Hailuodon liikennejärjestelyt normaalin lauttaliikenteen estyessä jäätilanteen vuoksi lauttaväylällä
Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana lauttaväylällä jääolosuhteista johtuen. Jääolosuhteiden ennustaminen on vaikeaa, mutta mahdolliseen poikkeustilanteeseen on varauduttu ennakolta. Varareittisuunnitelma on valmis ja se voidaan ottaa käyttöön nopeasti jääolosuhteiden muuttuessa. Toistaiseksi lauttaliikenne sujuu normaalisti. ELY-keskus seuraa jäätilanteen kehittymistä.
Väyläviraston Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeessa rakennetulla työpenkereellä on ollut vaikutuksia virtausolosuhteisiin Luodonselällä. Muuttuneet virtausolosuhteet yhdessä lounaan ja etelän puoleisten tuuliolosuhteiden kanssa saattavat aiheuttaa jäämassojen patoutumista pengertien eteläpuoliselle merialueelle sekä lauttaväylälle jääolosuhteista riippuen. Lauttaväylälle pakkautuvat jäämassat vaikeuttavat merkittävästi lauttaliikennettä. Mikäli sohjo ja irtojää täyttää matalan merialueeseen ruopatun lauttaväylän, lautta-alusten kulku lauttaväylällä pysähtyy kokonaan ja ollaan äärimmäisessä poikkeustilanteessa. Poikkeustilanteessa liikkuminen saaren ja mantereen välillä hoidetaan osittain lautalla ja osittain kuljetaan työpenkereellä. Lauttaliikenteen poikkeusjärjestelyt on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä ELY-keskusten ja Väyläviraston kanssa.
Hailuodon lauttaliikenne sujuu toistaiseksi normaalisti ja lautta liikennöi tavanomaisen talviliikenteen tapaan kiintojäiden ympäröimässä jäärännissä. Lauttaliikenne saattaa keskeytyä jääolosuhteiden muuttuessa oleellisesti. Normaalin lauttaliikenteen todennäköisin este on jäiden lähtöajankohtaan liittyvä ahtojääriski. Sopivissa tuuliolosuhteissa lauttaväylän eteläpuolinen kiintojääkenttä saattaa rikkoutua ja ajautua ahtojääksi lauttaväylälle.
Poikkeusjärjestelyt lauttaliikenteen estyessä jäätilanteen vuoksi lauttaväylällä.
Kuva: Liikennejärjestelyjen toteutusperiaate poikkeustilanteessa.
ELY-keskus on yhteistyössä Väyläviraston, Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n kanssa rakentanut varalauttapaikan idänpuoleisen työpenkereen päähän ja valmistellut varareittisuunnitelman.
Poikkeusjärjestelyissä liikkuminen saaren ja mantereen välillä hoidetaan osittain lautalla ja osittain kuljetaan työpenkereellä. Lauttaliikennettä hoidetaan välillä Hailuodon lauttaranta ja idänpuoleisen työpenkereen länsipää. Työpenkereen länsipään ja Oulunsalon lauttarannan välillä kuljetaan ajoneuvoilla työpenkerettä pitkin yksisuuntaisesti. Tienkäyttäjät seuraavat ajoneuvoillaan saattoautoa työpenkereellä ajettaessa, jotta voidaan varmistaa riittävän alhaiset ajonopeudet sekä liikenteen ja työmaalla työskentelyn turvallisuus.
Oulunsalosta lähtevän työpenkereen päähän on rakennettu tilapäinen maatuki, johon on asennettu lauttojen tarvitsema kalturi. Hailuodon lauttaranta sekä sen edustalla oleva merialue pysyy jääolosuhteiltaan lauttaliikenteelle edullisena merenpohjassa olevan syvänteen sekä Huikun työsillan muodostaman virtausaukon takia. Merivirta työsillan kohdalla lauttaväylältä pohjoiseen on voimakasta. Niiden ansiosta lauttaliikennettä voidaan jatkaa poikkeusjärjestelyissäkin välillä työpenkereen pää Hailuodon lauttaranta.
Liikenteen palvelutaso poikkeusjärjestelyiden aikana
Mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan turvautumaan, palvelutaso on merkittävästi normaalitilannetta heikompi. Poikkeusjärjestelyillä varmistetaan kuitenkin Hailuodon saavutettavuus ja elintärkeät yhteydet myös mahdollisessa poikkeustilanteessa.
Hailuodon lauttaväylällä veden syvyys on – 5,5 metriä. Varalauttapaikan edustalla veden syvyys on ainoastaan – 4 metriä. Tämän vuoksi poikkeusjärjestelyjen aikana liikennöidään varalautta Merguksella, jonka syväys on muita lauttoja pienempi ja kantavuus 62 tonnia. Näin ollen raskaita kokonaispainoltaan 76 tonnin kuljetuksia ei voida kuljettaa lautalla poikkeusjärjestelyjen aikana. Puukuljetuksia ja muita raskaita kuljetuksia tulisi hoitaa mahdollisimman paljon ennakolta nyt, kun lauttaliikenne toimii vielä normaalisti.
