- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2020
Regional information
Kohtaavan asiakastyön mentorikoulutus - intoa ja oivalluksia! (Kaakkois-Suomi)

Kaakkois-Suomen TE-palveluissa tehtiin helmikuussa 2020 päätös hyödyntää Pakolaistaustaisten ohjaus- hankkeessa kehitetyn Kohtaavan asiakastyön työskentelyotetta koko henkilöstön työn kehittämisessä.
Käyttöönotto on edennyt henkilöstöstä hakuprosessin kautta valituiden Kohtaavan asiakastyön mentoreiden (10 henkilöä ) kouluttautumisella toimintamallin perusteisiin hankkeen kouluttajien Juha Lahden ja Titta Turusen opastuksella. Alun perin kasvokkain tapahtuviksi kohtaamisiksi suunnitellut tapaamiset Kohtaavan asiakastyön mentoreiden ja kouluttajien kesken vaihtuivat olosuhteista johtuen verkkovälitteiseksi koulutuskokeiluksi.
Kuinka avata kohtaamisen mahdollisuuksia ja haasteita koulutuksellisesti, kun emme edes voi kohdata!
Tämä kysymys haastoi mentorikouluttajia suunnittelutyön alussa aika lailla. Nyt kesäkuussa kevään kolme koulutustapahtumaa ovat takanapäin ja syksyllä jatkamme yhteistä matkaa - toivottavasti kasvokkain Kouvolassa.
Kouluttajien ja koko järjestäjätiimin - TE-palveluiden kehittämispäällikkö Antti Ronkaisen ja Pakolaistaustaisten ohjaus- hankkeen TE-asiantuntija Paula Juvakan - iloiseksi yllätykseksi motivoituneen ja sitoutuneen ryhmän prosessin käynnistely sekä Kohtaavaan asiakastyön keskeisiin perusajatuksiin perehtyminen onnistui tasokkaasti myös virtuaalimaailmassa.
Kouluttajilta vuorovaikutteisuuden mahdollistaminen verkkoon on vaatinut uskallusta, luovuutta ja venymistä. Luonnollisesti se on vaatinut asennetta myös opiskelijoilta: opiskelijat osoittivat luottamusta koulutukseen, tarttuivat ojennettuun 'virtuaalikäteen' ja heittäytyivät prosessiin mukaan.
Vastoin ennakko-odotuksia tulos oli kaikin puolin rohkaiseva. Teams'issä käydyissä keskusteluissa uskallettiin pohtia ja kyseenalaistaa; rakentavasti ja toisia kuunnellen ja heitä myös kuullen. Aikamoinen saavutus vain tunnin mittaisissa koulutusrupeamissa! Kevät lupaa merkityksellistä koulutuksen jatkoa syksylle. Kaakkoon on rakentumassa aikamoinen mentoriporukka – nimi voi vielä vaihtua mentorista joksikin muuksi, mutta mentoreiden motivaatio on kohdallaan ja se kantaa.
Kesälomien jälkeen Kohtaavan asiakastyön mentorit jatkavat kouluttautumista ja prosessin eteenpäinviemistä suunnittelemalla Kohtaavan asiakastyön työpajoja Kaakkois-Suomen TE-palveluiden henkilöstölle. Lopputuloksen näemme ja koemme myöhemmin. Tässä ollaan jonkin merkityksellisen äärellä.
- Paula Juvakka
Asiantuntija, Pakolaistausaisten ohjaus -hanke.
Kaakkois-Suomen TE-toimisto
- Publiceringsdatum
- 2020-06-16