- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2020
Regional information
Uudesta lisäkaistasta helpotusta Paasikiventien liikenneruuhkiin (Pirkanmaa)
Paasikiventielle, Vaitinaron liittymän kohdalle, rakennetaan lisäkaista helpottamaan Tampereen vilkkaimpiin kuuluvan sisääntulotien ruuhkia. Kestävä ratkaisu mateleville autojonoille on eritasoliittymä. Sen rahoitusta odotellessa uusi lisäkaistakin tuo helpotusta tukkoiseen liikenteeseen.
Paasikiventien liikennemäärä on kasvanut reilusti siitä, kun Tampereen Rantatunneli syksyllä 2016 avattiin liikenteelle. Iltapäiväruuhkan aikaan etenkin pohjoinen tunneli on valmistumisensa jälkeen jouduttu useasti sulkemaan liikenteen ruuhkautumisen vuoksi. Valtatie 12 on Suomen vilkkaimpia tieosuuksia ja Tampereen seudun toiseksi vilkkain tieosuus. Keskimääräinen liikennemäärä vuorokaudessa on yli 46 000 ajoneuvoa.
Rantatunneli ei ole ruuhkautuvan Paasikiventien, eli Tampereen Rantaväylän liikenteellinen pullonkaula, vaan Vaitinaron liittymän riittämätön välityskyky. Laaditussa toimenpideselvityksessä Ylöjärven suuntaan rakennettava Paasikiventien kolmas kaista valikoitui parhaaksi ensivaiheen ratkaisuksi helpottaa ruuhkia nopeasti ja kohtuuhinnalla. Pidemmällä tähtäyksellä alueen maankäytön yhä edelleen kehittyessä Vaitinaroon tarvitaan eritasoliittymä.
Idästä saapuville lisäkaista uittotunnelin ja Enqvistinkadun välille
Vaitinaron liittymään idästä saapuville ja Enqvistinkadulle kääntyville ajoneuvoille rakennetaan Paasikiventiellä parhaillaan lisäkaistaa uittotunnelin ja Enqvistinkadun liittymän välille. Osuuden pituus on noin 1,2 kilometriä. Ajoradan levennys toteutetaan Uittotunnelin ja Hiedanraitin välillä Näsijärven puolelle, Hiedanraitin ja Enqvistinkadun välisellä osuudella taas nykyisen tien keskialueelle. Samalla uusitaan tieosuuden valaistus ja liikennevalot.
– Valtava liikennemäärä tekee rakentamisen haastavaksi, samoin kuin ilmassa ja maan alla kulkevien putkien ja kaapeleiden suuri määrä. Alueella kulkee maakaasulinja, 110 kilovatin sähkölinja sekä lukuisia pienempiä sähkö- ja telekaapeleita, selvittää hankkeesta vastaavan ELY-keskuksen projektipäällikkö Jarkko Peurala.
Lisäkaistan rakentamisen maksaa Pirkanmaan ELY-keskus, kustannusarvio on miljoona euroa. Liikennevalot toteuttaa ja kustantaa Intelligent Traffic Management Finland Oy (ITM Finland). Rakennussuunnitelman on laatinut A-insinöörit Civil Oy, urakkaa valvoo Ramboll Finland Oy ja urakoitsijana toimii paikallinen Hervannan Kaivin Oy.
Paasikiventien lisäkaistan on määrä valmistua marraskuun aikana.
- Publiceringsdatum
- 2020-09-22