- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2015
Lönegarantiärendena koncentreras till NTM-centralen i Nyland fr.o.m. 1.1.2016
Den riksomfattande uppgiften att handlägga lönegarantiärenden koncentreras till NTM-centralen i Nyland fr.o.m. den 1 januari 2016. Syftet med koncentreringen är att förenhetliga och förkorta behandlingen av lönegarantiärendena samt att effektivisera lönegarantiförfarandet.
Lönegarantiärenden som är under behandling under reformen kräver inga åtgärder av kunden. Beslut i lönegarantiärendet fattas av NTM-centralen i Nyland (kontaktuppgifter nedan).
Ärendehanteringen i lönegarantiärendena fr.o.m. 1.1.2016
Lönegarantiansökan eller andra dokument som gäller lönegaranti kan sändas till NTM-centralen i Nyland
- per post till postadressen NTM-centralen i Nyland / Lönegaranti, PB 54, 00521, Helsingfors
- per e-post till adressen palkkaturva.uusimaa(at)ely-keskus.fi
Lönegarantiansökan kan också i fortsättningen lämnas in till registraturen vid vilken NTM-central som helst eller arbets- och näringsbyrån, som sänder den vidare till NTM-centralen i Nyland.
Lönegarantins kundtjänst betjänar fr.o.m. den 4 januari 2016 vardagar kl. 9–15 på numret:
- 0295 020 020
Lönegarantins kundtjänst svarar också på myndigheters och andra samarbetspartners förfrågningar och kontakter.
Om du besöker NTM-centralen personligen i ett lönegarantiärende kan du endast lämna in lönegarantiansökan till registraturen.
Behandlingstiden för lönegarantiansökan
Syftet med koncentreringen av lönegarantiärendena är att förenhetliga och förkorta behandlingen av lönegarantiärendena samt att effektivisera lönegarantiförfarandet. I början av 2016 kan det dock förekomma fördröjningar i behandlingen av lönegarantiärendena och lönegarantiärendets kundtjänst kan inte nödvändigtvis ge en pålitlig bedömning av behandlingstiden för lönegarantiansökan. Orsaken till detta är att ansökningarna från 2015 har hopat sig och nya datasystem har tagits i bruk. Vi försöker korrigera situationen och informera om den genomsnittliga behandlingstiden så snabbt som möjligt.
- Publiceringsdatum
- 2015-12-18