- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2016
Luomuvalvontapalvelua kehitetään (Etelä-Savo)
Etelä-Savon ELY-keskuksessa alkoi syyskuun alussa hanke, jossa selvitetään parhaita mahdollisia malleja tuottaa luomuvalvonnan palvelua luomuyrittäjälle. Tavoitteena on valvontaprosessin yksinkertaistaminen, jotta aikaa jää enemmän yrittäjien neuvontaan ja palveluun.
Hankkeen toteuttaa ryhmä, jossa on mukana Eviran, Mavin, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskusten asiantuntijoita ja luomutarkastajien edustajia. Palveluhankkeen edustajana ja koordinoijana toimii hankepäällikkö Päivi Blinnikka Uudenmaan ELY-keskuksesta. Työ on tarkoitus saada valmiiksi 30.11. 2016 mennessä.
Turha byrokratia pois ja lisää sähköistä asiointia
Luomuvalvontaan sisältyy hallinnossa ja luomuyrittäjänkin arjessa paljon lakisääteisiä velvoitteita. Byrokratian vähentäminen on monen yrittäjän ja myös hallinnon tavoite asioiden yksinkertaistamiseen. Kaikkea lakisääteistä ei voida kuitenkaan poistaa, eikä ole tarkoituskaan. Valvontaa tarvitaan, jotta yhdenmukaisuus- ja tasavertaisuusperiaatteet toteutuvat. Pienessä ajassa ei voida tehdä nopeita, yksittäisiä linjauksia asioiden yksinkertaistamiseksi.
Palvelun tuottamista voidaan parantaa esimerkiksi sähköistä asiointia kehittämällä hallinnon sisällä sekä asiakkaan ja hallinnon välillä. Paperisen maailman siirtäminen sähköiseen asiointiin vapauttaa etenkin hallinnon sisällä työskentelevien asiantuntijoiden aikaa entistä enemmän asiakkaan, luomuyrittäjän, tarpeiden palvelemiseen, neuvontaan ja uusien mahdollisuuksien tunnistamiseen yritysmaailmassa. Kuinka tässä onnistutaan ja minkälaiset eväät tiiviillä yhteistyöllä saadaan aikaan, näkyy toivottavasti kirkkaana valona pimeän marraskuun lopulla, jolloin hanke päättyy.
"Paperit sähköiseen muotoon ja asiantuntijan aikaa vapautuu asiakkaan palvelemiseen entistä enemmän"
Lisätietoja:
Maaseutuasiantuntija Marja Pulkkinen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 024 073
- Publiceringsdatum
- 2016-09-09