- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
- Reformen av statens regionförvaltning
Nyheter 2014
Svåra tjäl- och menföresproblem torde kunna undvikas nästan överallt
I vår förväntas mindre tjäl- och menföresproblem än normalt i största delen av landet. Den milda vintern har ändå lett till skador på vägarna.
Tjällossningen förväntas vara lättare än normalt på grusvägarna i största delen av landet. Bara i Kajanaland förutspås tjällossningen vara svårare än normalt och vid Bottenviken och i södra Lappland normal. De belagda vägarna har lidit av vinterns milda och regniga väder klart mera än normalt.
Tjälen har redan börjat smälta och menförestiden börjar mycket tidigare än normalt. Man kan vara tvungen att införa viktbegränsningar i vår, precis som så ofta under de senaste åren. Den milda vintern har redan nu orsakat ytliga tjälskador på grusvägarna, varvid den mjuka ytan försvårar trafiken.
För skärgårdens förbindelsefartygstrafik har hela vintern varit lätt. Också på rutter där vintern vanligen orsakar problem har trafiken nu kunnat skötas med förbindelsefartyg.
Förekomsten av tjällossning beror på vädret under våren. Torrt och soligt väder samt nattfrost håller den begynnande tjällossningen i schack. De flesta tjälfarliga vägarna finns i de mellersta delarna av landet, där marken och terrängförhållandena är gynnsamma för tjälbildning och där antalet grusvägar är stort.
Läs mera:
- Svåra tjäl- och menföresproblem torde kunna undvikas nästan överallt (Trafikverkets meddelande 12.3.2014)
Meddelanden från regionen (på finska):
- Kaakkois-Suomi: Kevään kelirikkokausi on alkanaut Kaakkois-Suomessa
- Keski-Suomi: Maanteiden kelirikko-aika on alkanut
- Lappi: Kevään kelirikkokausi lähestyy
- Pirkanmaa: Maantierouta sulaa jo, päällysteissä paljon halkeamia ja vaurioita
- Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu: Pohjois-Pohjanmaalla kelirikkokeväästä tulossa vaikeahtko ja Kainuussa vaikea
- Pohjois-Savo, Etelä-Savo ja Pohjois-Karjala: Kevään kelirikko alkoi huomattavasti normaalia aikaisemmin
- Uusimaa ja Häme: Sorateiden kelirikosta ei ennusteta erityisen vaikeaa Uudenmaan ELY-keskuksen alueella, lauha talvi on kuluttanut teiden päällysteitä normaalia aiemmin
- Varsinais-Suomi ja Satakunta: Talvi on kuluttanut päällysteitä, mutta kevään routatilanteesta ennustetaan kohtuullisen helppoa
- Publiceringsdatum
- 2014-03-12