- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Yritystarinoita: Servitium Oy (Kaakkois-Suomi)
Lappeenrannan korkeakoulukampuksella yrittäjyys ja yrittäjähenkiset ihmiset ovat vahvasti läsnä. Sieltä sai alkunsa myös tutkimustalo Servitium, kyselypalvelututkimuksiin erikoistunut yritys. Yrityksen asiakkuuspäällikkönä sekä operatiivisena vetäjänä toimiva Samu Pellikka tutustui perustajajäseniin opintojen kautta, ja Servitium sai alkunsa vuonna 2018.
Yritys aloitti toimintansa tekemällä Suomen kunnille asiakastyytyväisyystutkimuksia, mutta sittemmin asiakaskunta on laajentunut kaikenlaisiin yrityksiin ja organisaatioihin. Asiakastyytyväisyystutkimusten lisäksi Servitiumin tarjoamiin palveluihin kuuluu muun muassa markkinatutkimukset sekä asiakasuskollisuuden mittaukset. Toiminnan perusteena on auttaa organisaatioita kehittämään omaa toimintaansa tutkimuksilla kerätyn tiedon avulla.
Kuvassa Servitiumin edustajia, työntekijöitä ja osakkaita.
Julkiset yrityspalvelut apuna matkan varrella
Yrityksen seuraava tavoite on suunnata kansainvälisille markkinoille. Jälleenmyyjän kartoitus Saksasta on parhaillaan käynnissä. Kansainvälistymisen projektiin on saatu konsultointiapua Business Milliltä, sekä Yrityksen kehittämisavustus ELY-keskukselta. Kehittämisavustusta voidaan myöntää yrityksille, jotka tavoittelevat yritykselleen uutta suuntaa tai kasvua. Pellikka uskoo, että ilman konsultointiapua sekä avustusta kansainvälisille markkinoille siirtyminen olisi haastavampi prosessi.
Servitium on myös jakanut asiakkailleen tietoisuutta Business Finlandin innovaatiosetelistä, jolla yritys voi ostaa asiantuntijapalveluita kasvunsa tueksi. Pk-yrityksillä on mahdollisuus saada 6000 euron arvoinen innovaatioseteli tuote- tai palveluidealle, jolla on potentiaalia menestyä kansainvälisillä markkinoilla. Innovaatioseteleiden avulla Servitiumin asiakkaat ovat ostaneet heidän tutkimuspalveluitaan, näin ollen molemmat osapuolet ovat hyötyneet.
Rekrytointiasioissa Servitium on hyödyntänyt paikallisen TE-toimiston palveluita. TE-palveluiden kautta yritykset voivat löytää osaavia työntekijöitä avonaisiin työtehtäviin. Palveluihin kuuluu muun muassa työpaikkailmoitusten julkaiseminen nettisivuille, sopivien ehdokkaiden etsiminen, tapahtumien järjestäminen sekä työntekijöiden koulutus. Näiden palveluiden kautta Servitium on muun muassa löytänyt ja palkannut yhden työntekijöistään.
Julkisten yrityspalveluiden kanssa asiointi on ollut Servitiumille helppoa ja vaivatonta. Apua on aina ollut saatavilla, jos on tullut minkäänlaisia haasteita. Etelä-Karjalan Team Finland koordinaattorista oli suuri apu rahoitushakemusta tehdessä. Koordinaattori auttoi asiantuntemuksellaan hankkeiden ja rahoitusten hakemisessa ja kertoi, mitä kaikkea kannattaa huomioida niihin liittyen.
"Myös Business Milliä suosittelen, sillä sieltä saa matalalla kynnyksellä apua kaikkeen yrittämiseen ja liiketoimintaan liittyen. Siellä voidaan auttaa omilla palveluilla, tai vinkataan että mihin kannattaisi olla yhteydessä. Se on matalan kynnyksen paikka, oli mikä tahansa asia kyseessä", Pellikka toteaa.
Teksti: Taija Turunen
Kuva: Servitium Oy
- Publiceringsdatum
- 2023-07-28