- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2022
Regional information
Meillä töissä: Jaakko suunnittelee liikenneverkkoa, jota pitkin ihmiset ja rahti liikkuvat seuraavilla vuosikymmenillä
Jaakko Mattila työnsä ääressä. Kuva Tinnu Salonen
Kuka olet ja mitä teet?
Olen Jaakko Mattila, 36-vuotias diplomi-insinööri. Asun vaimoni ja kahden tyttäreni kanssa Hervannassa. Työskentelen Pirkanmaan ELY-keskuksessa liikennejärjestelmäasiantuntijana.
Osallistun vaikutusten arviointeihin tiehankkeista ja muista hankkeista, jotka vaikuttavat tavalla tai toisella maantieliikenteeseen. Viime aikoina ovat olleet esillä erityisesti tuulivoimahankkeet. Osallistun lisäksi hankkeiden varhaisen vaiheen esisuunnitteluun, jossa käytännössä tarkastellaan erilaisia vaihtoehtoja tarkemman suunnittelun pohjaksi.
Vastuullani on myös elinkeinoelämän kuljetuksiin liittyviä asioita. Pyrin varmistamaan, että raskaan liikenteen kuljetukset otetaan huomioon riittävissä määrin ELY-keskuksen päätöksissä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osallistun erilaisiin aihetta käsitteleviin, pääsääntöisesti valtakunnallisiin työryhmiin ja arvioin tarvittaessa laadittujen suunnitelmien toimivuutta raskaalle liikenteelle.
Toimin lisäksi Pirkanmaan ELY-keskuksen liikenteen asiakkuusvastaavana. Omalla kohdallani tämä tarkoittaa sitä, että pyrin pysymään ja pitämään muut ajan tasalla viimeisimmistä maantieliikenteeseen liittyvistä tienkäyttäjätutkimuksista ja kehittämään toimintamme asiakaslähtöisyyttä. Teitä tarvitaan kansalaisille ja elinkeinoelämän kuljetuksille. Lisäksi asiakkaitamme ovat logistiikkayritykset, rahdinantajat sekä joukkoliikenteen liikennöitsijät. On tärkeää, että asiakkaamme kokevat tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi, vaikka heidän toiveisiinsa ei aina pystyttäisi vastaamaan.
Miksi työsi on tärkeää?
Liikennejärjestelmän tarkoituksena on palvella sitä käyttäviä ihmisiä ja kuljetuksia. Suunnittelen varhaisessa vaiheessa parhaita ratkaisuja ja toisaalta myöhäisessä vaiheessa arvioin suunniteltujen ratkaisujen vaikuttavuutta ja yhteiskuntataloudellista kannattavuutta. Tavoitteena on käyttää resurssit mahdollisimman hyödyllisiin kohteisiin.
Mitä työpäivääsi kuuluu?
Tällä hetkellä teetän muun muassa valtatien 9 kehittämisselvitystä Auran ja Akaan välille. Kyseinen tieosuus on varsin onnettomuusherkkä jo nykytilanteessa, eikä oletettu liikennemäärien kasvu helpota tilannetta myöskään liikenteen sujuvuuden kannalta. Selvityksen ensimmäisessä vaiheessa luodaan tien kehittämiselle tavoitetila vuodelle 2040. Tielle voidaan rakentaa esimerkiksi uusia eritasoliittymiä, ohituskaistoja ja keskikaiteita erityisesti ohituskaistaosuuksille. Toisaalta päätien tavoitteita voidaan edistää myös esimerkiksi vähentämällä liittymien määrää ja ohjaamalla hidasta liikennettä mahdollisesti rakennettavalle rinnakkaistieverkolle. Suunnitelmissa täytyy ottaa huomioon myös, paljonko esimerkiksi liittymien parantaminen maksaa ja saadaanko toimenpiteillä riittävät hyödyt kustannuksiin nähden.
Työpäiväni kuluvat pääsääntöisesti toimistolla tietokoneen ääressä. Pidän lähityöstä. Työpäivät sisältävät sopivasti etäkokouksia ja toisaalta aikaa paneutua muun muassa erilaisiin selvityksiin ja lausuntopyyntöihin. Myös projektipäällikön roolissa edistettävät suunnitteluprojektit vievät siivun työajastani. Kunhan koronatilanne rauhoittuu, toivon, että kohtaan ihmisiä taas kasvotusten. Sitä olen jäänyt kaipaamaan ajoilta ennen koronaa.
Miten sinusta tuli ELYläinen?
Itse asiassa olen paluumuuttaja. Kerkesin työskentelemään valmistuttuani muutaman vuoden Pirkanmaan ELY-keskuksessa erikoiskuljetuslupa-asiantuntijana ennen kuin siirryin konsulttimaailmaan. Rambollilla vierähti kuusi vuotta pääsääntöisesti raskaaseen liikenteeseen liittyvissä projekteissa projektipäällikön tehtävissä, ennen kuin palasin ELY-keskukseen.
