- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Täsmäapua eri tarpeisiin – ELY-keskuksen palvelukonsepti saa positiivista palautetta yrityksiltä
Ravistamon toimitusjohtaja Linda Viitasalo kehuu ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluiden asiantuntijoiden osaamista. BC Installin ja Blue Cargon yhteistyö ELY:n kanssa on kestänyt jo useiden vuosien ajan. Yritysten kehittämispalveluiden palvelukonsepti tuo uusia asiakkaita tasaisesti ja lisää mahtuu, kannustaa yritysasiantuntija Jari Vitikainen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.

Leppävirtalainen BC Install Oy tuottaa modulaarirakentamisen ja infrarakentamisen tukipalveluita, joissa yhdistyvät Blue Cargon pitkä osaaminen ja logistiikan ammattitaito. BC Install ja Blue Cargo ovat tehneet yhteistyötä ELY:n kanssa useissa eri projekteissa jo vuosien ajan. Yritykset ovat käyttäneet kehittämispalveluiden analyysi- ja konsultointipalvelua laatu- ja ympäristöjärjestelmän, johtamisen ja kansainvälistymisen kehittämiseen. Kehittämispalveluista ne ovat saaneet tukea strategian kirkastamiseen ja johtamiseen. BC Install Oy on yritysasiantuntija Jari Vitikaisen mielestä hyvä esimerkki tyypillisestä yritysyhteistyöstä.
-ELY: n kehittämispalveluista yritys saa ulkopuolisen liikkeenjohdon asiantuntijan osaamisen käyttöönsä, kertoo Vitikainen. Palvelua voi hyödyntää moniin tarpeisiin. Liiketoimintastrategian päivittäminen, kasvun ja kansainvälistymisen suunnittelu, markkinoinnin kehittäminen sekä talouden ohjauksen suunnittelu ovat esimerkkejä käytetyimmistä palveluista.
Kehittämispalvelut koostuvat analyysi- konsultointi- ja koulutuspalveluista. Palvelut on tarkoitettu toimintansa vakiinnuttaneille pk-yrityksille, joilla on takanaan vähintään yksi tilikausi ja työllistävät vähintään yhden henkilön. Poikkeuksena innovaatioiden kaupallistamisen konsultointia voidaan myöntää myös alkuvaiheen yrityksille. Toimiala- tai yhtiömuotorajoituksia ei ole, tarkentaa Vitikainen. -Konsultoinnin kesto on 2-5 päivää kerrallaan ja se maksaa yritykselle 325 €+alv/päivä. Tukea voi saada korkeintaan 15 päivää kolmen vuoden aikana.
HelpDesk-palvelu tiiviissä yhteistyössä ELY:n kanssa
Savon Yrittäjien HelpDesk-palvelu on omalta osaltaan aktiivisesti ohjannut yrityksiä ELY:n palveluihin. Viime vuonna yritysasiantuntija Tarja Niskasen työpöydältä lähti ELY-keskukseen 139 yrityksen jatkotoimeksiantoa. ja hänen mukaansa palvelupolku toimii saumattomasti.
- HelpDesk -palvelu on koko hankeajan kannustanut yrityksiä hyödyntämään ELY:n kehittämispalveluja. Usein meidän roolinamme on ollut yrittäjän kehittämisen tarpeiden selkeyttäminen. Näitä tarpeita on sparrattu isossa kuvassa hankkeen sparrausajan puitteissa, ja jatkosteppinä olemme ohjanneet yrityksen ELY:n konsultointipalveluun, kuvailee Niskanen.
BC Install Oy:n Satu Havukainen komppaa prosessin kulkua. Heille HelpDesk toimi pelinavaajana ja antoi alkusysäyksen laatu- ja ympäristöjärjestelmän rakentamiselle.
-Saimme HD:n sparrauksesta suuntaa antavan kokonaiskuvan siitä, millaisesta urakasta on kyse ja millaisella aikataululla ja resursoinnilla sen rakentaminen olisi mahdollista, kertoo Havukainen.
-Kehittämispalveluiden tavoitteena on antaa työkaluja yrittäjälle, jotta esimerkiksi asiantuntijan kanssa päivitettyä strategiaa yritys pystyy jatkossa päivittämään itse opittuaan strategiaprosessin eri vaiheet, täydentää Jari Vitikainen. -Kehittämispalveluiden eli tutummin KehPa-palveluiden kautta yritykselle aukeaa sujuva polku myös muihin Team Finland -toimijoiden palveluihin ja rahoituksiin. Yritys voi käyttää KehPa-palveluja apunaan myös hankerahoituksen haussa. Asiantuntija voi auttaa eri rahoitusmuotojen haarukoinnissa, hankerahoitushakuun valmistautumisessa vaikkapa hankesuunnitelman ja liiketoimintasuunnitelman päivityksissä.
