärven rantatie
- Koiviston paikallistie
- Museosillat
- Tienpidon pitkä historia
- Auta Mobiliaa täydentämään kokoelmaa
- Yhteyshenkilöt
- Väyläviraston edeltäjät
- Usein kysyttyä
- Vahingonkorvaukset
- Yksityistieavustukset
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen arjessa ja matkailussa
Matkaketjut ja liityntäpysäköinti
Pyörämatkailun edistäminen ja EuroVelo
Mikroliikkuminen
Talvipyöräily
Kävelyn ja pyöräilyn rooli osana liikennejärjestelmää ja ihmisten arkea on viime vuosina noussut yhä keskeisempään asemaan. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä tuetaan sitä, että ihmiset voisivat valita kestävät liikkumismuodot entistä useammin osana arkea.
Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen keskiössä on myös liikenneturvallisuus. Tieliikenteessä liikenneturvallisuustyötä on jo pitkään ohjannut nollavisio. Visiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. ELY-keskukset tekevätkin liikenneturvallisuustyötä myös kävelyn ja pyöräilyn osalta.
ELY-keskukset kehittävät ja rahoittavat valtion maantieverkon liityntäpysäköintikohteita ja edistävät täten sujuvien matkaketjujen toteutumista. ELY-keskukset edistävät tämän lisäksi myös pyörämatkailun ja talvipyöräilyn mahdollisuuksia. Toiminnassa otetaan huomioon myös uudet ilmiöt, kuten mikroliikkuminen uusine liikkumismuotoineen.
Matkaketjut ja liityntäpysäköinti
ELY-keskukset edistävät matkaketjujen toimivuutta parantamalla liityntäpysäköintiä ja yhteyksiä pysäkeille ja ELY-keskuksilla on keskeinen rooli valtion maantieverkon solmupysäkkien liityntäpysäköintitarpeiden määrittämisessä. Matkaketjulla tarkoitetaan eri liikennemuotojen yhdistämistä sujuvaksi kokonaisuudeksi. Liityntäpysäköinnin kehittäminen on yksi osa matkaketjujen toimivuutta. Pysäköintialueet voivat palvella myös kimppakyytiläisiä.
ELY-keskukset kehittävät ja rahoittavat valtion maantieverkon liityntäpysäköintikohteita yhdessä kuntien kanssa. Väylävirasto vastaa asemien liityntäpysäköinnin kehittämisestä ja rahoittamisesta yhdessä kuntien kanssa.
Pyörämatkailun edistäminen ja EuroVelo
Pyörämatkailun edistäminen on yksi Liikenne- ja viestintäministeriön Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteistä. Pyörämatkailun suosio on ollut viime vuosina nousussa. Kestävän matkailumuodon kehittäminen tuokin alueelleen taloushyötyjä ja vetovoimaisuutta. Lisäksi myös paikallisten on helppo tutustua alueensa kohteisiin ja palveluihin pyörän selässä. ELY-keskukset ovat rahoittaneet esimerkiksi erilaisia pyörämatkailuhankkeita. Pyörämatkailua tuetaan ELY-keskuksissa myös uusilla kulkuyhteyksillä sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien uusilla viitoituksilla ja opasteilla.
EuroVelo on Euroopan pyöräilyliiton edistämä hanke, jonka avulla kehitetään Euroopan laajuista pyöräilyreittiverkostoa. ELY-keskukset ovat olleet mukana parantamassa kansainvälisen pyöräilyn EuroVelo-reittien määrittämistä Suomessa ja reitin maastoon merkitsemistä tieliikennelain mukaisilla opasteilla. Traficom on myöntänyt valtionavustusta kunnille EuroVelo 10-reitin maastoon merkitsemiseksi tieliikennelain mukaisilla opasteilla katuverkon kohteissa. Voit lukea EuroVelosta lisää Palauteväylästä.
Mikroliikkuminen
Tieliikenneturvallisuuden haasteita lisäävät liikkumisen uudet muodot. Esimerkiksi sähköpotkulautojen suosio on lisääntynyt voimakkaasti. Kansallisena tavoitteena on toteuttaa valtakunnallisessa liikenneturvallisuusstrategiassa esitettyjä toimenpiteitä muun muassa mikroliikkumisen riskien ja haittojen vähentämiseksi.