Liikenteen palvelutaso ja välityskyky tulevat laskemaan merkittävästi poikkeustilanteessa, sillä samalla pitää turvata kiinteän yhteyden rakennustöiden häiriötön jatkuminen ja hankkeen aikataulussa pysyminen. Sen vuoksi liikenne rajoitetaan aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen tunteihin ja keskipäivän tunnit rauhoitetaan hankkeen rakennustöille.
Liikennettä hoidetaan liikennöimällä vähintään seuraavasti:
- aamupäivällä ma-su 4 edestakaista vuoroa klo 05:00-09:00 (välityskyky 150–200 ajoneuvoa/suunta)
- iltapäivällä ma-su 5 edestakaista vuoroa klo 15:00-20:00 (välityskyky 200–250 ajoneuvoa/suunta)
- aikataulutuksessa on huomioitu linja-autoliikenteen aikataulut.
Poikkeusjärjestelyjen aikana liikkuminen jalan tai pyörällä ei ole sallittua eivät turvallisuussyistä.
Tarkemmat aikataulut julkaistaan kellonaikoineen, mikäli poikkeusjärjestelyyn päädytään. Lopullinen palvelutaso ja vuorotiheys määräytyvät hankkeen sen hetkisen työtilanteen mukaan.
Mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan, ELY-keskus toivoo tienkäyttäjien rajoittavan matkustamista vain välttämättömiin matkoihin Hailuodon ja mantereen välillä. Näin turvataan välttämättömät työ- ja asiointimatkat sekä kaupan elintarvikekuljetukset, maatalouden- ja maitokuljetukset sekä linja-autoliikenne. Vapaa-ajan matkustamista poikkeusjärjestelyjen aikana tulisi välttää.
Lautalle tulee varausjärjestelmä poikkeusjärjestelyjen aikana
Rajallisen kapasiteetin vuoksi lauttaliikenteessä otetaan poikkeusjärjestelyn aikana käyttöön varausjärjestelmä lautalle. Varausjärjestelmä pystyy huomioimaan olemassa olevat etuajo-oikeusluvat. Varausjärjestelmän käytöllä tienkäyttäjä voi varmistaa mahtumisensa haluttuun lauttavuoroon. Toisaalta omaa kulkemista pitäisi siis ennakoida aiempaa enemmän. Varausjärjestelmästä ja sen käytöstä tiedotetaan erikseen, mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan.
Toiminta lauttarannoilla poikkeusjärjestelyiden aikana:
- Lautoille jonotetaan normaalisti lauttarantojen jonotuskaistoilla.
- Hailuodon lauttarannalla ajoneuvot lastataan lauttaan normaalisti.
- Työpenkereen päähän lautalla saavuttaessa Hailuodosta tulevat ajoneuvot saatetaan Oulunsalon lauttarantaan yhtenäisenä autoletkana saattoauton perässä.
- Oulunsalon lauttarannasta ajoneuvot saatetaan työpengertä pitkin lautalle yhtenäisenä letkana saattoauton perässä. Ajoneuvojen on oltava lauttarannassa valmiina saattoauton ilmoitettuna lähtöaikana. Tarkka aika ilmoitetaan myöhemmin vuoromäärien tarkentuessa.
- Oulunsalon lauttarannassa odottavien tienkäyttäjien tulee noudattaa saattoauton sekä lauttarannalla olevien liikenteenohjaajien ohjeistusta.
- Tienkäyttäjien itsenäinen ajo ei ole sallittua työalueena olevalla työpenkereellä. Liikenne on mahdollista ainoastaan saattoauton perässä hallittuna autoletkana.
- Jalankulku ja muu kevytliikenne työpenkereellä eivät ole sallittuja.
Tilanteen seuranta
Toistaiseksi lauttaliikenne sujuu normaalisti. Tällä hetkellä kyse on mahdolliseen poikkeustilanteeseen varautumisesta. ELY-keskus seuraa jäätilanteen kehittymistä jatkuvasti ja tiedottaa muutoksista.
Talvella 2025–2026 tilanne oletettavasti helpottuu
Tähän talveen verrattuna olosuhteet lauttaliikenteen näkökulmasta helpottuvat talvella 2025–2026, kun nyt Oulunsalon puoleisen Riutunsillan työpenger kaivetaan auki tämän vuoden aikana. Sillan aukko mahdollistaa merivirran ja jäiden liikkumisen pohjoiseen, jolloin lauttaväylä sekä Oulunsalon lauttaranta pysyvät paremmin jäättöminä. Tänä talvena Oulunsalon lauttarantaa on jouduttu puhdistamaan kerääntyvistä jäämassoista kaivinkonetyönä.
Uppdaterad: 06.03.2025