Ketterästi kehittymään, kannustavat yrittäjät
Ravitsemusasiantuntijapalveluita tuottavan Ravistamon toimitusjohtaja Linda Viitasalo kertoo heidän yrityksensä käyttäneen ELY:n konsultointipalvelua rahoituksen suunnittelussa, omistajastrategian kirkastamisessa, myyntiprosessin kehittämisessä, sopimusasioissa ja uuden digitaalisen palvelumallin kehittämisessä. Ravistamo on saanut täsmäapua akuutteihin haasteisiin ja suunnan kirkastamiseen. Yhteistyö ELY:n suuntaan on ollut mutkatonta ja jouhevaa.
-Pidän tärkeänä, että ELY:n kehittämispalveluiden asiantuntijoita on kattavasti käytettävissä. Näin laajasta osaajajoukosta löytyy täsmäosaajat eri tarpeisiin, painottaa Viitasalo. -Kehittämispalvelut ovat kustannustehokas ratkaisu pienellekin yritykselle. Ulkopuoliset näkemykset ja ideat auttavat laajentamaan näkökulmaa tulevaisuuteen sekä vahvistamaan omaa tiimiä.
BC Installin Satu Havukainen komppaa Linda Viitasaloa. -Olemme erittäin tyytyväisiä ELY:n palveluihin. Toiminnot ovat olleet sujuvia ja tukeneet yrityksemme menestymisen edellytyksiä. Olemme tehneet yhteistyötä myös Business Finlandin kanssa ja saaneet TE-palveluista apua työnhakuun ja henkilökunnan koulutuksiin liittyvissä asioissa. Aikoinaan saimme Finnveralta rahoitusta mm. investointeihin, kertoo Havukainen. Hän kumoaa myös käsityksen palvelun byrokraattisuudesta. -Kehittämispalvelut eivät ole ollenkaan niin byrokraattisia kuin vaikkapa erilaiset hankekuviot, joten suosittelen käyttämään ELY:n kanavia yrityksen kehittämiseen, summaa Satu Havukainen.
Näin käytät ELY:n kehittämispalveluita
1.Tutustu asiantuntijoihin
Tutustu asiantuntijoiden osaamisen asiantuntijahaussa ELY:n verkkosivuilla. Asiantuntijat ovat kuvanneet osaamisensa omissa profiileissaan. Voit hakea asiantuntijoita esimerkiksi toimialaosaamisen, kielitaidon tai asiasanoilla. Voit olla suoraan yhteydessä asiantuntijoihin ja keskustella kehittämistarpeistasi. Asiantuntijaa ei välttämättä tarvitse olla valittuna hakemuksen jättöhetkellä.
2. Tee sähköinen hakemus Aluehallinnon asiointipalvelussa
Kirjaa perustiedot yrityksestäsi ja kuvaus kehittämistarpeesta. Hakemukseen ei yleensä tarvita liitteitä. Jos olet elinkeinonharjoittaja, tai yrityksesi on henkilöyhtiö, liitä hakemukseen tilinpäätös.
3. Saat päätöksen noin 10 päivässä
Analyysi-palvelun käsittely sujuu usein muutamassa päivässä. Konsultointi-palvelun sisältö sen sijaan määräytyy yrityksesi tarpeiden ja niiden laajuuden perusteella.
4. Konsultoinnin toteutussuunnitelma
Hakemuskäsittelyn aikana teet asiantuntijan kanssa konsultoinnin toteutussuunnitelman, jossa määritellään palvelun tavoite, toimenpiteet, kesto ja toteutustapa.
5. Yrityksesi kehittäminen voi alkaa
Kun ELY-keskus on tehnyt päätöksen, voit aloittaa palvelun toteutuksen yhdessä valitsemasi asiantuntijan kanssa. Lopputuloksena asiantuntija laatii raportin toimenpide-ehdotuksista.
6. Kun palvelu päättyy
Maksat oman osuutesi asiantuntijalle, joka raportoi palvelun ELY-keskukselle
- Publiceringsdatum
- 2023-05-23