Maanteitä koskevissa selvityksissä ja suunnitelmissa huomioidaan laajasti koko liikennejärjestelmän ja liikkumisen tarpeet. ELY-keskukset tekevät yhteistyötä eri toimijoiden kanssa, esimerkiksi osallistumalla kaupunkien liikenneturvallisuusryhmien toimintaan. Mikroliikkumisen mahdollisuuksia ja haasteita käsitellään aktiivisesti näissä yhteyksissä. Kaupungeilla on vastuu katuverkon liikenteeseen kohdistuvien toimien osalta.
Talvipyöräily
Pyöräily on mukava liikkumismuoto myös talvisin. Matkantekoon kannattaa varata hiukan enemmän aikaa, sillä ajotyyli on hyvä mukauttaa talvikeleihin sopivaksi. Tienpinnat voivat olla ajoittain liukkaita tai epätasaisia, minkä vuoksi maltti on valttia. Talvella pyöräillessä on hyvä ennakoida tilanteita ja välttää äkkinäisiä ajoliikkeitä. Lisäksi suuntamerkin näyttäminen koskee myös pyöräilijää ja korostuu talvisin.
Rauhallisen ajotavan lisäksi asianmukaiset varusteet ja oman näkyvyyden varmistaminen takaavat hyvän talvipyöräilykokemuksen. Valot ja heijastimet takaavat näkyvyyden, nastarenkaat lisäävät turvallisuutta ja pyörän hallittavuutta. Koska kaatumisriski on talvella suurempi, pyöräilykypärän käytön merkitys korostuu talvella entisestään.
ELY-keskuksessa tehdään ympärivuotisen kävelyn ja pyöräilyn eteen töitä joka päivä. Jalankulku- ja pyöräilyväylien pääreittien tavoitteena on palvella liikkujia mahdollisimman hyvin myös lumen ja jään aikaan. Jalankulku- ja pyöräilyväylien hoidon taso määräytyy hoitoluokkien mukaan. Olipa kyseessä ELY-keskuksen tai kaupungin hoitama väylä, tavoitteena on yhdenmukainen hoidon laatu koko reitillä. Talvikunnossapitoa ennakoidaan myös uudelleenpäällystyksillä, sillä hyväkuntoinen päällyste helpottaa myös väylän talvikunnossapitoa.
Alueellista tietoa
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen arjessa ja matkailussa - Varsinais-Suomi, Satakunta
(Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa liikenneasioista myös Satakunnan alueella)
Pyörämatkailun edistäminen
Varsinais-Suomen ELY-keskus on edistänyt pyörämatkailua toteuttamalla EuroVelo 10 -reitin ja Saariston rengasreittien opastusta yhteistyössä kuntien kanssa. Pyörämatkailun valtakunnallisena koordinoijana toimii Pyörämatkailukeskus, joka ylläpitää Bikeland.fi-sivustoa, josta löytyvät myös pyörämatkailureitit kartalla.
Saariston rengastie
Saariston rengastie on Turun seudun saaristossa saarelta saarelle kiertävä reitti, joka on mahdollista kiertää mm. autolla, pyöräillen ja kävellen. Saariston rengastie on noin 250 km pitkä. Lyhyempi Pieni rengastie on noin 120 km pitkä. Molemmat reitit ovat kierrettävissä kokonaan ympäri kesäkaudella. Rengasreiteistä pyöräilijöille on opastettuna jo Pieni rengastie. Saariston ison rengastien opastamisen tarve on tunnistettu, mutta opastamisen rahoituksesta ja toteutuksesta ei ole vielä tarkempaa tietoa.
ELY-keskus on ollut mukana toteuttamassa pyörien pikahuoltopisteitä Pienen rengastien varrelle. Pikahuoltopisteistä löytyvät yleisimmät polkupyörän huollossa tarvittavat työkalut sekä jalkapumppu ja teline pyörän ylös nostamista varten. Huoltopisteet sijaitsevat Paraisten keskustassa, Lillmälön lauttarannassa, Nauvossa, Hangassa ja Röölässä. Paraisten ja Naantalin kaupungit asennuttavat huoltopisteitä lisääkin.
