Navigeringsmeny
Valtakunnalliset uutiset

Riksomfattande nyheter

NYHETER

Valkoposkihanhien kevätmuutto vilkastuu

Valkoposkihanhien kevätmuutto vilkastuu Viimeisen viikon aikana kymmeniätuhansia valkoposkihanhia saapui Suomeen. Suomeen saapuminen tapahtui kahdessa aallossa, joista toinen tapahtui vappuaattona keskiviikkona 30.4. ja toinen lauantaina 3.5.2025. Etelä- ja Itä-Suomen pelloilla ruokailee nyt...

Ansökan om stöd för biodling är öppen i Viputjänsten

Ansökan om stöd för biodling är öppen i Viputjänsten Stöd för biodling enligt antalet bisamhällen kan nu sökas i Viputjänsten. Ansökningstiden går ut tisdagen den 17.6.2025. Det lönar sig att skicka in ansökan i god tid innan ansökningstiden går ut. Stöd kan också sökas på...

Saaristomeren luontoarvoja kartoitetaan tulevana kesänä

Saaristomeren luontoarvoja kartoitetaan tulevana kesänä Saaristomerellä kartoitetaan kesällä 2025 vedenalaista kasvillisuutta ekologisesti merkittävien merialueiden tunnistamiseksi. Näin voidaan tukea luonnonsuojelun suunnittelua ja huomioida aiempaa paremmin merellisiä luontoarvoja...
Lisää uutisia
Riksomfattande nyheter
null Pilotering av taligenkänning startar i NTM-centralernas telefonväxel

Pilotering av taligenkänning startar i NTM-centralernas telefonväxel

I NTM-centralernas telefonväxel har en taligenkänningsbott tagits i bruk från början av året. Botten automatiserar en del av rutinmässiga samtalskopplingar med hjälp av taligenkänning.

När kunden ringer till NTM-centralernas växel lyssnar botten på kundens fråga, plockar därifrån de rätta nyckelorden och kopplar enligt dem antingen till Trafikens kundservice eller Kundservicen för miljöfrågor. Om ärendet gäller andra NTM-centralernas uppgifter, går samtalet som vanligt vidare till växeln. Botten är i bruk i finskspråkiga samtal.

Växeltjänstens röststyrning som statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori erbjuder använder Elisas taligenkänningsteknik. Röstrobotspiloteringen är ett försök att automatisera växeltjänsten så att kunderna får smidigare och snabbare service i NTM-centralernas ärenden.

Uppdatering 12.1.2022: Botten tar en paus

Utgåenden från de erfarenheter vi fått efter årsskiftet fortsätter vi att utbilda botten och därför är den tills vidare ur bruk. De samtal som kommer till NTM-centralernas växel styrs direkt till centralen.

Lisää uutisia

Regional information


Uppdaterad: 21.01.2022