null Kouvolan maanteiden hoitourakka palkittiin (Kaakkois-Suomi)

Kouvolan maanteiden hoitourakka palkittiin (Kaakkois-Suomi)


Ihmisiä seisomassa vierekkäin palkitsemistilaisuudessa. Vasemmalla johtaja Kari Halme, palkitut YIT:n henkilöt vasemmalta oikealle Tommi Kolsi, Pertti Tervonen, Matias Tuominen, Toni Peltola ja Perttu Peltola. Takarivissä aluevastaava Risto Hämäläinen ja äärimmäisenä oikealla vs. johtava tienpidon asiantuntija Suvi Nirkko.

Väylävirasto selvitti palautetutkimuksen perusteella tienkäyttäjien palvelussa parhaiten onnistuneet ja asiakastyytyväisyydessä eniten parantaneet maanteiden hoitourakat viime talven aikana. Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan keskimääräinen asiakastyytyväisyys nousi edellisestä talvesta, ja valtaosa maanteiden hoitourakoista paransikin tulostaan.

Väylävirasto ja ELY-keskukset jakavat yhdessä kunniamaininnat talven tienkäyttäjätyytyväisyystutkimusten perusteella ansioituneille urakoille. Kunniamaininnat jaetaan kolmessa kategoriassa; erittäin vaativissa ja vaativissa urakoissa sekä perusurakoissa.

Kunniamaininnat julkistettiin Urakkakisan virtuaaligaalassa 16.5.2023. Kouvolan urakka (YIT Suomi Oy) saavutti toiseksi parhaan tienkäyttäjien asiakastyytyväisyyden arvosanan vaativien urakoiden sarjassa talvella 2022–2023. Kunniakirja jaettiin heille kahvitustilaisuudessa Kouvolassa 1.6.2023.

Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Kari Halme kiitti puheessaan Kouvolan urakoitsijoita ja aliurakoitsijoita. ”Hyvät tulokset kertovat siitä, että perustekeminen on kunnossa. On osaavia tekijöitä, oikeanlaista kalustoa ja mitoitusta – varsinkin haastavana talvena, kuten runsaslumisena viime talvena.”

Väylävirasto määrittelee maanteille talvihoidon palvelutason. Palvelutason toteutumisesta huolehtivat paikallisten ELY-keskusten liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueet, jotka tilaavat teiden kunnossapidon. Teiden talvihoitoon kuuluvat esimerkiksi lumen poisto, liukkauden torjunta ja polanteiden tasaaminen. Hoitourakat eivät ole keskenään samanlaisia, vaan alueissa ja sääolosuhteissa on eroja. Urakoitsijat voivat kuitenkin vaikuttaa työllään asiakkaiden eli tienkäyttäjien tyytyväisyyteen. Esimerkiksi urakan henkilöstö, työkoneiden ja -laitteiden valinta, työskentelytavat, sääolosuhteiden ennakointi, toimenpiteiden ajoitus ja aluetuntemuksen hyödyntäminen ovat isossa roolissa urakoitsijoiden työn onnistumisessa.


Kuva ja teksti: Sirpa Koikkalainen

​​