- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2020
Regional information
Valkoinen sulkuviiva, uusia liikennemerkkejä ja vähimmäisnopeus – uudistuva tieliikennelaki voimaan kesäkuussa (Pirkanmaa)
Kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki tuo uudistuksen joukossa monta pientä muutosta myös nykyisiin liikennemerkkeihin.
Uusi tieliikennelaki tulee voimaan kesäkuun alussa. Laki tuo muassaan maanteille, kaduille, yksityisille teille, moottorikelkkailureiteille tai muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulle alueelle paljon pieniä muutoksia. Symboleja yksinkertaistetaan ja nuolia tehostetaan. Ihan uusia liikennemerkkejäkin tulee suuri joukko vanhojen lisäksi. Yksi näkyvimmistä lain tuomista muutoksista on keltaisten sulkuviivojen ja sulkualueiden muuttuminen valkoisiksi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom antaa tänä keväänä liikenteenohjauslaitteita koskevat uudet määräykset.
Uusia merkkejä käyttöön pian myös Pirkanmaalle
Toimivaltainen ELY-keskus asettaa jatkossakin liikennemerkit maanteille Väyläviraston ohjeistuksen mukaisesti. Osa teiden uusista merkkivaihdoksista tehdään rivakasti ja osittain jopa ennakoiden, mutta pääosin merkkien siirtymäajat ovat 10 vuoden luokkaa.
Kauriseläimistä varoittava uusi merkki, sillä peurojen ja kauriiden määrä on kasvanut ja onnettomuudet sen myötä. Pirkanmaalla kauriseläinonnettomuuksia tapahtuu moninkertaisesti hirvionnettomuuksiin verraten.
Vähimmäisnopeutta voidaan käyttää tiejaksoilla, joilla kävely ja pyöräily on kielletty. Esimerkiksi Rantatunneliin saattaisi sopia vähimmäisnopeus 40. Tätä nopeutta ei siis saa alittaa muuten kuin liikenne-esteen takia.
Ajokaistojen yhdistyminen -merkkiä voidaan käyttää tilanteissa, joissa kaksi kaistaa kapenee yhdeksi. Tällöin autot siirtyvät yhdelle kaistalle niin sanotulla vetoketjuperiaatteella. Ajokaistojen yhdistyminen tulee kyseeseen esimerkiksi vilkkailla teillä, joilla kaistamäärän väheneminen aiheuttaa ruuhkautumista. Siinäpä on autoilijoille opeteltavaa.
Tärkeä liikennemerkki tulevaisuudessa on myös ajoneuvon latauspaikkaa osoittava merkki. Latauspaikka-alue löytyy yleensä karttasovelluksen avulla, mutta "viimeisten metrien" osalta latauspaikan löytäminen saattaa olla haastavaa.
Keltaiset sulkuviivat muuttuvat valkoisiksi
Myös tiemerkintöihin tulee muutoksia. Suurin muutos on, että vastakkaisia kulkusuuntia erottavat keltaiset sulkualueet ja sulkuviivat muuttuvat valkoisiksi. Tähän muutokseen on jo varauduttu viime kesän päällystystöiden yhteydessä jättämällä laajat sulkualueet maalaamatta. Tiemerkintämuutoksen tulee kokonaisuudessaan tapahtua kolmen vuoden aikana.
Jatkossa keltaiset tiemerkinnät koskevat väliaikaisia työmaan aikaisia kaistamerkintöjä ja kieltoihin liittyviä merkintöjä. Muun muassa liittymiin voidaan maalata keltainen risteysruudukko sellaiselle alueelle, jolle liittymään saavuttaessa ei saa pysäyttää, jos esimerkiksi liikenne-este estää liittymän yli ajamisen.
Lain tärkeä lähtökohta on pyöräilyn edistäminen
Polkupyöräilyn edistäminen ja turvallisuuden parantaminen ovat lain tärkeä lähtökohta. Erityisesti taajamissa halutaan lisätä yksisuuntaisia pyöräteitä ja pyöräkaistoja. Myös pyöräilyn ehdoilla toimivia pyöräkatuja voidaan nyt jatkossa merkitä.
Sivusuunnasta kaksisuuntaisen pyörätien ylityskohtaan saapumisesta varoitetaan autoilijoita vastedes aina kärkikolmion tai stop-merkin alle sijoitettavalla lisäkilvellä. Polkupyöräily voidaan mahdollistaa yksisuuntaisella tiellä kumpaankin suuntaan. Polkupyöräilijälle voidaan tietyin edellytyksin järjestää ylityspaikka, jossa autoilijalla on väistämisvelvollisuus.
Paljon muitakin muutoksia on tulossa näihin kaikkia tielläliikkujia koskeviin sääntöihin. Asiasta tullaan tiedottamaan laajasti kevään aikana.
Lisätietoja
Traficomin sivuilta https://www.traficom.fi/fi/tieliikennelaki2020
- Publiceringsdatum
- 2020-01-23