Saariston rengastien varrelle on myös asetettu opastauluja, jotka muistuttavat autoilijoita ja pyöräilijöitä turvallisesta ajotavasta tiellä, jolla ei ole erillistä jalankulku- ja pyöräilyväylää. Tauluja on sekä suomen, ruotsin että englannin kielillä. Lisäksi ELY-keskus on päällystänyt ja parantanut rengastien varrella olevia jalankulku- ja pyöräilyväyliä sekä asettanut varoitusmerkkejä pyöräilijän erityistä tarkkaavaisuutta vaativiin kohtiin.
Saariston rengastien varrelle on myös suunnitteilla uusia jalankulku- ja pyöräilyväyliä sekä Paraisilla että Naantalissa. Paraisilla Nauvon saarelle rakennetaan uusi noin 2 km pitkä väylä Prostvikin lauttarannan ja Ernholmantien välille vuoden 2024 aikana. Naantaliin suunnitteilla olevien uusien väylien toteutukselle ei ole vielä rahoitusta.
- Saariston Pienen Rengastien pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2019 (pdf)
- Saariston rengastien jalankulun ja pyöräliikenteen kehittämisselvitys 2023 (pdf)
EuroVelo-reitit
EuroVelo-projektin avulla kehitetään Euroopan laajuista pyöräilyreittiverkostoa. Reittejä voi käyttää kaukoretkeilyyn, mutta lisäksi tavoitteena on kannustaa paikalliseen arkiliikkumiseen pyöräillen. Reitteihin sisällytetään olemassa olevia pyöräteitä ja reittejä ja niitä pyritään yhdistämään toisiinsa. Suomeen ulottuu neljä EuroVelo-reittiä. Euroopassa EuroVelo -reittejä on yhteensä 12, mutta niiden valmiusaste vaihtelee paljon. Kansainvälisiä reittejä kehitetään paikallisten ja valtiollisten toimijoiden toimesta. Suomen EuroVelo-reitistön virallisena koordinoijana toimii vuonna 2020 perustettu Pyörämatkailukeskus.
EuroVelo 10 -reitti kulkee Suomessa Vaalimaalta Tornioon rannikkoa myötäillen. Reitti kulkee siis Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimialueen läpi Salosta Merikarvialle saakka. Reitti kulkee enimmäkseen alemmalla maantieverkolla ja osin katuverkkoa pitkin kuntien keskustoissa. Reitti on pyritty viemään viihtyisien teiden ja katujen kautta, joilla paikalliset nähtävyydet ja tärkeät pysähdyspaikat ovat saavutettavissa. EuroVelo 10 -reitti on jo opastettu Turusta Helsinkiin päin ja vuoden 2023 aikana asennetaan opasteet myös Turku–Vaasa -välille.
Mopoilu jalankulku- ja pyöräilyväylillä
Jalankulku- ja pyöräilyväylät on tarkoitettu ensisijaisesti jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Joillakin väylillä on kuitenkin sallittua ajaa myös mopolla (nopeus max 45 km/h). Tällaisia väyliä saattavat olla valta- tai kantateiden rinnalla kulkevat jalankulku- ja pyöräilyväylät, jos sopivaa rinnakkaista tie- tai katuverkkoa ei ole mopoille olemassa. Mahdollisuuksista sallia mopoilu jalankulku- ja pyöräilyväylillä linjataan Pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa (Pyöräliikenteen suunnittelu, Väyläviraston ohjeita 18/2020). Mopoille sallitut väylät on osoitettu Sallittu mopoille -tekstillä varustetuilla lisäkilvillä. Mopoilijoiden tulee noudattaa erityistä varovaisuutta ajaessaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden joukossa.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan mopoille sallitut jalankulku- ja pyöräilyväylät on esitetty oheisilla kartoilla.
Maanteillä mopoille sallitut jalankulku- ja pyöräilyväylät Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa (pdf)
- Muokkauspäivä
- 25.1.2024
Liikenteen asiakaspalvelu
- Palauteväylä (etsi tietoa, jätä palaute tai kehitysehdotus, kysy neuvoa)
- Neuvonta 0295 020 600 ma-pe klo 9-15 (pvm/mpm)
- Chat-palvelussa asiakasneuvoja paikalla ma-pe klo 9-15 (muuna aikana virtuaalineuvoja)
-
Sähköposti: [email protected]
Tienkäyttäjän linja 0200 2100
Ilmoitukset liikennettä vaarantavista ongelmista tiestöllä (24 h/vrk, pvm/mpm).
Päivitetty: 08.01.2025