Liikennejärjestelmätyö
Yhteistyötä ja pitkän aikavälin suunnittelua
Kaakkois-Suomen ELY-keskus tekee liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvää yhteistyötä toimialueensa maakuntaliittojen ja kuntien kanssa liittyen maankäytön suunnitteluun sekä liikennejärjestelmäsuunnittelun eri tasoihin. Valtakunnallinen, vuonna 2021 valmistunut liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne12) ohjaa alueellista liikennejärjestelmätyötä. Tällä hetkellä meneillään on Liikenne 12 suunnitelman päivitystyö, joka valmistuu vuoden 2025 aikana. (L12-suunnitelman päivitys)
Liikennejärjestelmäsuunnittelu (LJS) on pitkän aikavälin strategista suunnittelua. Siinä käsitellään liikenteen ja maankäytön vuorovaikutusta sekä suunnitellaan maankäytön synnyttämää liikennetarvetta, eri kulkumuotoja ja niiden työnjakoa, liikenneverkkoja ja niihin kohdentuvia investointihankkeita ja -tarpeita sekä liikennejärjestelmän vaikutuksia ja rahoitusta. Kaakkois-Suomen erityispiirteenä työtä tehdään myös kansainvälisen liikenteen ja vientikuljetusten edellytysten turvaamiseksi terminaaleihin ja satamiin. LJS kytkeytyy kiinteästi maakuntakaavoihin, ja -ohjelmiin sekä kuntien maankäytön suunnitteluun. Näin ollen sen on tuettava alueen kehittämistä, elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä sekä ihmisten arkiliikkumista.
Seudullista ja kuntatason työtä strategioihin pohjautuen
Liikennejärjestelmätyöhön liittyvät kiinteästi joukkoliikenteen suunnittelu, liikenneturvallisuustyö ja liikkumisen ohjauksen tukeminen. Liikenneturvallisuustyön painopiste on arkiliikkumisessa, ja se kohdentuu etenkin kuntatasolle. Kymenlaakson LJS-työn mallissa ovat mukana Kouvolan ja Kotkan seutukuntatyöt. Seutukuntatyössä keskitytään seudulliseen LJS-työhön liittämällä tiiviimmin liikenneturvallisuus, joukkoliikenne ja maankäyttö seutukunnan alueen suunnitteluun sekä kuntien hallintokuntien päivittäiseen työhön. Vastaavaa kuntatason yhteistyötä toteutetaan Etelä-Karjalan maakunnallisessa LJS-työssä ja sen kokouksissa.
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen toiminta-alueen molemmissa maakunnissa (Kymenlaakso ja Etelä-Karjala) liikennejärjestelmätyö on jatkuvaa. Tästä syystä kaikki liikennemuodot kattava liikennejärjestelmätyö ja valtakunnalliset liikenteen strategiat ja tavoitteet on mahdollista jalkauttaa strategioiden päivittyessä.
Alueellisesti liikennejärjestelmätyötä ohjaa aktiivisesti päivittyvä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueen liikennestrategia. Voimassa olevan alueellisen strategian painopisteet ja tavoitteet on johdettu nyt valmisteilla olevan L12-suunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Viimeisin Kaakkois-Suomen liikennestrategian päivitys hyväksyttiin maaliskuussa 2024 maakuntahallitusten kokouksissa. Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnalliset liikennestrategiat valmistuivat viime vuoden (2024) aikana. Päivitetyt ajantasaiset liikennestrategiat ja niiden prosessit mahdollistavat ELYn sekä maakuntien lyhyen aikavälin toimenpiteiden toteutusohjelmien sisällön määrittämisen. Lisäksi huomioidaan meneillään oleva jatkuva toimintaympäristön muutos sekä alueen liikennejärjestelmän pitkäjänteisen kehittämisen strategiset painotukset.
