Navigointivalikko
Asioi verkossa - Yritystukien sähköinen asiointi

Yritystukien sähköinen asiointi

Huom! Katso-valtuuksien käyttö päättyy 31.12.2020.

Katso-valtuuksia ei voi käyttää enää 1.1.2021 alkaen. Jatkossa kaikki yrityksen valtuutusasiat hoidetaan Suomi.fi-palvelun kautta. Mikäli hoidat yritysrahoitusasioita jonkin yrityksen puolesta, hae Katso-valtuuksien tilalle Suomi.fi-valtuudet ajoissa. Katso-valtuudet eivät muutu automaattisesti Suomi.fi-valtuuksiksi. Lisätietoja ja ohjeita:

Tukia haetaan seuraavissa asiointipalveluissa:

Yrityksen kehittämisavustus investointeihin ja kehittämistoimenpiteisiin

Kuljetustuki

Vuoden 2020 kuljetuksia koskeva haku avautuu 1.1.2021.

Toimintaympäristön kehittämisavustus voittoa tavoittelemattomille julkisille ja yksityisille yhteisöille

HUOM! Toimintaympäristön kehittämisavustuksen haku rakennerahastokauden 2014-2020 ja valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi annetun lain (9/2014) osalta on päättynyt 30.6.2020. Ko. ajankohdan jälkeen toimintaympäristön kehittämisavustusta ei enää ole mahdollista hakea rakennerahastokauden 2014-2020 ja lain (9/2014) osalta.

Maksatushakemus:

​​​​​​​Maaseudun hanke- ja yritystuet sekä maatalouden investointi- ja aloitustuki

Ennen hakemuksen jättämistä kannattaa olla yhteydessä ELY-keskuksen asiantuntijaan hankkeen rahoitusmahdollisuuksien ja vaihtoehtojen selvittämiseksi.

Tutustu hakuohjeisiin ennen kuin aloitat hakemuksen täyttämisen (ks. Oikopolut).

Opastusta yritystukien sähköisessä asioinnissa saa tarvittaessa Yritys-Suomen puhelinpalvelusta, puh. 0295 020 500.

Huom! Katso-tunnistautuminen poistuu vuodenvaihteessa ja Katso-valtuutus vaiheittain vuoden 2020 aikana. Muutos koskee Ruokaviraston Hyrrä- ja Nekka-asiointipalveluja sekä Elintarvikeilmoitusten lomakepalvelua.

Aluehallinnon asiointipalvelu

  • Yrityksen kehittämisavustuksen rahoitus- ja maksatushakemus
  • Toimintaympäristön kehittämisavustuksen maksatushakemus

Kirjautuminen Aluehallinnon asiointipalveluun tapahtuu Suomi.fi-palvelun avulla. Suomi.fi-tunnistautumisessa yrityksen edustaja tunnistautuu henkilökohtaisella pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai VRK-kansalaisvarmenteella.

Hyväksymällä käyttöehdot pääsee itse asiointipalveluun. Kirjautumisen yhteydessä haetaan henkilölle löytyvät asiointivaltuudet yritystietojärjestelmästä (YTJ) ja kaupparekisteristä sekä valtuutukset Suomi.fi-palvelusta. Asiointipalvelun Omat tiedot -sivulla on näkyvissä ne yritykset/yhteisöt, joissa henkilöllä on asiointivaltuuksia. Hakemuksen tekeminen onnistuu, mikäli yrityksen nimenkirjoitussääntö mahdollistaa yksinedustamisen. Hakemuksen täyttämiseen ja lähettämiseen tarvitaan edustettavaan yritykseen/yhteisöön jokin seuraavista rooleista: nimenkirjoitusoikeus, elinkeinonharjoittaja, vastuunalainen yhtiömies, toimitusjohtaja/toimitusjohtajan sijainen tai yritysrahoituksen hakeminen -valtuus.

Mikäli yrityksen kaupparekisteritiedoissa on puutteita tai korjattavaa, ne voi korjata olemalla yhteydessä Patentti- ja rekisterihallitukseen:

Yrityksen/yhteisön puolesta edustamiseen tarvittavat valtuutukset hoidetaan palvelussa Suomi.fi-valtuudet-palvelussa:

Avustuksen hakeminen edellyttää, että avustuksen hakijalla on Y-tunnus. Avustusta ei voi hakea perustettavan yhtiön lukuun.

Tutustu hakuohjeisiin ennen kuin aloitat hakemuksen täyttämisen (ks. oikean palstan Oikopolut). Opastusta yritystukien sähköisessä asioinnissa saa tarvittaessa Yritys-Suomen puhelinpalvelusta, puh. 0295 020 500.

Ennen hakemuksen jättämistä kannattaa olla yhteydessä ELY-keskuksen asiantuntijaan hankkeen rahoitusmahdollisuuksien ja vaihtoehtojen selvittämiseksi. Tutustu myös ELY-keskuskohtaisiin rahoituslinjauksiin hankkeen rahoitusmahdollisuuksien selvittämiseksi kehittämishankkeesi toteuttamisalueella.


Alueellista tietoa


Oikopolut

Yritys-Suomen puhelinpalvelu tarjoaa sähköisen asioinnin neuvontaa ja palveluun liittyvää yleisneuvontaa (ks. ylläolevasta linkistä aukioloajat ja puhelujen hinnat)

Avustushakemusten ohjeet:

Maksatushakemusten ohjeet: