Nyheter 2022

Regional information

Nyheter 2022

Kokeilemalla onnistuu! (Pirkanmaa)

Ketterä digitestaus auttaa yrittäjää tunnistamaan toimivat liiketoimintamallit.

– Palvelumuotoiluun löytyy hyviä työkaluja ja tekijöitä. Suomessa on maailman parasta digitaalista osaamista, jota jokaisen yrittäjän kannattaa hyödyntää, yrittäjäpariskunta Jutta ja Juha Larm kannustaa.

Jutta ja Juha Larm.
Jutta ja Juha Larm täydentävät toisiaan hyvin yrittäjinä, sillä Juhalla on vankkaa digiosaamista ja Jutta pulppuaa ideoita. – Jutta on rohkea ja näkemyksellinen yrittäjä. Hänellä on poikkeuksellisen hyvä kyky lukea heikkoja signaaleja ja miettiä olisiko havainnoille markkinaa, Juha luonnehtii. Kuva Pasi Liesimaa
 

Digitalisaatio muuttaa vauhdilla työelämän toimintatapoja ja osaamisvaatimuksia. Tämä edellyttää muutoskyvykkyyttä niin työpaikoilta kuin henkilöstöltäkin.

Tähän havaintoon vastaa Pirkanmaan ELY-keskuksen Poweria työelämään -hanke. Se tarjoaa alueen kouluttaja- ja kehittäjäverkostoille herättelyä, ideoita ja inspiraatiota sekä esimerkkejä pk-yritysten toimivista ratkaisuista digi- ja työhyvinvoinnin teemoissa.

Syksyllä järjestettävissä työpajoissa kehitetään tarvelähtöisiä ratkaisuja ja toimintamalleja, jotka julkaistaan pk-yritysten käyttöön.

Kevään Power-startti! -työpajan puhujavieraiksi oli kutsuttu Juha ja Jutta Larm. Yrittäjäpariskunta kertoi innostavia esimerkkejä siitä, miten he edistävät liiketoimintaansa digityökaluilla.

Palvelumuotoilu eli liiketoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen on Larmeille kaiken lähtökohta. He rohkaisevat muitakin pk-yrittäjiä käyttämään ketteriä testausmenetelmiä, eli löytämään kokeilujen ja luovuuden kautta yritykselleen parhaan tavan toimia.

Digitestaus antoi suuntaviivat Larmien lomakyläbisnekselle

Juha Larm testaa yritysten kanssa niiden uusia liiketoimintaideoita. Työ käy vauhdikkaasti, kuten digiaikana pitääkin. Viiden päivän työpajassa etsitään ja ratkotaan uuden tuotteen tai liiketoimintamallin ongelmat sekä testataan, toimiiko idea ja onko sille kysyntää.

– Kokeilukulttuurista on tullut monille yrityksille elinehto. Idea ajetaan nopeasti konkreettiseen muotoon eli prototyypiksi, joka altistetaan markkinoille. Näin saadaan käyttäjäkokemuksia ja arvokkaita havaintoja sekä nähdään, mikä toimii ja mikä ei.

Niin Larmit itsekin toimivat ennen kuin sijoittivat ensimmäistäkään euroa Kuru Resort -luksuslomakylän rakentamiseen. Kuvapankkikuvilla luotiin nettiin illuusio liki valmiista kohteesta, vaikka olemassa oli vasta idea.

– Lanseerasimme Sveitsiin, Englantiin ja Saksaan kaksi liiketoimintakonseptia eli kilpailevat sivustot, joille tuli Facebook-mainonnan kautta aitoja ostajia. Näimme, minkälaiset asiat heitä kiinnostivat, ja saimme tärkeää tietoa tuotteen suunnitteluun ja hinnoitteluun.

Varauksia tehneitä asiakkaita kiitettiin osallistumisesta markkinointitutkimukseen ja heille luvattiin ilmainen yöpyminen.

Blogista kasvoi täysin uusi toimiala

Jutta Larm on perustanut toistakymmentä yritystä ja rahoittanut myös muiden yritystoimintaa. Bisnestä on syntynyt muun muassa hyvinvoinnista, matkailusta, vaatteista ja kahvista.

Suurin onnistuminen on Fitfarm. Suomen johtavalla verkkovalmennusten tarjoajalla on takana jo yli miljoona valmennuskertaa. Yritys työllistää kymmenkunta työntekijää ja lisäksi alihankkijoita.

Fitfarmin tarina alkoi 12 vuotta sitten Jutan blogista, johon hän päivitti fitness-kisataivaltaan. Lukijoille blogi ei riittänyt, he tahtoivat treeniohjeita.

– Minulla ei ollut tarkoitus kaupallistaa tätä. Bloggasin vain omaksi ilokseni. Mutta kun jotakin rakastaa, niin kyllähän siinä on jo valmiiksi menestyksen avaimet, jos sitä lähtee liiketoiminnaksi kääntämään, Jutta on huomannut.

