- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2020
Regional information
Sinutellaan jatkossa – tienkäyttäjien teitittely vaihtui sinutteluun (Pirkanmaa)
Liikenteen asiakaspalvelu on siirtynyt teitittelyn sijasta sinuttelemaan asiakkaitaan. Tarkoituksena on selkeyttää ja yhtenäistää asiakasviestintää siten, että kaikissa asiakaskontakteissa ja asiakaspalvelusta lähtevissä viesteissä käytetään samaa puhuttelumuotoa.
Viranomaisviestinnässä ja asioinnissa pyritään asialliseen, sävyltään neutraaliin ja tasapuoliseen kielenkäyttöön. Tähän viranomaista velvoittaa jo hallintolaki, johon on kirjattu, että viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Liikenteen asiakaspalvelussa on havaittu, että tänä päivänä asiakkaiden teitittely koetaan yleisesti jopa etäännyttäväksi, mikä ei viranomaisen palvelussa ole toivottavaa. Sinuttelu tuo viranomaispalveluunkin ystävällisyyttä ja läheisyyttä.
Jokainen asiakas pyritään ottamaan huomioon asioinnin eri vaiheissa. Jos asiakas toivoo itseään teititeltävän, asiakaspalvelu siirtyy luontevasti asiakkaan teitittelyyn. Käytössä olevien vakioviestien tiedotepohjat ovat kuitenkin jokaisessa asiakasyhteydenotossa samat, ja niitä lähetetään satoja tuhansia kappaleita vuosittain. Liikenteen asiakaspalvelu pyrkiikin linjauksellaan ennen kaikkea yhtenäiseen viestintään.
Vakioviestien ja viestipohjien puhuttelumuotojen pohdinnassa jouduttiin kovasti punnitsemaan parasta vaihtoehtoa, koska sama viesti voidaan mahdollisesti lähettää henkilöasiakkaalle, yritykselle tai yksityiselle ammatinharjoittajalle.
– Enemmistö asiakkaistamme on kuitenkin yksityisasiakkaita, ja jatkossa sinuttelemme heistä ensisijaisesti jokaista, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Katariina Korteoja Liikenteen asiakaspalvelusta.
- Publiceringsdatum
- 2020-04-22