- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2022
Regional information
Harri Vitikka: Kestävien kulkumuotojen osuutta halutaan edistää etenkin kaupunkiseuduilla
ELY-keskuksen liikennevastuualueen perustehtävä on valtion maanteiden tienpito, eli teiden suunnittelu, rakentaminen, kunnossapito ja liikenteen hallinta. Tieliikenne on Suomen pääkulkumuoto, jonka osuus kotimaan tavaraliikenteen suoritteesta on 75 prosenttia, henkilöliikenteen osalta peräti 90 prosenttia.
Maantiet ja tienpito ovat kuitenkin vain osa liikennejärjestelmätyötä, jossa kaikkia väylä- ja kulkumuotoja sekä liikenteen palveluita tarkastellaan kokonaisuutena. ELY-keskuksen roolina liikenteen palveluissa on erityisesti joukkoliikenteen järjestäminen toimivalta-alueellaan kaupunkiseudun ulkopuolella.
Liikennejärjestelmän tavoitteena on saavutettavuus, kestävyys ja taloudellinen tehokkuus. Suunnittelua ohjaavat aina liikenneturvallisuuden parantaminen ja päästöjen vähentäminen. Etenkin kaupunkiseuduilla työssä korostuu kestävien kulkumuotojen edistäminen lisäämällä matkaketjuja sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta.
Liikennejärjestelmätyö onkin paljolti yhteistyötä, jossa vastuulliset toimijat tekevät yhdessä päätöksiä kestävän järjestelmän hyväksi. Haastetta lisää se, että valtion väylänpidon rahoitusta voidaan lähtökohtaisesti käyttää vain valtion väylille. Valtionavustuksia kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä raitiotiehankkeille myöntää toki myös Traficom. Yhtenä keinona suurilla kaupunkiseuduilla on MAL-sopimus, joka ohjaa maankäytön, asumisen ja liikenteen ratkaisuja.
Tärkeä osa toimivaa liikennejärjestelmää on myös väylien päivittäisestä hoidosta ja ylläpidosta huolehtiminen. ELY-keskuksella on siinä merkittävä rooli, ja kehittämistavoitteita erityisesti kestävien kulkumuotojen osalta.
Luotetaan siihen, että liikennejärjestelmä toimii myös joulun aikaan, ja pääsemme vastaanottamaan joulurauhan kukin omalla tavallamme ja omalla kulkumuodollamme. Joskus on hyvä vain pysähtyä ja jäädä paikalleen.
Harri Vitikka
Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö
Pirkanmaan ELY-keskus
Kuva Tinnu Salonen
- Publiceringsdatum
- 2022-12-15