Kaakkois-Suomen toimintaympäristö muuttunut
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan vaikutti voimakkaasti Kaakkois-Suomen liikennejärjestelmään sen toimintaympäristön muutosten kautta, sillä kansainvälisellä liikenteellä oli aiemmin suuri merkitys alueen liikennejärjestelmässä. Rajan ylittävä liikenne koostui henkilöliikenteestä, kauppaan liittyvästä tavaraliikenteestä sekä transitoliikenteestä. Jo koronapandemia vaikutti merkittävästi rajan ylittävän henkilöliikenteen määrään, mutta Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja sitä seuranneet erilaiset pakotteet sulkivat maantieliikenteen rajan lopulta kokonaan. Näin ollen Kaakkois-Suomen tieverkolta katosi vilkas rajan ylittävä transitoliikenne sekä metsäteollisuuden puutavaraliikenne Venäjältä Suomeen.
Metsäteollisuuden aiemmin noin 10 miljoonan m3:n rajan ylittäneet puutavaravirrat alueen metsäteollisuuden tarpeisiin ovat korvautuneet uusille reiteille. Raideliikenne on koronapandemian jäljiltä elpymässä niin henkilö- kuin tavaraliikenteenkin osalta. Tavaraliikenteessä maantieliikenteen rajan ylittävän liikenteen lakattua kotimaan sisäinen puutavaraliikenteen kasvu on lisännyt merkittävästi raideliikennettä Kaakkois-Suomessa aiheuttaen kapasiteettiongelmia osalla rataverkkoa. Kansainvälisen liikenteen reitit ovat nyt vakiintuneet, mutta kehittymissuunnat ja tulevaisuus ovat yhä epävarmoja.
Kaakkois-Suomen liikennejärjestelmästrategian päivityksessä ja ELY-keskuksen strategiatyössä tarkasteltiin toimintaympäristön äkillisen muutoksen vaikutuksia liikennejärjestelmään sekä aluekehityksen eri elementteihin parhaan mahdollisen tilannekuvan saavuttamiseksi. Lisäksi huomioitiin päivittyvän L12-suunnitelman painotuksia. Jatkuvalla liikennejärjestelmätyöllä on edelleen mahdollisuus reagoida tapahtuviin toimintaympäristön muutoksiin ja arvioida niiden vaikutuksia ja muutostarpeita nykyisiin strategioihin.
Odotuksia investointiohjelmaan
Vuosille 2025–2032 ulottuvan valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvä vuosittain päivittyvä väyläverkkojen investointiohjelman tuorein päivitys valmistui maaliskuussa 2024 (vayla.fi). Vuoden 2025 päivitys julkistetaan syksyllä. Seuraamme mielenkiinnolla alueemme liikennejärjestelmään kohdentuvia toimenpiteitä, ja edistämme suunnitelman tavoitteita yhteistyössä alueen maakuntien, kuntien sekä muiden sidosryhmien kanssa.
Investointiohjelmassa Kaakkois-Suomeen kohdentuu merkittäviä odotuksia liikenneverkkojen kehittämishankkeiksi. Alueellamme tehtävällä jatkuvalla liikennejärjestelmätyöllä voimme edelleen edistää liikennejärjestelmän tilaa parantavia toimia sekä tuottaa ajantasaista tietoa seuraaviin valtakunnallisiin liikennejärjestelmäsuunnitelmin ja päivitettäviin investointiohjelmiin.
Muualla verkossa
- Liikenne 12, valtioneuvoston hankeikkuna (valtioneuvosto.fi)
- Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnittelu (vayla.fi)
- Etelä-Karjalan liikennejärjestelmä (liitto.ekarjala.fi)
- Kymenlaakson liikennejärjestelmäsuunnittelu (kymenlaakso.fi)
- Liikennejärjestelmäanalyysin sisällöt (traficom.fi)
- Kaakkois-Suomen liikennestrategia 3/2024 (storymaps.arcgis.com)
- Kymenlaakson liikennestrategia 3/2024 (storymaps.arcgis.com)
- Kaakkois-Suomen kestävän liikkumisen suunnitelma 1/2023 (storymaps.arcgis.com)
Uppdaterad: 16.05.2025