- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2016
Sumupaalut poistetaan Keski- ja Pohjois-Lapin teiltä (Lappi)
Tarkkaavainen autoilija on huomannut, että valkoiset reunapaalut eli sumupaalut on kerätty pois Keski- ja Pohjois-Lapin pääteiltä. ELY-keskuksen urakoitsijat pystyttävät heijastimilla varustetut aurausviitat sumupaalujen tilalle. Viitat pystytetään tavallista aikaisemmin, jo elokuussa.
Viitat poistetaan keväällä ja uusi viitoitus pystytetään vuosittain.
Valkoisista sumupaaluista on todettu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä Lapin lumisilla teillä
Autoilijalle sumupaaluista on hyötyä syyssateiden aikaan, kun musta asfaltti imee kaiken valon. Tavallista aikaisemmin pystytettävät aurausviitat ajavat saman asian.
Viime talven lumimyrskyissä mm. aura-autonkuljettaja ei erottanut lumivallin alle peittyviä valkoisia paaluja. Oli pakko pystyttää jäiseen maahan tavalliset aurausviitat, jotta tien reuna erottuisi.
Kesällä paalut haittasivat niitto-, raivaus-, ojitus ja päällystystöitä. Sumupaalut jätettiin kuitenkin sillankaiteisiin ja jyrkkiin mutkiin.
Lapin päätiet ovat kapeampia kuin etelämpänä. Joidenkin mielestä sumupaalut eivät sovi Lapin maisemaan.
Sumupaalujen poisto perustuu kokeiluihin Käsivarrentiellä
Kolarin ja Palojoensuun välillä on kahtena talvena kokeiltu jo sumupaalujen poistamista. Autoilijoilta on saatu positiivista palautetta. Viitat helpottavat ajamista ja kuljettaja erottaa tien paremmin. Aura-autonkuljettaja kiittää. Auraustyö on helpompaa ja tarkempaa, varsinkin tuiskuilmoilla.
Aurausviitan malli kopioitiin Ruotsin tuntureilta. Aurausviitta on pitempi ja hieman paksumpi kuin Suomessa käytössä oleva malli. Viitta on varustettu kahdella 20 cm pitkällä heijastimella, jotta se näkyisi kaikissa keliolosuhteissa.
Aloite Pelastuslaitokselta
Aloite Käsivarrentien kokeilusta tuli Pelastuslaitokselta. Tavoitteena oli vähentää rekkojen suistumisia.
- Publiceringsdatum
- 2016-08-02