- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2020
I arkivet för pressmeddelanden hittar du pressmeddelandena som är publicerade före 23.9.2020. Nyare pressmeddelanden hittar du i nyhetsrummet (sttinfo.fi).
Regional information
Pressmeddelanden till 23.9.2020
Liikenneonnettomuuspaikka on pelastustyöntekijän työpaikka – ohitathan onnettomuuspaikan turvallisesti! (Kaakkois-Suomi)
ELY-keskuksen, poliisin, pelastuslaitoksen ja muiden sidosryhmien edustajien muodostamassa Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmässä on tuotu esiin huoli pelastustyöntekijöiden turvallisuudesta onnettomuuspaikoilla.
Pelastustyöntekijät ovat valmiudessa auttamaan ja pelastamaan ihmishenkiä ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Vuosittain turvallisuusviranomaiset, kuten pelastuslaitos ja poliisi, ovat mukana yli 15 000 tieliikenneonnettomuudessa. Yksistään Kaakkois-Suomen alueella erilaisia pelastustehtäviä on vuosittain noin tuhatkunta eli keskimäärin muutama päivässä.
Poikkeustilanne vaatii kaikilta tarkkaavaisuutta
Usein onnettomuuspaikka sijaitsee tiealueella ja aiheuttaa häiriötilanteen muulle liikenteelle. Onnettomuuspaikkojen ohi ajavista ajoneuvoista on tullut vuosi vuodelta yhä suurempi turvallisuusriski pelastushenkilökunnalle. "Läheltä piti -tilanteita, joissa pelastajat tai poliisit ovat olleet vähällä jäädä ohi ajavan auton alle on koko ajan enenevässä määrin", kertoo paloinsinööri Timo Kuossari Kymenlaakson pelastuslaitokselta.
Hiljennä vauhtia – älä kuvaa
Pelastajille vaaraa aiheuttavat liian kovaa onnettomuuspaikkojen ohi ajavat kuljettajat sekä kuljettajat, jotka ottavat älypuhelimillaan valokuvia tai videota onnettomuuspaikasta ja uhreista. Vaara muodostuu huomion keskittymisestä kuvaamiseen onnettomuuspaikan turvallisen ohittamisen sijaan. Onnettomuuspaikalla kuvaaminen on myös hyvin epäkunnioittavaa onnettomuuden uhreja ja heidän omaisiaan kohtaan.
Huoli työturvallisuudesta
"Aihe herättää paljon keskustelua ja huolta pelastushenkilökunnan kesken, eikä tilanne ole missään nimessä hyväksyttävä", kertoo Timo Kuossari. Onnettomuuksilta on kuitenkin toistaiseksi vältytty pelastushenkilökunnan oman valppauden ansiosta. Toisaalta tämä vie pelastajan huomion varsinaisesta pelastustehtävästä. Pelastuslaitos onkin ottanut käyttöön uusia keinoja työturvallisuuden varmistamiseksi, kuten lisäyksiköiden käyttö ja pelastusajoneuvojen sijoittelu onnettomuuspaikan suojaamiseksi.
Muista ainakin nämä
Jos saavut ensimmäisenä onnettomuuspaikalle:
- Pysäköi ajoneuvosi tien reunaan. Kytke heti hätävilkut.
- Varmista oma turvallisuutesi – tee itsesi näkyväksi. Pue heijastinliivi ja käytä pimeällä lamppua.
- Tee tilannearvio ja pyri selvittämään, mitä on tapahtunut. Selvitä, onko loukkaantuneita, ja arvioi avun tarve.
- Tee hätäilmoitus numeroon 112.
- Estä lisäonnettomuudet ja varoita muuta liikennettä. Käytä hätävilkkuja ja vie varoituskolmio 100–150 metrin päähän onnettomuuspaikasta.
Jos pelastushenkilökunta on jo paikalla:
- Ohita onnettomuuspaikka riittävän alhaisella nopeudella.
- Unohda kuvaaminen ja jätä pelastajille työrauha.
Lisätietoja:
Janne Saarikoski, Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmän puheenjohtaja
Kaakkois-Suomen ELY-keskus, p. 0295 024 045
- Publiceringsdatum
- 2020-02-11