- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2015
Konjunkturbilden för digitalt inriktade företag är ljusare än för övriga SMF-sektorn
Av digitalt inriktade företag förväntar sig cirka 37 procent att konjunkturerna förbättras under de följande fem åren, medan bara ungefär en femtedel av övriga små och medelstora företag (SMF-företag) förväntar sig en positiv utveckling. Digitalt inriktade företag är också mycket mer tillväxtorienterade. Av dessa företag är ungefär en fjärdedel tillväxtorienterade, medan sju procent av alla SMF-företag meddelade att de är mycket tillväxtorienterade.
Dessa uppgifter framgår av översikten över digitalt inriktade SMF-företag, som arbets- och näringsministeriet publicerat. Översikten baserar sig på de frågor som ställts i samband med SMF-företagsbarometern för våren 2015. Uppgifter samlades in från 4400 företag under december 2014 och januari 2015.
Som digitalt inriktade företag definieras sådana företag som använder flera olika digitala verktyg, såsom sociala medier, molntjänster, big data, köp och försäljning på webben och digitala distributionskanaler.
Av alla SMF-företag meddelade 12 procent att de bedriver direkt export till utlandet, medan ungefär en fjärdedel av de digitalt inriktade företagen bedrev export. Digitalt inriktade företag anlitar offentliga internationaliseringstjänster oftare än andra företag. De digitalt inriktade företagen tänker utnyttja sådana tjänster två gånger oftare än SMF-företagen i genomsnitt även nästa år.
Läs mera:
- Digitalt inriktade små och medelstora företag är ofta tillväxtorienterade (Arbets- och näringsministeriets meddelande 2.3.2015)
- Publiceringsdatum
- 2015-03-02