- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2017
Naturproduktsbranschen förväntar sig tillväxt från den inter-nationella marknaden
De små och medelstora företagen inom naturproduktsbranschen anser att de allmänna konjunkturutsikterna är klart mer positiva än för ett år sedan. Också utsikterna i fråga om lönsamhet, soliditet, innovationer och antalet beställningar är ljusare än i fjol höstas.
Naturproduktsbranschen satsar för tillfället på investeringar, lansering av nya produkter och tjänster samt på utvidgning till nya marknader. Vid företagen inom denna bransch råder det en starkare tro på att det är möjligt att anställa ny personal än hos andra små och medelstora företag. Enligt företagen inom branschen är det lätt att hitta arbetskraft och tillgången på utbildning inom branschen är god.
Den allmänna kostnadsnivån upplevs som det klart största hindret för utveckling. Vid företagen inom naturproduktsbranschen framhävs också regleringen som ett hinder för utveckling tydligare än hos andra små och medelstora företag, eftersom många produkter är föremål för debatt, när det t.ex. gäller tolkningen av förordningen om nya livsmedel samt hälsopåståenden i samband med naturprodukter.
Uppgifterna framgår av den SMF-företagsbarometer som arbets- och näringsministeriet, Finnvera och Företagarna i Finland publicerar två gånger om året. I rapporten granskas små och medelstora företags konjunkturförväntningar, tillväxt och förnyelse, internationalisering, utvecklingsbehov och ‑hinder samt digitalisering inom affärsverksamheten.
Läs mera:
- Publiceringsdatum
- 2017-11-14