– Loimme kokonaan uuden toimialan, kun toimme painonhallinnan, ravitsemusvalmennuksen ja treeniohjeet verkkoon. Tosin jos olisin kuunnellut muita, niin Fitfarmia ei olisi. Ideaan ei uskonut juuri kukaan. Alan johtava valmentajakin totesi, että tuo on nappikauppaa.


Jutta Larm kokeilee nykyisin jokaisen bisnesideansa vetovoiman verkossa ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen. – Digitestaamisessa on hienoa, että mikään ei jää yrittäjän arvailun varaan, vaan kaikki on mitattavissa. Verkosta saa nopeasti valtavan määrän dataa liiketoiminnan kehittämiseen. Kuva Elise Kulmala
​​​​​​​

Jutta kehitti liiketoimintaa ensin tsempillä, nyt tiedolla

Liiketoiminnan kehittäminen oli Fitfarmin alkutaipaleella hyvin erilaista verrattuna siihen miten Jutta tällä hetkellä yritystään luotsaa.

– Eihän silloin ollut ymmärrystä palvelumuotoiluasioista. Lanseerasin ihan vääränlaisiakin valmennuksia, kun en osannut kokeilla miten ne toimivat markkinoilla.

– Eteenpäin mentiin hirveällä tsempillä. Silläkin pärjää pitkälle, mutta jos olisin ymmärtänyt sen, mitä tänä päivänä tiedän liiketoimintaideoiden testaamisesta, niin olisimme varmasti aika paljon pidemmällä, ehkä jopa kansainvälisesti.

Valmennusbisneksessä liiketoimintaa on kehitettävä kaiken aikaa. Pysähtyä ei saa, sillä asiakkaat haluavat jatkuvasti uutta.

Nykyisin Jutta testaa ideansa verkossa ja näkee nopeasti, kiinnostaako suunnitteilla oleva valmennus asiakkaita vai ei. Näin säästyy aikaa, vaivaa ja rahaa.

Työhyvinvointia tuetaan verkkovalmennuksin

Digitalisaatio liittyy olennaisesti myös Larmien uusimpaan bisnesideaan. He ovat luomassa valmennuksellista työhyvinvointipalvelua, joka sijoittuu yritysten ja työterveyden välimaastoon.

– Se on aivan neitseellistä markkinaa. Tuomme sinne valmentajia ja muita hyvinvointitoimijoita työntekijän tueksi.

Fitfarm Pro -palvelun tavoitteena on auttaa työntekijää voimaan mahdollisimman hyvin ja tuottaa samalla yritykselle työhyvinvointiin liittyvää mitattavaa dataa.

– Tämä kiinnostaa yrityksiä, sillä työhyvinvoinnilla on tutkitusti iso vaikutus tuottavuuteen. Tuottavuus tosin ymmärretään usein väärin eli työntekijät luulevat, että heistä yritetään puristaa kaikki irti, Juha on huomannut.

– Tavoitteena on kuitenkin hyvinvoiva ihminen, joka liikkuu, nukkuu ja syö terveellisesti, ja pystyy tekemään työnsä rennolla suorituksella. Hän on tuottava, toisin kuin voimiensa äärirajoilla puurtava työntekijä.

Yrittäjä: luo ympärillesi osaajien ekosysteemi

Jutta Larm uskoo, että verkkovalmennus on toimiva työkalu työhyvinvoinnin kehittämiseen.

– Ruutu on jokaiselle tuttu, ja se on helppo avata missä vain. Moni ei sitä paitsi halua lähteä verkkarit jalassa jakamaan työhyvinvointiasioita työkavereiden kanssa. Ei etenkään tänä päivänä, kun työhyvinvointi liittyy yhä enemmän psyykkiseen jaksamiseen. Miten tämä asia sitten ratkotaan, niin siinä onkin tekemistä koko meidän verkostolla.

Mukana on esimerkiksi stressinhallintaan erikoistunut tohtori Harri Gustafsberg, Jutan ex-mies. Verkostoitumalla on löydetty muitakin hyviä yhteistyökumppaneita, kuten uuden valmennusjärjestelmän koodarit.

– On ihan ok myöntää, ettei osaa kaikkea itse. Etenkin uuden yrittäjän kannattaa luoda toimiva ekosysteemi, etsiä ympärilleen tekemiseensä intohimoisesti suhtautuvia toimijoita. Silloin tuotteesta tulee varmasti parempi, kuin jos yrittäisi tehdä kaiken yksin, Larmit tietävät kokemuksesta.

Teksti: Jenni Satola

Lisätietoa

Poweria työelämään -hankkeesta voit lukea täältä: Poweria työelämään: Parempaa kilpailukykyä ja työhyvinvointia digitalisuudesta (Pirkanmaa) - ely - ELY-keskus