- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2016
Små åtgärder fick busstrafiken att löpa smidigare på Vichtisvägen (Nyland)
Kollektivtrafiken löper nu smidigare än tidigare på landsväg 120, dvs. Vichtisvägen: Den fick en egen fil. I rusningstid behöver bussarna inte längre köa med den övriga fordonstrafiken i samma utsträckning som tidigare. Numera tar de sig snabbare förbi de trafikljus som saktar ner trafiken – särskilt i rusningstid. Även hållplatsernas placering och avståndet mellan dem har synats, eftersom en del av hållplatserna var för små för att flera bussar skulle kunna stanna där samtidigt.
Åtgärderna ingår i en plan som NTM-centralen i Nyland har låtit göra i samarbete med HRT och Helsingfors stad. Planen gäller små och kostnadseffektiva projekt som genomförs med syftet att betydligt minska trafikstockningarna för kollektivtrafiken på Vichtisvägen. Vichtisvägen är en av Helsingforsregionens radiala huvudleder. Den tjänar både trafiken inom huvudstadsregionen och fjärrtrafiken. Vichtisvägen trafikeras av de kollektivtrafikrutter som går mellan terminalerna i regioncentrum i Helsingfors, Esbo och Vanda och terminalerna i Helsingfors centrumområde och också av fjärrtrafikens bussar som anländer till huvudstadsregionen längre ifrån.
Åtgärderna har utförts på uppdrag av NTM-centralen i Nyland.
I trafiksystemplanen för Helsingforsregionen (HLJ 2011) utgör små kostnadseffektiva projekt som gäller metropolområdets trafikinfrastruktur ett spetsprojekt som kallas KUHA. Inom KUHA-projekten förbättras den nuvarande infrastrukturen med små åtgärder som har en snabb, effektiv och bred inverkan.
Ytterligare information:
Projektchef Jaakko Kuha, jaakko.kuha(at)ntm-centralen.fi, 0295 021 299
- Publiceringsdatum
- 2016-10-04