Paluu ELY-keskukselle oli monen asian summa, eikä päätös ollut helppo. Asiaan vaikutti halu päästä uusien haasteiden pariin, välillä varsin hektisenä pyörivä konsulttimaailma sekä puhdas sattuma siitä, että nykyinen ja varsin hyvin toiveisiini vastannut virkapaikka sattui olemaan avoimena juuri sopivalla hetkellä.
Mikä työssäsi on parasta?
Nykyisen työni ehdottomasti parhaana puolena pidän mahdollisuutta oppia uutta ja soveltaa samalla oppeja aikaisemmasta työkokemuksesta. Hyvää on myös se, että työtehtävät ovat vaihtelevia ja työporukka on mukava ja yhteistyöhaluinen.
Työ tarjoaa loistavan mahdollisuuden päästä sovittelemaan yhteen osittain ristiriitaisiakin intressejä. On todella mielenkiintoista pohtia, miten mahdollistaa elinkeinoelämän edellyttämien suurten kuljetusten tehokas toiminta ja ottaa samalla huomioon esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus. Pienten palasten yhdistäminen laajemmiksi kokonaisuuksiksi on todella mielenkiintoista.
Mikä työssäsi on haastavinta?
Uuden oppiminen on sekä parasta että haastavinta nykyisessä työssäni. Säännöllisesti tulee vastaan asioita, joista olisi hyvä tietää paljon nykyistä enemmän. Onneksi asioiden kanssa ei tarvitse painia yksin.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella pidän ELY-keskusta paikkana, jossa työntekijälle annetaan riittävästi vastuuta, mutta ketään ei kuitenkaan jätetä yksin haasteiden kanssa, ja työnantaja välittää työntekijöiden hyvinvoinnista kokonaisuutena.
Mitä teet vapaa-ajallasi?
Vapaa-aikaani vietän mielelläni ulkoilmassa. Paljon tulee ihan käveltyä metsässä, mutta monesti kädestä löytyy joko frisbeegolfkiekko tai virveli. Onneksi kaupunginhallitus päätti säästää yhden Suomen parhaista frisbeegolfradoista Ruotulassa, vaikka se tarkoittaakin pallogolfin siirtymistä Nurmi-Sorilaan!
Kesällä kävin Pöyrisjärven erämaa-alueella yhdistetyllä vaellus- ja kalastusretkellä, joka tosin jäi koronan takia melko torsoksi. Sairastuin koronaan keskellä erämaata. Onneksi kerkesimme sentään muutamat komeat harjukset nappaamaan ennen reissun keskeytymistä.
Kevättalvesta lähtien olen harrastanut myös juoksua, koska osallistun UKK-instituutin Terve juoksija -tutkimukseen. Nyt puolen vuoden tutkimus alkaa olla loppusuoralla.
Ulkoilmaharrastukset ovat Jaakolle mieleen, kuten frisbeegolf. Kuva Jaakko Mattilan kotialbumi
Kalasaalis paistumassa vaellus- ja kalastusretkellä. Kuva Jaakko Mattilan kotialbumi
Meillä töissä: Jaakko MattilaTehtävä: Liikennejärjestelmäasiantuntija Koulutus: Rakennustekniikan diplomi-insinööri Tampereen teknillisestä yliopistosta. Miten päätyi Pirkanmaan ELY-keskukseen: Tuli valmistumisen jälkeen ELY-keskukseen liikenteen erikoiskuljetuslupa-asiantuntijaksi. Teki kuusi vuotta Rambollilla raskaan liikenteen projekteissa projektipäällikön töitä ja sitten palasi asiantuntijatehtäviin ELY-keskukseen. Mitä tekee vapaa-ajalla: Kalastaa, pelaa frisbeegolfia ja sulkapalloa, juoksee, vaeltaa ja kävelee metsässä muuten vaan. |
Meillä töissä -juttusarja
Pirkanmaan ELY-keskuksessa työskentelee 257 asiantuntijaa, jotka huolehtivat sujuvasta arjesta, kuten teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä tukevat yrityksiä niiden kehittymisessä. Juttusarjassa elyläiset kertovat työstään.
Lue aiemmat esittelyt:
Liikenteen asiakaspalveluneuvoja Annika
Marika valvoo ja neuvoo luomuviljelijöitä
Satu valvoo pilaantuneita maa-alueita ja harrastaa karatea
Marja hankkii yrityksille koulutusta ja auttaa osaavan työvoiman saamisessa
- Publiceringsdatum
- 2022-10-12