Nyheter 2022

Regional information

Nyheter 2022

Miksi teitä suolataan? (Kaakkois-Suomi)

Huono ajokeli, lunta tuiskuttaa ja kaksi autoa kohtaa tiellä.

Maanteillä voi joskus olla todella haastava keli. Tämä lumipyrykuva on valtatieltä 7 Pyhtään kohdalta. Kuva: Minna Niukkanen.


Maanteiden suolaus on aihe, joka herättää voimakkaita tunteita tienkäyttäjissä. Maanteitä suolataan, jotta tien pinta olisi talviolosuhteissakin tarpeeksi pitävä ja liikennöinti olisi turvallista.  Vilkkailla, korkean hoitoluokan teillä pienikin liukkaus saattaa johtaa vakaviin seurauksiin.

Liukkautta torjutaan yleensä suolaamalla tai hiekoittamalla. Vilkasliikenteisillä teillä, noin 9600 kilometrillä Suomen koko tiestöstä, liukkauden torjunta tehdään suolaamalla ja muilla teillä hiekoittamalla. Suolauksen ansiosta päätiet pysyvät paljaana lumesta läpi talvihoitokauden.

Liikenteen vilkkaudesta johtuen hiekka ei pysy ajoradalla, ja liikenne kiillottaa tien pinnan ja lumipinta kuluu uraiseksi. - Suolaa käytetään lähinnä silloin, kun lämpötila on -6 astetta tai sen yläpuolella. Kylmemmissä olosuhteissa suolan vaikutus saattaa kostautua, koska tällöin vaarana on, että suolan vaikutuksesta sulanut vesi jäätyy tienpintaan uudestaan, kertoo kunnossapitovastaava Henri Aaltonen. - Kun lämpötila on talvella muutaman asteen pakkasen puolella ja sateisia päiviä riittää, myös suolan kulutus on huomattavasti suurempaa, kuin ajanjaksoina, jolloin sää on kirkas ja pakkasta reilummin, Aaltonen selventää.  

Suolaus aloitetaan jo ennen kuin tie muuttuu liukkaaksi ​​​    ​​​​​​

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen hoitourakoitsijat seuraavat jatkuvasti muuttuvia sää- ja kelitietoja sekä ennusteita siitä, mihin suuntaan sääolosuhteiden odotetaan muuttuvan. -  Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, esim. runsaat sateet, tai äkillinen lauhtuminen, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin, Henri Aaltonen kertoo. Sen sijaan kunnon pakkastalvesta kiittää niin luonto kuin tienpitäjäkin!

- Minna Niukkanen
  viestintäasiantuntija